Gemeente Halderberge


Financiële bijdrage voor St. Sebastiaan

Bruikleenovereenkomst beëindigd

Sinds 1978 bestaat er een bruikleenovereenkomst tussen de gemeente Halderberge (destijds gemeente Oudenbosch) en het Gilde St. Sebastiaan. Deze overeenkomst houdt in dat de gemeente verplicht is zorg te dragen voor voorwerpen van het gilde. Op basis van deze regeling heeft het Gilde de gemeente verzocht om een financiële bijdrage voor vitrinekasten, restauratie van het vaandel en overdracht van het Gildearchief naar het Regionaal Archief. Het college heeft besloten een financiële bijdrage van EUR 7.010 toe te kennen, maar daarna de bestaande bruikleenovereenkomst te beëindigen.

Volgens afspraak liggen het vaandel, de houten trom en het archief van het Gilde opgeslagen in het gemeentehuis. Het zilver ligt tentoongesteld in vitrinekasten in de raadzaal. Deze oplossing is voor zowel het gilde als de gemeente niet optimaal. Besloten is daarom om een financiële bijdrage toe te kennen voor eigen vitrinekasten en verhuizing van het Gildearchief naar het regionaal archief. Hiernaast zal de benodigde restauratie van het medaillon van het vaandel bekostigd worden.

Het college heeft verder besloten de bruikleenovereenkomst tussen de gemeente en het Gilde te beëindigen omdat deze niet meer van deze tijd is. Ook vindt het college de bruikleenovereenkomst niet eerlijk naar andere verenigingen en instellingen toe.