WZI Zoetermeer beste Sociale Dienst van Nederland
winnaars verkiezing beste Sociale Dienst van Nederland
De afdeling WZI (Werk Zorg en Inkomen) van de gemeente Zoetermeer is de
beste Sociale Dienst van Nederland 2010. Dat werd bekend gemaakt
tijdens het VNG/Divosa najaarscongres. De jury roemde onder andere de
doelmatigheid, bedrijfsvoering en innovatie van WZI. Op deze drie
aspecten scoorde de gemeente het hoogste aantal punten van alle
deelnemers.
De gemeente scoorde in totaal 539 van de 650 toe te kennen punten.
Volgens de jury bewijst de hoge score dat de gemeente Zoetermeer op een
systematische wijze haar strategie doorvoert in haar beleid en de
bedrijfsvoering en op een innovatieve manier werkt aan het verbeteren
van de kwaliteit, beperking van de kosten en verhoging van de
effectiviteit.
De verkiezing van de beste Sociale Dienst van Nederland richt zich niet
alleen op de uitstroomresultaten, maar heeft een brede scoop gericht op
de gehele bedrijfsvoering van de organisatie, waaronder
klantgerichtheid, doelmatigheid, innovatie, bedrijfsvoering,
rechtmatigheid en duurzaamheid. De deelnemende organisaties aan de
verkiezing zijn in eerste instantie beoordeeld aan de hand van
antwoorden op de vragenlijst en een vooraf bepaald objectief
waarderingssysteem. Vervolgens kregen de drie Sociale Diensten met de
hoogste scores de mogelijkheid om tijdens een presentatie het
innovatieve karakter van hun organisatie toe te lichten.
De jury beoordeelde de presentaties aan de hand van de volgende
criteria:
* Concreet en begrijpelijk (25% van de totaalscore).
* Innovatie en cultuur (50% van de totaalscore).
* Bewezen resultaten (25% van de totaalscore).
Centraal in de organisatiefilosofie van de gemeente Zoetermeer staat
vertrouwen. Enerzijds gaat de gemeente uit van het vertrouwen in de
mogelijkheden van mensen. Anderzijds gaat de gemeente ervan uit dat
mensen zelf verantwoordelijkheid nemen en hier ook op aanspreekbaar
zijn. Een sterk punt daarbij is dat de gemeente geen onderscheid maakt
tussen de burgers en de eigen medewerkers.
Zoetermeer verwacht veel van haar klanten en medewerkers, maar neemt
ook haar eigen verantwoordelijkheid. Illustratief voor de wijze hoe de
theorie zich voor burgers vertaalt in de praktijk is het feit dat de
gemeente niet alleen de mutatieformulieren heeft afgeschaft, maar de
bezwaar- en beroepsprocedure vooraf laat gaan door een gesprek. Doordat
de bezwaarprocedure wordt beschouwd als het sluitstuk van de
kwaliteitsbewaking, voelt de burger zich gehoord en kan tweederde van
het aantal bezwaarschriften ambtelijk worden afgedaan.
Ook naar de medewerkers toe staat vertrouwen centraal. Medewerkers
beschikken over een eigen beslissingsbevoegdheid. Ze worden ondersteund
door een zorgkwaliteitssysteem waarin de kwaliteit van hun handelen
wordt teruggekoppeld, zodat er een lerend effect ontstaat.
De jury kent een grote waarde toe aan de innovatiekracht binnen de
gemeente. Zoetermeer heeft een deel van haar personele formatie
ingeruild voor innovatie en trok een innovatiemanager aan. De
innovatiemanager kijkt continu naar verbetermogelijkheden op het gebied
van kwaliteit, kostenbesparing en efficiencyverhoging. De situatie
binnen de gemeente Zoetermeer maakt duidelijk dat innovatie geen
toevalstreffer is, maar lef vraagt en dient te worden geborgd binnen de
organisatie.
Een goed voorbeeld van deze innovatiekracht is de leergang ZZP die de
gemeente Zoetermeer in 2010 startte, in samenwerking met de Kamer van
Koophandel en de Rabobank. Binnen de leergang worden ZZP'ers
ondersteund bij het ontwikkelen van ondernemerschap. De gemeente speelt
in op een aanwezige behoefte en een manco binnen de Sociale Zekerheid,
die geen rekening houdt met ZZP'ers.
De jury van de verkiezing de Beste Sociale Dienst van Nederland bestaat
uit:
* de heer J.C. de Boer (juryvoorzitter, oud directeur van de Dienst
Sociale Zaken en Welzijn van de gemeente Hengelo).
* de heer R. Geerling: Van Ray Geerling Management & Consultancy
B.V., adviseur Sociale Zekerheid
* de heer F.J. Paas: Voorzitter Divosa
* de heer E. Karrenbelt: Hoofd afdeling Sociale Zaken van de gemeente
Amersfoort, winnaar Beste Sociale Dienst van Nederland 2008 en 2009
De afdeling WZI van de gemeente Zoetermeer liet in de verkiezing,
georganiseerd door Interwerk B.V. in samenwerking met Divosa, de
regionale sociale dienst Alblasserwaard Oost / Vijfheerenlanden
(tweede) en de gemeente Spijkenisse (derde) achter zich.
Gemeente Zoetermeer