Ingezonden persbericht


Bij 82% van de horeca, kantines en winkels in de regio Nijmegen wordt de wettelijke leeftijdsgrens voor alcoholverkoop niet goed nageleefd. Dit blijkt uit recent onderzoek van regionaal alcoholmatigingsproject Durf Nu!. Voor dit onderzoek gingen vijftienjarige 'mystery guests' bij supermarkten, slijterijen, sportkantines, jongerencentra, cafés en cafetaria's langs om alcohol te kopen. Ondanks het wettelijke verbod om alcohol te verkopen of schenken aan jongeren onder de zestien, werd aan de vijftienjarigen sporadisch gevraagd om een legitimatiebewijs. Sportkantines scoorden hierbij het slechtst: in 97% van de steekproeven konden de jongeren onder de 16 daar alcohol kopen.

Het regionale alcoholmatigingsproject Durf Nu! gaf opdracht aan Bureau NUCHTER om te onderzoeken hoe het in de regio Nijmegen is gesteld met de naleving van de leeftijdsgrenzen uit de Drank- en Horecawet. Wettelijk gezien mogen jongeren pas vanaf zestien jaar zelf lichtalcoholische dranken zoals bier en wijn kopen en vanaf achttien jaar sterke drank. Verkopers van alcohol moeten daarom eerst de leeftijd van de koper vragen en deze vaststellen door controle van een geldig legitimatiebewijs.

Resultaten
Veertien mystery guests van vijftien jaar gingen in mei, juni en juli op pad om steekproefsgewijs in 148 supermarkten, slijterijen, sportkantines, jongerencentra, cafés en cafetaria's in de regio Nijmegen alcohol te kopen. In 18% van de regionale steekproeven werd de leeftijdsgrens in de Drank- en Horecawet correct nageleefd. Landelijk gezien is dit percentage 15%.

In de regio houden sportkantines zich het slechtst aan de wettelijke leeftijdsgrenzen: in 97% van de steekproeven bij kantines konden de 15-jarigen alcohol kopen, gevolgd door de horeca (93%) en de cafetaria's (92%). Ook in 79% van de supermarkten en 50% van alle jongerencentra konden de mystery guests makkelijk aan alcohol komen. Relatief scoorden de slijterijen het best in de steekproeven: 20% verkocht drank aan jongeren onder de 16.

Maatregelen
De wethouders die in de regio verantwoordelijk zijn voor jongeren-, zorg- en welzijnsbeleid hebben gezamenlijk hun zorg uitgesproken over de resultaten van dit onderzoek. Zij hebben de slecht scorende bedrijven per brief opgeroepen om hun verantwoordelijkheid voor de gezonde ontwikkeling van de jeugd te nemen en hun naleving van de Drank- en Horecawet te verbeteren. Durf Nu! gaat het 'mystery guest-onderzoek' volgend jaar herhalen om te monitoren welk resultaat de gezamenlijke inspanningen in dit project bereiken. Het complete onderzoeksrapport is te downloaden op de site van regionaal alcoholmatigingsproject Alcoholopvoeding Durf Nu!.

Alcoholopvoeding Durf Nu!
Het 'mystery guest-onderzoek' is één van de acties uit het regionaal alcoholmatigingsproject Alcoholopvoeding Durf Nu!, dat GGD Regio Nijmegen en IrisZorg uitvoeren in opdracht van de gemeenten Druten, Groesbeek, Heumen, Millingen aan de Rijn, Nijmegen, Ubbergen, West Maas en Waal en Wijchen. Het doel van dit project is het terugdringen van alcoholgebruik onder jongeren die nog geen 16 jaar zijn. Een goede naleving van de Drank- en Horecawet is hierbij een belangrijk aandachtspunt.

De naam Alcoholopvoeding Durf Nu! doet een appèl op iedereen in de samenleving die op enige manier betrokken is bij de ontwikkeling van jongeren in de regio Nijmegen, om durf te tonen en te helpen bij het verbeteren van de alcoholopvoeding van jongeren. Een belangrijke strategie is het terugdringen van de beschikbaarheid van alcohol thuis, in de openbare ruimte en in de commerciële en niet-commerciële horeca.

Noot voor de redactie (