Gemeente Zoetermeer

WZI Zoetermeer beste Sociale Dienst van Nederland

winnaars verkiezing beste Sociale Dienst van Nederland De afdeling WZI (Werk Zorg en Inkomen) van de gemeente Zoetermeer is de beste Sociale Dienst van Nederland 2010. Dat werd bekend gemaakt tijdens het VNG/Divosa najaarscongres. De jury roemde onder andere de doelmatigheid, bedrijfsvoering en innovatie van WZI. Op deze drie aspecten scoorde de gemeente het hoogste aantal punten van alle deelnemers.
De gemeente scoorde in totaal 539 van de 650 toe te kennen punten. Volgens de jury bewijst de hoge score dat de gemeente Zoetermeer op een systematische wijze haar strategie doorvoert in haar beleid en de bedrijfsvoering en op een innovatieve manier werkt aan het verbeteren van de kwaliteit, beperking van de kosten en verhoging van de effectiviteit.

De verkiezing van de beste Sociale Dienst van Nederland richt zich niet alleen op de uitstroomresultaten, maar heeft een brede scoop gericht op de gehele bedrijfsvoering van de organisatie, waaronder klantgerichtheid, doelmatigheid, innovatie, bedrijfsvoering, rechtmatigheid en duurzaamheid. De deelnemende organisaties aan de verkiezing zijn in eerste instantie beoordeeld aan de hand van antwoorden op de vragenlijst en een vooraf bepaald objectief waarderingssysteem. Vervolgens kregen de drie Sociale Diensten met de hoogste scores de mogelijkheid om tijdens een presentatie het innovatieve karakter van hun organisatie toe te lichten.

De jury beoordeelde de presentaties aan de hand van de volgende criteria:


* Concreet en begrijpelijk (25% van de totaalscore).
* Innovatie en cultuur (50% van de totaalscore).
* Bewezen resultaten (25% van de totaalscore).

Centraal in de organisatiefilosofie van de gemeente Zoetermeer staat vertrouwen. Enerzijds gaat de gemeente uit van het vertrouwen in de mogelijkheden van mensen. Anderzijds gaat de gemeente ervan uit dat mensen zelf verantwoordelijkheid nemen en hier ook op aanspreekbaar zijn. Een sterk punt daarbij is dat de gemeente geen onderscheid maakt tussen de burgers en de eigen medewerkers.

Zoetermeer verwacht veel van haar klanten en medewerkers, maar neemt ook haar eigen verantwoordelijkheid. Illustratief voor de wijze hoe de theorie zich voor burgers vertaalt in de praktijk is het feit dat de gemeente niet alleen de mutatieformulieren heeft afgeschaft, maar de bezwaar- en beroepsprocedure vooraf laat gaan door een gesprek. Doordat de bezwaarprocedure wordt beschouwd als het sluitstuk van de kwaliteitsbewaking, voelt de burger zich gehoord en kan tweederde van het aantal bezwaarschriften ambtelijk worden afgedaan.

Ook naar de medewerkers toe staat vertrouwen centraal. Medewerkers beschikken over een eigen beslissingsbevoegdheid. Ze worden ondersteund door een zorgkwaliteitssysteem waarin de kwaliteit van hun handelen wordt teruggekoppeld, zodat er een lerend effect ontstaat.

De jury kent een grote waarde toe aan de innovatiekracht binnen de gemeente. Zoetermeer heeft een deel van haar personele formatie ingeruild voor innovatie en trok een innovatiemanager aan. De innovatiemanager kijkt continu naar verbetermogelijkheden op het gebied van kwaliteit, kostenbesparing en efficiencyverhoging. De situatie binnen de gemeente Zoetermeer maakt duidelijk dat innovatie geen toevalstreffer is, maar lef vraagt en dient te worden geborgd binnen de organisatie.

Een goed voorbeeld van deze innovatiekracht is de leergang ZZP die de gemeente Zoetermeer in 2010 startte, in samenwerking met de Kamer van Koophandel en de Rabobank. Binnen de leergang worden ZZP'ers ondersteund bij het ontwikkelen van ondernemerschap. De gemeente speelt in op een aanwezige behoefte en een manco binnen de Sociale Zekerheid, die geen rekening houdt met ZZP'ers.

De jury van de verkiezing de Beste Sociale Dienst van Nederland bestaat uit:


* de heer J.C. de Boer (juryvoorzitter, oud directeur van de Dienst Sociale Zaken en Welzijn van de gemeente Hengelo).
* de heer R. Geerling: Van Ray Geerling Management & Consultancy B.V., adviseur Sociale Zekerheid

* de heer F.J. Paas: Voorzitter Divosa

* de heer E. Karrenbelt: Hoofd afdeling Sociale Zaken van de gemeente Amersfoort, winnaar Beste Sociale Dienst van Nederland 2008 en 2009

De afdeling WZI van de gemeente Zoetermeer liet in de verkiezing, georganiseerd door Interwerk B.V. in samenwerking met Divosa, de regionale sociale dienst Alblasserwaard Oost / Vijfheerenlanden (tweede) en de gemeente Spijkenisse (derde) achter zich.