Promotie Mw. S.C. Tzioti
Titel proefschrift
Let Me Give You a Piece of Advice
---
Promotors:
Prof.dr. S.M.J. van Osselaer
Prof.dr.ir. B. Wierenga
---
Datum
04 november 2010 11:30
---
Locatie:
Woudestein, senaatszaal
---
Faculteit
Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM)
Kleren maken de man: powerdressing maakt indruk
Veel mensen kijken op tegen consultants. Ze rijden een dure auto,
dragen een maatpak en hebben een bepaalde air over zich. Maar heeft al
dit `power dressing' eigenlijk een netto effect op de invloed van het
advies dat gegeven wordt? Inderdaad, het gedoodverfde chique Armani-pak
en de glimmende BMW op de parking bij de ingang dragen bij aan een
grotere impact van het advies. Dit is de conclusie van proefschrift Let
Me Give You a Piece of Advice - Empirical Papers about Advice Taking in
Marketing uitgevoerd door Stefanie Tzioti. Zij promoveert donderdag 4
november 2010 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Daarom is het voor marketing-functionarissen verhelderend om een goed
inzicht te hebben in de factoren die leiden tot meer of minder
adviesaanname. Tzioti concludeert dat expertise niet altijd de grootste
drijfveer is om advies van iemand aan te nemen. In tegendeel - het
lijkt erop dat er veel meer bereidwilligheid bestaat om advies aan te
nemen van een persoon die een pak en een auto van het juiste merk
heeft, zelfs als hij helemaal geen expertise heeft.
De rechtvaardiging van het advies en de senioriteit van de adviseur
dragen bij aan het aannemen van advies. Tot slot komt ook naar voren
dat verschillende positieve en negatieve emoties een unieke invloed
hebben op het adviesaanname.
Consultants en beleidsvormers kunnen profiteren van het stimuleren van
een bepaalde emotie (of juist het voorkomen daarvan) om de persoon die
het eindbesluit neemt, te beïnvloeden.
Het onderzoek van Stefanie Tzioti (Schiedam, 1984) is verricht in het
Erasmus Research Institute of Management (ERIM), de gezamenlijke door
de KNAW erkende onderzoeksschool van Rotterdam School of Management/
Erasmus University en de Erasmus School of Economics. Aan ERIM zijn
ruim 300 onderzoekers verbonden. ERIM organiseert tevens het Erasmus
Doctoral Programme in Business and Management voor de opleiding van
jonge, veelbelovende wetenschappers. www.erim.eur.nl
Stefanie Tzioti (Schiedam, 1984) behaalde haar Master`s titel in
International Business Administration cum laude van de Rotterdam School
of Management, Erasmus Universiteit in 2007. In hetzelfde jaar voegde
zij zich bij het Erasmus Research Institute of Management als PhD
kandidate op de afdeling Marketing Management. Haar interesse gaat
voornamelijk uit naar besluitvorming en gedrag van consumenten en
managers. Op dit moment zijn verschillende delen van haar werk under
review bij de Journal of Marketing Research en Organization Behaviour
and Human Decision Processes.
Erasmus Universiteit Rotterdam