Bron:
Erasmus op een lijn stellen met Wilders is een historicus onwaardig
In het Dagblad van het Noorden van 15 oktober viel te lezen, dat de
historicus Paul Gerbrands Wilders op één historisch voetstuk
plaatst naast de christenhumanist Erasmus. Hij stelt dat Wilders in
principe dezelfde weg bewandelt als de wetenschapper Erasmus in het
kader van de vrijheid van meningsuiting. Historische vergelijkingen
maken is altijd een hachelijke zaak. Zeker als je hierbij bedenkt dat
Erasmus de rooms katholieke kerk wilde hervormen en Wilders de islam
niet wil hervormen.
Gerbrands houdt ons voor dat er weinig verschil is tussen de katholieke
kerk ten tijde van Erasmus en de islam van nu. Vreemd, aangezien aan
het begin van de zestiende eeuw de katholieke kerk en de staat
onlosmakelijk met elkaar verbonden waren en wij thans in een seculiere
samenleving leven. Met andere woorden: er was toen nog geen sprake van
een scheiding tussen kerk en staat zoals nu het geval is. Daarnaast
bestond het recht op vrijheid van meningsuiting niet. Nu is dit recht
met algemene instemming in de wet verankerd. Deze vergelijkingen zijn
dan ook niet anders te kwalificeren dan als een
historisch-wetenschappelijke dwaling/anachronisme.
Erasmus was een intellectueel die op basis van wetenschappelijk
onderzoek van het nieuwe testament stelling nam tegen de invulling van
de geloofsbeleving, zoals die door de paus en zijn priesters werden
gepraktiseerd. Hij was een hervormer binnen de geloofsgemeenschap die
wou breken met de hiërarchie binnen de kerk op basis van Bijbelstudie.
Hij was van mening dat de gelovige individueel/ persoonlijk
verantwoordelijk was voor het vinden van Christus en de vorming van het
christelijke leven. De verspreiding van deze opvatting over het
individu werd als gezagsondermijnend beschouwd. Met als gevolg dat
Erasmus zijn werk - veelal - in grote oplage illegaal werd gedrukt en
verspreid.
Het is mij niet duidelijk waarop Gerbrands zijn bewering -dat Erasmus
de intentie zou hebben gehad Rome tot op het bot te beledigen -
baseert. Erasmus ging als kenner van het nieuwe testament inhoudelijk
op Rome in. Wat niet wegnam dat hij niet schroomde met pausen en
priesters de spot te drijven In geloofszaken was hij tolerant en
benadrukte daarbij de algemeen christelijke ethiek, waardering voor
geestesbeschaving en zuiverheid van levensstijl. Erasmus verafschuwde
daarentegen conflict en scheuring en had volgens de historicus Jonathan
L. Israel een afkeer van de preoccupatie met nationale identiteit.
Nu rijst de vraag waar de historicus Gerbrands in zijn
vergelijkingsijver de intellectueel Wilders heeft ontwaard. Die als
wetenschapper de Koran heeft bestudeerd en vandaar uit mensen probeert
te overtuigen om als individu zijn geloof te belijden. Uit publicaties
van de PVV en in de media valt moeilijk te distilleren dat Wilders als
humanist een ethiek van verdraagzaamheid hanteert, het conflict en
tweedeling in de samenleving verafschuwt en wars is van preoccupatie
met nationale identiteit. Wat wel bekend is dat Wilders zich (samen met
premier Rutte) tijdens de kabinetsformatie beijverd heeft om het verbod
op groepsbelediging in te perken, omdat beledigende uitspraken van
politici in zijn ogen een bijdrage aan het maatschappelijke debat
zouden zijn.
Hans Alderkamp, historicus en coördinator van de Werkgroep
Vluchtelingen Vrij
_____________________________________
Paul Gerbrands is de man van de Club van tien miljoen, die wil dat
de Nederlandse bevolking meer dan drastisch inkrimpt. 10 Miljoen
Nederlanders is genoeg, Nederland is meer dan vol, zo stelt deze club.
En de manieren om dat te bereiken: Weg met de kinderbijslag, stop de
immigratie en verschaf gratis anticonceptie.......