Gemeente Twenterand


Arianne Bronsvoort, coördinator en medewerker van het Centrum Jeugd en Gezin loket in Twenterand: "Goed luisteren en niet oordelen"

cjg Arianne heeft een brede professionele achtergrond en werkervaring. Zij heeft 20 jaar in de jeugdgezondheidszorg gewerkt. De laatste jaren heeft zij zich gespecialiseerd in de begeleiding van ouders met kinderen van 0 tot 12 maanden. Daarnaast is zij een professioneel coach. "Met mijn ervaring probeer ik samen met de ouder antwoorden te vinden op de vragen die de ouder stelt bij het CJG loket. Het is daarbij belangrijk om goed te luisteren en niet te oordelen. Dat is eigenlijk ook mijn specialiteit" aldus Arianne. Wat is de aanleiding van de vraag en wat verwacht men van het CJG? "Soms hebben ouders geen verwachtingen als ze aan het loket komen en zijn ze gewoon zoekende. Sommige mensen willen alleen gerustgesteld worden en anderen weten het niet meer en zeggen `help me!'."

Wat is het CJG loket?
"Het is een extra loket waar mensen hun vragen over opvoeden en opgroeien zowel telefonisch , per mail en fysiek kunnen stellen. Daarnaast hebben we in Twenterand twee prachtige websites www.loes.nl, en www.jongtwenterand.nl waar ouders maar ook jongeren veel informatie kunnen vinden. Jongeren kunnen ook vragen stellen via de jongtwenterand.nl aan een jongerencoach. Door de opzet van het CJG loket zijn we makkelijk te bereiken en kunnen we snel antwoord geven op allerlei vragen over opvoeding. We hebben een groot netwerk van organisaties waar we op terug kunnen vallen zoals bijvoorbeeld het consultatiebureau, de schoolgezondheidszorg, bureau jeugdzorg, maatschappelijk werk, MEE, peuterspeelzalen, scholen en huisartsen. Nu is het zaak om het CJG loket onder de aandacht te brengen van al deze organisaties en bij alle ouders/opvoeders.

De organisatie van het loket staat. Je moet het zien als een extra aanbod voor ouders met opvoedingsvragen. Maar let op! We zijn niet gebonden aan deze organisaties en ik leg geen dossiers aan'.

Hoe werken jullie?
"We werken o.a. met een methodiek die staat voor positief opvoeden; Triple P genaamd. De medewerkers van Het loket zijn geschoold in deze methodiek. Ook medewerkers van o.a. de jeugdgezondheidszorg (consultatiebureau en schoolgezondheidszorg), maatschappelijk werk en sommige peuterspeelzalen zijn al geschoold in deze methodiek. Er wordt hierdoor een zelfde taal gesproken door hulpverleners. En er wordt gebruik gemaakt van hetzelfde materiaal in de voorlichting en advisering. En dat is wel zo prettig voor ouders. Ouders worden snel doorverwezen naar de juiste hulpverlener of ze kunnen afhankelijk van het probleem direct geholpen worden. Bij het CJG loket zijn we coördinerend, niet dwingend. We kunnen de ouders bijvoorbeeld adviseren om contact op te nemen met een bepaalde hulporganisatie, maar de ouders kunnen dat ook door ons laten doen".

centrum-voor-jeugd-en-gezin Wie kunnen terecht bij het CJG loket? "Iedereen die een vraag heeft over opvoeding zoals ouders, opa's en oma's maar ook professionals.

We krijgen hele verschillende vragen binnen. Het kan gaan over een kind met fantasievriendjes, of een kind van 5 dat nog niet zindelijk is, tot `mijn zoon van 17 wil niet naar school of werk' en `ik weet niet wat ik er mee aan moet of ik loop vast met mijn gezin help me'!

Belangrijk om te zeggen is dat ouders hun eigen doelstellingen bepalen. Wat willen ze bereiken? Wanneer zijn ze tevreden? Mensen hebben toch nog het beeld dat als ze met een vraag komen, `dan krijg ik direct een stempel op mijn voorhoofd, je kunt het niet of je doet het niet goed,en er wordt een dossier over mij aangemaakt'. `Dit is pertinent niet waar" zegt Arianne. "Wij staan naast de ouders en kijken met ze mee. Ik geef alleen zonodig gegevens door met toestemming van de ouders. Op het moment dat het contact met de ouder wordt afgerond worden de gegevens ook vernietigd. De ouders die ik tot nu toe begeleid heb, zijn tevreden en blij dat ze de stap gezet hebben. Het mooiste vind ik dat de mensen uiteindelijk zelf met de eerste stap tot verbetering of oplossing komen. Soms heb je een steuntje nodig en daar gaat het om." Het praten over opvoeden en de onzekerheid die elke ouder daarbij op sommige momenten of periodes ervaart, zou heel gewoon moeten zijn. Ook ik ben ouder en heb net zo goed af en toe vragen. Doe ik het wel goed? Hoe doen andere ouders het? Geruststelling, bevestiging is dan heel prettig. Dat kan je vinden via de loes site via een telefoontje en via een gesprek met mij.

Het CJG- loket is laagdrempelig
Vragen over opvoeding? Kijk op www.loes.nl
Ouders komen zelf met de oplossing