Ingezonden persbericht


TenPages.com winnaar Accenture Innovation Awards 2010

Publieksprijs voor Catawiki

Amsterdam, 3 november 2010 - TenPages.com is de winnaar van de Accenture Innovation Awards 2010. Daarnaast is Catawiki verkozen tot winnaar van de publieksprijs. Uit handen van de voorzitter van de vakjury Theo Huibers, Managing Partner van Thaesis, en Silvio de Groot, Executive Vice President van Metro, namen de winnaars hun prijs en bijbehorende cheques in ontvangst. De Innovation Awards werden dit jaar voor de vierde keer toegekend aan de meest innovatieve producten, diensten of concepten uit de media, communications en high-tech industrie. De uitreiking vond gisteravond plaats in Pakhuis Willem de Zwijger in Amsterdam

Juryprijs de Blauwe Tulp
Gisteravond vond in Pakhuis Willem de Zwijger in Amsterdam de uitreiking van de Accenture Innovation Awards 2010 plaats. Op basis van innovativiteit, succes en potentie werd TenPages.com door een vakjury tot de winnaar uitgeroepen. Het winnende concept kreeg de Blauwe Tulp-prijs en 50.000 euro mediawaarde van tijdschrift Emerce, en een supportpakket van de Amsterdamse Innovatie Motor.

TenPages.com is het eerste crowdfundingconcept in de boekenbranche, een online platform dat schrijvers en lezers op een unieke manier bij elkaar brengt. Beginnende schrijvers plaatsen tien pagina's van hun manuscript op de website. Geïnteresseerde lezers laten hun waardering blijken door voor vijf euro een aandeel te kopen. Wanneer de grens van tweeduizend aandelen wordt bereikt, dan publiceert een bekende uitgeverij het boek - met vermelding van de aandeelhouders. Aandeelhouders ontvangen een deel van de opbrengst van de verkoop.

Valentine van der Lande oprichter van TenPages: "We zijn ontzettend blij met deze innovatieprijs en we zien het als een grote aanmoediging om onze diensverlening nog verder uit te breiden. Dit is zeker een steuntje in de rug en bewijst dat we op de goede weg zijn."

Publieksprijs
De publieksprijs voor het concept dat de meeste stemmen ontving via de website ging naar Catawiki. Het bedrijf ontving hiervoor 40.000 euro mediawaarde bij Dagblad Metro.

Catawiki is een wereldwijd handelsplatform voor verzamelobjecten waarbij er gehandeld wordt op basis van een centrale catalogus. Deze catalogus wordt door de gebruikers zelf bijgehouden. Er is ook een versie voor de smartphone: m.catawiki.nl. Daarmee heeft de gebruiker altijd zijn verzameling bij zich.

Tom Loozen, Hoofd van de Media, Communications en High Tech-praktijk van Accenture:" Ik ben ervan overtuigd dat Catawiki een zeer winstgevend bedrijf kan zijn als voldoende schaal wordt behaald. Ik hoop dat deze prijs daar weer aan bijdraagt. Vorig jaar zijn de ondernemers van Catawiki naar aanleiding van de Innovation Awards aan een aantal investeerders gekomen. Dat soort kennismakingen willen wij met deze innovatieprijs graag stimuleren. De Innovation Exchange, een initiatief dat we samen met de media- en technologiepraktijk van ABN AMRO Bank organiseren, is daar een uitstekend platform voor. "

Categorieprijzen
Tijdens het evenement maakte de jury ook de winnaars van de zeven categorieën bekend, waarin de concepten zich konden inschrijven (mobile, web, lifestyle, digital home, gaming, connected device en green). De categoriewinnaars waren:

Appie werd winnaar van de categorie Best Mobile. Appie is een applicatie die klanten die de website van Albert Heijn bezoeken met hun smartphone helpt met het onthouden, kiezen en verkrijgen van de boodschappen. Appie bevat meer dan negenduizend recepten. De categorieprijs voor Best Mobile werd uitgereikt door Boris Veldhuijzen van Zanten, internetondernemer.

Catawiki werd de winnaar in de categorie Best Web. Catawiki is een wereldwijd handelsplatform voor verzamelobjecten waarbij er gehandeld wordt op basis van een centrale catalogus. De prijs voor Best Web werd uitgereikt door Eline Deijs, online uitgever bij Weekbladpers Tijdschriften.

TenPages.com werd naast hoofdprijswinnaar ook uitgeroepen tot winnaar in de categorie Lifestyle. De categorieprijs voor Lifestyle werd uitgereikt door Alexander Klöpping.

In de categorie Best Digital Home werd Marduq als winnaar gekozen. Met Marduq versmelten tv en web. Marduq verbindt het web met de kracht van video, en wel in de stijl die de gebruiker wenst. Marduq levert kristalheldere online video met daaroverheen laagjes tekst, infographics en blogs. Directe interactie is mogelijk via chat, comments en Twitter. Met Marduq ligt voor elke organisatie een eigen rich media-webtv-kanaal binnen bereik. De prijs voor Best Digital Home werd uitgereikt door Theo van Vugt, hoofdredacteur Tijdschrift voor Marketing.

Tiktegel won de prijs in de categorie Best Gaming. Tiktegel is een interactief leermiddel dat het best te omschrijven is als een spelcomputer in de vorm van een bord van A3-formaat. Kinderen kunnen met dit digitale speelbord - dat geen toetsenbord, muis en scherm heeft - zelfstandig werken in hun eigen tempo. De TikTegel wordt geleverd met diverse 'leersets': speelstukken en software. De prijs voor Best Gaming werd uitgereikt door Sidney Mock, COO van Spil Games.

Smart Signs werd uitgeroepen tot winnaar van de categorie Best Connected Device. Smart Signs Solutions maakt het mogelijk om wayfinding op een eenvoudige en op de gebruiker afgestemde manier vorm te geven. Smart signs worden ontwikkeld om alleen aan de juiste bezoeker of medewerker, op het juiste moment, de juiste informatie te tonen. De prijs voor Best Connected Device werd uitgereikt door Joost Steins Bisschop, Partner van Jungle Minds.

In de categorie Best Green werd Marvin uitgeroepen tot winnaar. Marvin is een energiemanagementsysteem dat thuis helpt energie te besparen. Met Marvin worden energiestromen per vertrek geregeld, het systeem daagt gebruikers uit en het kan via internet eenvoudig bediend worden. Marvin werkt met een klokthermostaat, schakelt elektrische apparatuur in en uit, toont weersinformatie en heeft beveiligingsopties, een intercom en een mailbox. De categorieprijs voor Best Green werd uitgereikt door Theo Huibers, Managing Partner van Thaesis.

Wouter Koetzier, Managing Director Innovation Consulting van Accenture: "Tijdens het gehele traject van de innovation awards is ook dit jaar weer duidelijk geworden dat innovatie volop leeft in Nederland. Vooral de diversiteit onder de indrukwekkende lijst van genomineerden laat zien dat er op veel fronten nog veel te winnen valt. Wij kijken uit naar de nieuwe mogelijkheden die al deze inventiviteit weer creëert voor het bedrijfsleven."

Theo Huibers, voorzitter van de hoofdjury: "Dit jaar was het voor ons een echte uitdaging om een keuze te maken uit de lange lijst van genomineerden. De concepten waren van hoge kwaliteit en velen hebben de potentie om echt baanbrekend te zijn. Tegelijkertijd zijn ze ook zeer divers en op vele punten niet te vergelijken. In de ogen van de jury is TenPages een concept dat met recht een disruptieve innovatie in de uitgeefsector kan worden genoemd. We verwachten veel van hen in de toekomst."

###

Voor het bericht online, inclusief beeld en
videomateriaal, klik hier

Over de Innovation Awards
Accenture heeft de Innovation Awards in het leven geroepen om bedrijven te huldigen die uitzonderlijke prestaties leveren op het gebied van innovatie, hen bij elkaar te brengen ter verdere stimulatie en om innovatie in Nederland in kaart te brengen. Een vakjury die de concepten beoordeelt op innovativiteit, succes en potentie, maakt in november 2010 de winnaars bekend van de Innovation Award voor Media, Communicatie en High-Tech en van de Innovation Award voor Financial Services. De winnaar van de Blauwe Tulp wint tevens 50.000 euro mediawaarde van mediapartner Emerce. De winnaar van de Publieksprijs wint 40.000 euro mediawaarde van mediapartner Metro. Het Accenture Innovation Seminar vindt plaats op dinsdag 2 november 2010, in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. De winnaar van het meest innovatieve concept in de sector voor financiële dienstverlening wordt bekend gemaakt tijdens de Emerce Banking Day op 4 november 2010, eveneens in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Meer informatie is beschikbaar op www.innovation-awards.nl.

Over Accenture
Accenture is een bedrijf dat zich wereldwijd bezig houdt met management consulting, technology services en outsourcing. We hebben ongeveer 204.000 mensen in dienst die klanten bedienen in meer dan 120 landen. Wij werken met onze klanten samen om hen te helpen high-performance organisaties en overheden te worden. Dit doen we door een combinatie van bewezen ervaring en uitgebreide vaardigheden in alle industrieën en bedrijfsfuncties. Daarnaast doen we diepgaand onderzoek onder de meest succesvolle bedrijven in de wereld. De mondiale omzet over het fiscale jaar dat eindigde op 31 augustus 2010, bedroeg 21.6 miljard Amerikaanse dollar. Kijk voor meer informatie op www.accenture.nl

***

Ingezonden persbericht