Universiteit Nyenrode

Ondanks netwerk vragen professionals vooral advies aan directe collega's

Breukelen, 4 november 2010 - Ondanks hun wijdvertakte netwerken, gaan professionals voor het inwinnen van advies vooral naar directe collega's. Zelfs vakgenoten bij andere organisaties worden vrijwel nooit geconsulteerd. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek naar de structuur en dynamiek van sociale netwerken van professionals. De studie is op verzoek van Bureau Zuidema uitgevoerd door de leerstoel Strategisch Talent Management van Nyenrode Business Universiteit, onder leiding van professor Lidewey van der Sluis.

De adviezen die deze hoogopgeleide professionals in de zakelijke dienstverlening aan directe collega's vragen, zijn vooral professioneel en werk- gerelateerd. Bij moeilijke beslissingen legt hij in de eerste plaats vooral contact met de direct leidinggevende.

Het onderzoek is uitgevoerd onder een dwarsdoorsnede van de arbeidspopulatie. Er werden daarin drie generaties vertegenwoordigd: babyboomers, generatie X en generatie Y. Generatie Y (30 - minners) bleek voor professioneel advies en moeilijke beslissingen eerst naar collega's te gaan en dan naar vrienden. De oudere generaties stappen voor professioneel advies eerder af op hun collega's of leidinggevenden. Dit betekent dat jongere werknemers hun vrienden bij hun werk en loopbaan betrekken en ouderen niet, of in elk geval minder. Voor specifieke werk- gerelateerde problemen gaan alle professionals hoofdzakelijk naar collega's en leidinggevenden. Vriendennetwerken spelen in deze organisatie-specifieke situaties (nog) geen rol van betekenis.

Voor het onderzoek werden de gegevens van in totaal 372 respondenten gebruikt, verdeeld over 10 verschillende dienstverlenende profit- organisaties. De resultaten geven inzicht in de invloed van werk-gerelateerde social media, zoals LinkedIn en Twitter. Daarnaast bevestigen zij de relevantie van interne collegiale off-line netwerken voor de ontwikkeling en effectiviteit van professionals. Organisaties zouden bij het zoeken naar talent op de arbeidsmarkt daarom aandacht moeten besteden aan het bouwen en onderhouden van beide typen communities van professionals.

Bovendien komt de leidinggevende in het onderzoek naar voren als iemand die professionals zinvol zou kunnen adviseren over werk-gerelateerde keuzes en besluitvormingsprocessen. Aan deze eigenschap zouden toekomstige managers en leidinggevenden dus moeten voldoen.