Gemeente Amsterdam


aanpak discriminatie op basisscholen

---

Amsterdam intensiveert aanpak discriminatie op basisscholen

3 november 2010
-
Tahira Limon

Discriminatie komt voor op alle basisscholen in Amsterdam, maar het onderwerp leeft er niet echt. De aandacht voor discriminatie is vooral reactief, op basis van incidenten, en weinig preventief. Voor een goede aanpak van discriminatie is een veilig pedagogisch klimaat nodig waarin het onderwerp bespreekbaar is. Dit zijn enkele constateringen uit een onderzoek dat de gemeente Amsterdam heeft laten verrichten naar discriminatie in het primair onderwijs. Het onderzoek maakt deel uit van de Aanpak Discriminatie 2009-2010.

Scholen doen veel aan het tegengaan van pesten en scharen veel van wat ouders en leerlingen als discriminatie ervaren onder deze noemer. Ten onrechte. Discriminatie gaat verder, het is `pesten met wie je echt bent'. Het onderzoek beveelt onder meer aan meer positieve aandacht aan diversiteit te besteden en om discriminatie een plek te geven in het schoolplan. Aansluiting bij het wettelijk verplichte onderwijs in burgerschapsvorming kan kansen bieden.

Wethouder Andrée van Es (Diversiteit en Burgerschap): "Het is belangrijk dat kinderen al heel jong leren wat discriminatie is en wat het met mensen doet. Scholen spelen hierin een cruciale rol. Een tolerant Amsterdam begint bij de jonge Amsterdammers in het primair onderwijs. Uit het onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat leerlingen discriminatie heel erg vinden maar dat ze iemand uitschelden voor homo niet als discriminatie zien. Om dit tegen te gaan en erger te voorkomen in de toekomst moeten we discriminatie op jonge leeftijd bespreken. Maar dat moeten we samen doen, samen met ouders en leraren.

Het onderzoeksrapport `Discrimineren is pesten met wie je echt bent!' is besproken met de gezamenlijke schoolbesturen primair onderwijs in Amsterdam. De scholen hebben toegezegd ook zelf met de bevindingen uit het rapport aan de slag te gaan. De gemeente blijft hierover met hen in gesprek. Voor de gemeente maken deze afspraken deel uit van de recent door het college van B&W vastgestelde Focusaanpak Discriminatie. Het tegengaan van discriminatie in het onderwijs is hierin een van de speerpunten.