aanpak discriminatie op basisscholen
---
Amsterdam intensiveert aanpak discriminatie op basisscholen
3 november 2010
-
Tahira Limon
Discriminatie komt voor op alle basisscholen in Amsterdam, maar het
onderwerp leeft er niet echt. De aandacht voor discriminatie is vooral
reactief, op basis van incidenten, en weinig preventief. Voor een goede
aanpak van discriminatie is een veilig pedagogisch klimaat nodig waarin
het onderwerp bespreekbaar is. Dit zijn enkele constateringen uit een
onderzoek dat de gemeente Amsterdam heeft laten verrichten naar
discriminatie in het primair onderwijs. Het onderzoek maakt deel uit
van de Aanpak Discriminatie 2009-2010.
Scholen doen veel aan het tegengaan van pesten en scharen veel van wat
ouders en leerlingen als discriminatie ervaren onder deze noemer. Ten
onrechte. Discriminatie gaat verder, het is `pesten met wie je echt
bent'. Het onderzoek beveelt onder meer aan meer positieve aandacht aan
diversiteit te besteden en om discriminatie een plek te geven in het
schoolplan. Aansluiting bij het wettelijk verplichte onderwijs in
burgerschapsvorming kan kansen bieden.
Wethouder Andrée van Es (Diversiteit en Burgerschap): "Het is
belangrijk dat kinderen al heel jong leren wat discriminatie is en wat
het met mensen doet. Scholen spelen hierin een cruciale rol. Een
tolerant Amsterdam begint bij de jonge Amsterdammers in het primair
onderwijs. Uit het onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat leerlingen
discriminatie heel erg vinden maar dat ze iemand uitschelden voor homo
niet als discriminatie zien. Om dit tegen te gaan en erger te voorkomen
in de toekomst moeten we discriminatie op jonge leeftijd bespreken.
Maar dat moeten we samen doen, samen met ouders en leraren.
Het onderzoeksrapport `Discrimineren is pesten met wie je echt bent!'
is besproken met de gezamenlijke schoolbesturen primair onderwijs in
Amsterdam. De scholen hebben toegezegd ook zelf met de bevindingen uit
het rapport aan de slag te gaan. De gemeente blijft hierover met hen in
gesprek. Voor de gemeente maken deze afspraken deel uit van de recent
door het college van B&W vastgestelde Focusaanpak Discriminatie. Het
tegengaan van discriminatie in het onderwijs is hierin een van de
speerpunten.
Gemeente Amsterdam