De Unie
De geschiedenis herhaalt zich bij Menzies Aviation: wéér een eindbod!
Geplaatst op 03 november 2010
Dat het overleg over cao's bij Menzies Aviation verre van gemakkelijk
verloopt, is geen nieuws. ''Trekken aan een dood paard" hebben we het
cao overleg met jullie werkgever eerder genoemd. En dat is absoluut
niet overdreven!
Wat is er tot nu toe gebeurd?
De cao, die na afloop van de staking in mei 2008 werd afgesloten, is
geëxpireerd (afgelopen) op 31 december 2009. Hoog tijd dus om een
nieuwe cao af te sluiten. In het voorjaar zijn we hier vol goede moed
mee begonnen. Er kwam toen echter snel een kink in de kabel door een
verschil in opvatting over het indelen van gebroken diensten. Menzies
Aviation liet personeel deze diensten draaien terwijl dit volgens De
Unie op grond van de cao helemaal niet is toegestaan. Wij hebben het
overleg hierop opgeschort omdat het in onze ogen niet veel zin had om
te onderhandelen over een nieuwe cao terwijl er geen duidelijkheid was
over de inhoud van de geldende versie.... Gelukkig kwam Menzies
Aviation tot inkeer en was het mogelijk verder te onderhandelen. Maar
toen kwam er weer een volgend meningsverschil! Intussen waren wij al in
de maand juli beland en begon de zomervakantie-periode.
Daarna heeft nog een aantal bijeenkomsten plaatsgevonden, waarvan de
zesde en laatste gisteren, 2 november. Voor Menzies Aviation was één
ding van belang: er kon wel een structurele loonsverhoging gegeven
worden, maar dan moesten wij afspreken dat de ADV dagen (8 hele en 10
halve) worden ingeleverd. In plaats van 40 uur met ADV zou de werkweek
dan uit 38 uur bestaan (wel tegen dezelfde betaling). Op zich niets mis
mee zou je denken. Maar het betekent wél een toenemende beschikbaarheid
van werknemers en het biedt geen enkele garantie voor het beperken van
leegloopuren.
De vakbonden hebben aangegeven vast te houden aan een structurele
loonsverhoging, maar bereid te zijn deze achter in het jaar in te laten
gaan om zo kosten te beperken.
Ook wilden wij samen met Menzies Aviation een onderzoek doen naar
mogelijkheden om het personeelsaanbod beter op de productie aan te
laten sluiten. Dit ging de onderhandelaars van Menzies Aviation echter
niet ver genoeg.
Eindbod
Vele schorsingen later kwam de onderhandelingsdelegatie van jullie
werkgever met een eindbod omdat vakbonden het laatste voorstel niet
acceptabel vonden. Het eindbod houdt het volgende in:
* Looptijd 1 jaar; van 1 januari 2010 t/m 31 december 2010
* 1,25 % eenmalig per 1 december 2010 over 12 maal het bruto schaal
(maand)salaris
* WGA premie gedurende de looptijd voor rekening werkgever
* Mogelijkheid voor werknemers om de reiskosten, net als bij de
vakbondscontributie, fiscaal te verrekenen.
De Unie heeft aangegeven het eindbod negatief aan de leden voor te
zullen leggen. Het resultaat ligt namelijk ver weg van de
voorstellenlijst - en dus het mandaat - waarmee jullie ons op pad
hebben gestuurd. De keuze is nu aan jullie; de leden van De Unie!
Voordat wij jullie vragen jullie stem uit te brengen, willen wij
wachten op het schriftelijke eindbod. Naar verwachting komt dit
aanstaande vrijdag bij ons binnen. Vervolgens krijgen jullie het
protocol thuisgestuurd en kunnen jullie, alleen via de website en via
e-mail, jullie stem uitbrengen. Dan zullen wij ook een voorbeeld geven
over het fiscaal verrekenen van reiskosten.
Mochten er op dit moment al vragen zijn, dan hoor ik dat graag!
Maarten Hoelscher
Belangenbehartiger
Informatie