Ondanks netwerk vragen professionals vooral advies aan directe
collega's
Breukelen, 4 november 2010 - Ondanks hun wijdvertakte netwerken, gaan
professionals voor het inwinnen van advies vooral naar directe
collega's. Zelfs vakgenoten bij andere organisaties worden vrijwel
nooit geconsulteerd. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek naar de
structuur en dynamiek van sociale netwerken van professionals. De
studie is op verzoek van Bureau Zuidema uitgevoerd door de leerstoel
Strategisch Talent Management van Nyenrode Business Universiteit, onder
leiding van professor Lidewey van der Sluis.
De adviezen die deze hoogopgeleide professionals in de zakelijke
dienstverlening aan directe collega's vragen, zijn vooral professioneel
en werk- gerelateerd. Bij moeilijke beslissingen legt hij in de eerste
plaats vooral contact met de direct leidinggevende.
Het onderzoek is uitgevoerd onder een dwarsdoorsnede van de
arbeidspopulatie. Er werden daarin drie generaties vertegenwoordigd:
babyboomers, generatie X en generatie Y. Generatie Y (30 - minners)
bleek voor professioneel advies en moeilijke beslissingen eerst naar
collega's te gaan en dan naar vrienden. De oudere generaties stappen
voor professioneel advies eerder af op hun collega's of
leidinggevenden. Dit betekent dat jongere werknemers hun vrienden bij
hun werk en loopbaan betrekken en ouderen niet, of in elk geval minder.
Voor specifieke werk- gerelateerde problemen gaan alle professionals
hoofdzakelijk naar collega's en leidinggevenden. Vriendennetwerken
spelen in deze organisatie-specifieke situaties (nog) geen rol van
betekenis.
Voor het onderzoek werden de gegevens van in totaal 372 respondenten
gebruikt, verdeeld over 10 verschillende dienstverlenende profit-
organisaties. De resultaten geven inzicht in de invloed van
werk-gerelateerde social media, zoals LinkedIn en Twitter. Daarnaast
bevestigen zij de relevantie van interne collegiale off-line netwerken
voor de ontwikkeling en effectiviteit van professionals. Organisaties
zouden bij het zoeken naar talent op de arbeidsmarkt daarom aandacht
moeten besteden aan het bouwen en onderhouden van beide typen
communities van professionals.
Bovendien komt de leidinggevende in het onderzoek naar voren als iemand
die professionals zinvol zou kunnen adviseren over werk-gerelateerde
keuzes en besluitvormingsprocessen. Aan deze eigenschap zouden
toekomstige managers en leidinggevenden dus moeten voldoen.
Universiteit Nyenrode