Gemeente Asten
nieuwe servicenormen?
Denkt u met ons mee over de nieuwe servicenormen?
Gemeente Asten voert servicenormen in
Denkt u mee?
De gemeente Asten verbetert haar dienstverlening. U mag van ons een
klantgerichte benadering verwachten met duidelijke en betrouwbare
antwoorden op al uw vragen. Of u nu belt, mailt, een brief stuurt of
aan de balie staat, maakt niet uit. Uw vraag wordt tijdig en snel
beantwoord. En als we niet direct een antwoord paraat hebben, laten we
u weten waarom en wanneer u wel een antwoord van ons krijgt.
Servicenormen
De gemeente Asten wil graag weten of we bovenstaande belofte waarmaken.
Daarom gaan we werken met zogeheten servicenormen. Op die manier weet u
precies wat u kunt verwachten en wij kunnen onze prestaties meten.
Verschillende bedrijven werken ook met servicenormen. Zo is er
bijvoorbeeld een supermarkt die zegt: Bent u de vierde wachtende in
een rij, en kan er nog een kassa open? Dan krijgt u al uw boodschappen
gratis. Voorbeelden van servicenormen voor gemeenten zijn:
Wij beantwoorden uw brieven binnen 2 weken na ontvangst. Als
dit niet mogelijk is, sturen wij u een behandelingsbericht binnen 2
weken. Hierin informeren wij u over de reden waarom directe behandeling
niet mogelijk is, de termijn van de beantwoording en de behandelend
ambtenaar of afdeling.
Meldingen over de openbare ruimte worden binnen 48 uur
afgehandeld, tenzij het gaat om grote ingrepen die in een aparte
planning moeten worden opgenomen.
De wachttijd aan de balie is maximaal 20 minuten. Hebt u een
afspraak? Dan hoeft u uiteraard niet te wachten.
Werkgroep servicenormen
De gemeente wil goede servicenormen bedenken. Servicenormen die
daadwerkelijk iets zeggen over de kwaliteit van dienstverlening én
servicenormen die aansluiten bij de wensen en verwachtingen van de
inwoners van Asten. Daarom zijn we op zoek naar meedenkers. Hebt u een
goed idee en wilt u meedenken over de servicenormen van de gemeente
Asten? Meld u dan aan voor de werkgroep.
Hoe gaan we te werk?
Er is gekozen voor en stapsgewijze aanpak:
Stap 1 Servicenormen bedenken onder het genot van een hapje en een
drankje
Wanneer: 29 november 2010
Tijd: 17.30 tot 21.00 uur
Locatie: de nieuwe raadzaal van het gemeentehuis
Wie: Werkgroep servicenormen gemeente Asten bestaande uit 15 inwoners
en 8 ambtenaren
Resultaat: een voorstel met 15 servicenormen
Stap 2 Haalbaarheid onderzoeken
Wanneer: periode tussen 29 november en 21 december 2010
Wie: gemeente Asten
Resultaat: per norm is aangegeven of de invoering praktisch haalbaar
is, inclusief onderbouwing.
Stap 3 Definitieve servicenormen selecteren onder het genot van een
drankje
Wanneer: 21 december 2010
Tijd: 19.00 tot 21.00 uur
Locatie: de nieuwe raadzaal van het gemeentehuis
Wie: Werkgroep servicenormen gemeente Asten bestaande uit 15 inwoners
en 8 ambtenaren
Resultaat: voorstel van 5 servicenormen die in 2011 ingevoerd kunnen
worden
Interesse?
Stuur vóór 19 november een mailtje met daarin uw naam, adresgegevens en
leeftijd naar d.vanstiphout@asten.nl. Er is plaats voor 15 meedenkers.
De eerste 15 inwoners die zich aanmelden, ontvangen op 22 november via
e-mail een uitnodiging.
En dan?
Zodra de werkgroep de vijf beste servicenormen heeft geselecteerd, zal
het managementteam van de gemeente deze vaststellen. Daarna worden de
servicenormen ingevoerd en maken we deze kenbaar op de website van de
gemeente en in het Peelbelang. Wanneer de gemeente de afgesproken
servicenormen niet haalt, zal naast een vanzelfsprekend excuus, een
passende tegemoetkoming worden verstrekt.