De Unie


De geschiedenis herhaalt zich bij Menzies Aviation: wéér een eindbod!

Geplaatst op 03 november 2010
Dat het overleg over cao's bij Menzies Aviation verre van gemakkelijk verloopt, is geen nieuws. ''Trekken aan een dood paard" hebben we het cao overleg met jullie werkgever eerder genoemd. En dat is absoluut niet overdreven!

Wat is er tot nu toe gebeurd?

De cao, die na afloop van de staking in mei 2008 werd afgesloten, is geëxpireerd (afgelopen) op 31 december 2009. Hoog tijd dus om een nieuwe cao af te sluiten. In het voorjaar zijn we hier vol goede moed mee begonnen. Er kwam toen echter snel een kink in de kabel door een verschil in opvatting over het indelen van gebroken diensten. Menzies Aviation liet personeel deze diensten draaien terwijl dit volgens De Unie op grond van de cao helemaal niet is toegestaan. Wij hebben het overleg hierop opgeschort omdat het in onze ogen niet veel zin had om te onderhandelen over een nieuwe cao terwijl er geen duidelijkheid was over de inhoud van de geldende versie.... Gelukkig kwam Menzies Aviation tot inkeer en was het mogelijk verder te onderhandelen. Maar toen kwam er weer een volgend meningsverschil! Intussen waren wij al in de maand juli beland en begon de zomervakantie-periode. Daarna heeft nog een aantal bijeenkomsten plaatsgevonden, waarvan de zesde en laatste gisteren, 2 november. Voor Menzies Aviation was één ding van belang: er kon wel een structurele loonsverhoging gegeven worden, maar dan moesten wij afspreken dat de ADV dagen (8 hele en 10 halve) worden ingeleverd. In plaats van 40 uur met ADV zou de werkweek dan uit 38 uur bestaan (wel tegen dezelfde betaling). Op zich niets mis mee zou je denken. Maar het betekent wél een toenemende beschikbaarheid van werknemers en het biedt geen enkele garantie voor het beperken van leegloopuren.
De vakbonden hebben aangegeven vast te houden aan een structurele loonsverhoging, maar bereid te zijn deze achter in het jaar in te laten gaan om zo kosten te beperken.
Ook wilden wij samen met Menzies Aviation een onderzoek doen naar mogelijkheden om het personeelsaanbod beter op de productie aan te laten sluiten. Dit ging de onderhandelaars van Menzies Aviation echter niet ver genoeg.

Eindbod

Vele schorsingen later kwam de onderhandelingsdelegatie van jullie werkgever met een eindbod omdat vakbonden het laatste voorstel niet acceptabel vonden. Het eindbod houdt het volgende in:
* Looptijd 1 jaar; van 1 januari 2010 t/m 31 december 2010
* 1,25 % eenmalig per 1 december 2010 over 12 maal het bruto schaal (maand)salaris

* WGA premie gedurende de looptijd voor rekening werkgever
* Mogelijkheid voor werknemers om de reiskosten, net als bij de vakbondscontributie, fiscaal te verrekenen.

De Unie heeft aangegeven het eindbod negatief aan de leden voor te zullen leggen. Het resultaat ligt namelijk ver weg van de voorstellenlijst - en dus het mandaat - waarmee jullie ons op pad hebben gestuurd. De keuze is nu aan jullie; de leden van De Unie! Voordat wij jullie vragen jullie stem uit te brengen, willen wij wachten op het schriftelijke eindbod. Naar verwachting komt dit aanstaande vrijdag bij ons binnen. Vervolgens krijgen jullie het protocol thuisgestuurd en kunnen jullie, alleen via de website en via e-mail, jullie stem uitbrengen. Dan zullen wij ook een voorbeeld geven over het fiscaal verrekenen van reiskosten.

Mochten er op dit moment al vragen zijn, dan hoor ik dat graag!

Maarten Hoelscher
Belangenbehartiger

Informatie