Bron:

Erasmus op een lijn stellen met Wilders is een historicus onwaardig

In het Dagblad van het Noorden van 15 oktober viel te lezen, dat de historicus Paul Gerbrands Wilders op één historisch voetstuk plaatst naast de christenhumanist Erasmus. Hij stelt dat Wilders in principe dezelfde weg bewandelt als de wetenschapper Erasmus in het kader van de vrijheid van meningsuiting. Historische vergelijkingen maken is altijd een hachelijke zaak. Zeker als je hierbij bedenkt dat Erasmus de rooms katholieke kerk wilde hervormen en Wilders de islam niet wil hervormen.

Gerbrands houdt ons voor dat er weinig verschil is tussen de katholieke kerk ten tijde van Erasmus en de islam van nu. Vreemd, aangezien aan het begin van de zestiende eeuw de katholieke kerk en de staat onlosmakelijk met elkaar verbonden waren en wij thans in een seculiere samenleving leven. Met andere woorden: er was toen nog geen sprake van een scheiding tussen kerk en staat zoals nu het geval is. Daarnaast bestond het recht op vrijheid van meningsuiting niet. Nu is dit recht met algemene instemming in de wet verankerd. Deze vergelijkingen zijn dan ook niet anders te kwalificeren dan als een historisch-wetenschappelijke dwaling/anachronisme.

Erasmus was een intellectueel die op basis van wetenschappelijk onderzoek van het nieuwe testament stelling nam tegen de invulling van de geloofsbeleving, zoals die door de paus en zijn priesters werden gepraktiseerd. Hij was een hervormer binnen de geloofsgemeenschap die wou breken met de hiërarchie binnen de kerk op basis van Bijbelstudie. Hij was van mening dat de gelovige individueel/ persoonlijk verantwoordelijk was voor het vinden van Christus en de vorming van het christelijke leven. De verspreiding van deze opvatting over het individu werd als gezagsondermijnend beschouwd. Met als gevolg dat Erasmus zijn werk - veelal - in grote oplage illegaal werd gedrukt en verspreid.

Het is mij niet duidelijk waarop Gerbrands zijn bewering -dat Erasmus de intentie zou hebben gehad Rome tot op het bot te beledigen - baseert. Erasmus ging als kenner van het nieuwe testament inhoudelijk op Rome in. Wat niet wegnam dat hij niet schroomde met pausen en priesters de spot te drijven In geloofszaken was hij tolerant en benadrukte daarbij de algemeen christelijke ethiek, waardering voor geestesbeschaving en zuiverheid van levensstijl. Erasmus verafschuwde daarentegen conflict en scheuring en had volgens de historicus Jonathan L. Israel een afkeer van de preoccupatie met nationale identiteit.

Nu rijst de vraag waar de historicus Gerbrands in zijn vergelijkingsijver de intellectueel Wilders heeft ontwaard. Die als wetenschapper de Koran heeft bestudeerd en vandaar uit mensen probeert te overtuigen om als individu zijn geloof te belijden. Uit publicaties van de PVV en in de media valt moeilijk te distilleren dat Wilders als humanist een ethiek van verdraagzaamheid hanteert, het conflict en tweedeling in de samenleving verafschuwt en wars is van preoccupatie met nationale identiteit. Wat wel bekend is dat Wilders zich (samen met premier Rutte) tijdens de kabinetsformatie beijverd heeft om het verbod op groepsbelediging in te perken, omdat beledigende uitspraken van politici in zijn ogen een bijdrage aan het maatschappelijke debat zouden zijn.

Hans Alderkamp, historicus en coördinator van de Werkgroep Vluchtelingen Vrij


_____________________________________
Paul Gerbrands is de man van de Club van tien miljoen, die wil dat de Nederlandse bevolking meer dan drastisch inkrimpt. 10 Miljoen Nederlanders is genoeg, Nederland is meer dan vol, zo stelt deze club. En de manieren om dat te bereiken: Weg met de kinderbijslag, stop de immigratie en verschaf gratis anticonceptie.......