Gemeente Halderberge
Financiële bijdrage voor St. Sebastiaan
Bruikleenovereenkomst beëindigd
Sinds 1978 bestaat er een bruikleenovereenkomst tussen de gemeente
Halderberge (destijds gemeente Oudenbosch) en het Gilde St. Sebastiaan.
Deze overeenkomst houdt in dat de gemeente verplicht is zorg te dragen
voor voorwerpen van het gilde. Op basis van deze regeling heeft het
Gilde de gemeente verzocht om een financiële bijdrage voor
vitrinekasten, restauratie van het vaandel en overdracht van het
Gildearchief naar het Regionaal Archief. Het college heeft besloten een
financiële bijdrage van EUR 7.010 toe te kennen, maar daarna de
bestaande bruikleenovereenkomst te beëindigen.
Volgens afspraak liggen het vaandel, de houten trom en het archief van
het Gilde opgeslagen in het gemeentehuis. Het zilver ligt
tentoongesteld in vitrinekasten in de raadzaal. Deze oplossing is voor
zowel het gilde als de gemeente niet optimaal. Besloten is daarom om
een financiële bijdrage toe te kennen voor eigen vitrinekasten en
verhuizing van het Gildearchief naar het regionaal archief. Hiernaast
zal de benodigde restauratie van het medaillon van het vaandel
bekostigd worden.
Het college heeft verder besloten de bruikleenovereenkomst tussen de
gemeente en het Gilde te beëindigen omdat deze niet meer van deze tijd
is. Ook vindt het college de bruikleenovereenkomst niet eerlijk naar
andere verenigingen en instellingen toe.