Gemeente Breda

Nieuwe contouren gemeentelijke organisatie: één college, één concern

Burgemeester en wethouders opererend als één college, de gemeentelijke organisatie werkend als één concern.

Dat is de gedachte achter de Contourennota voor de gemeentelijke organisatie die het college deze week vaststelde. Op hoofdlijnen gaat het erom dat de huidige directies worden samengevoegd tot drie nieuwe directies: de directie Dienstverlening Burger, de directie Ontwikkeling Stad en de directie Beheer Wijk. De gemeentesecretaris, de directeur Concernstaf en de directeuren van de drie nieuwe directies gaan samen het Centraal Management Team vormen.

Het Coalitieakkoord @Breda en het collegeprogramma zijn de vertrekpunten van de nota. In het akkoord stelt het college dat het gaat om mensen, die vanuit hun kracht en creativiteit de verbinding zoeken met elkaar. Mensen die gericht zijn op netwerken, moderne relaties en partnerschap. Structuur in de organisatie is nodig, maar vindt het college ondergeschikt aan de verbindingen die medewerkers onderling met elkaar moeten zoeken. Dat vraagt om gericht leiderschap.

Om efficiënt en effectief invulling te geven aan de doelstellingen in het collegeprogramma is een slagvaardige en krachtige organisatie nodig, die met het college werkt aan de realisatie van hetgeen is afgesproken en het bereiken van de gestelde bezuinigingsopgave. Daarvoor heeft de gemeentesecretaris ad interim â de heer Richard Meulenbroek â de afgelopen maanden de contouren geschetst.

In grote lijnen komt dat neer op een organisatie die bestaat uit:
- de gemeentesecretaris, als hoofd van de gemeentelijke organisatie en eerste adviseur van het college;

- drie directies, die op hun beurt bestaan uit afdelingen met een verantwoordelijk afdelingshoofd, aangestuurd door een directeur;
- De directeuren vormen samen met de gemeentesecretaris en de directeur concernstaf het Centraal Management Team (CMT), dat zich bezighoudt met sturing en afstemming van gemeenschappelijke en strategische vraagstukken.

De gemeentesecretaris en het CMT, ondersteund door de concernstaf, zijn verantwoordelijk voor het richten en inrichten van de organisatie. De directies verrichten de taken: dienstverlening op burger, bedrijf en instelling, beheer op de wijk en ontwikkeling op de stad.

Vanuit de verschillende rollen van een gemeente, (ontwikkelaar, beheerder of handhaver en dienstverlener) zijn diverse medewerkers met soortgelijke werkzaamheden bezig. In de nieuwe contouren worden functies die veel op elkaar lijken of nauw met elkaar samenhangen, binnen de nieuwe directies bij elkaar gebracht. Dit biedt kansen om effectiever en efficiënter te werken.

De gemeentesecretaris a.i. onderzocht medio 2010 in opdracht van het college de staat van de organisatie. Er is in beeld gebracht hoe de organisatie wordt aangestuurd, hoe de structuur is ingericht en de cultuur wordt beleefd. Het onderzoek bracht ondermeer aan het licht dat meer richting en strategie nodig is om Breda als aantrekkelijke woon- en werkstad te behouden.

De nieuw benoemde gemeentesecretaris, de heer Richard Meulenbroek, gaat in opdracht van het college, de komende periode de geschetste contouren verder uitwerken.

Breda, 3 november 2010

Te downloaden:

* Contouren voor Breda.pdf