Emesa bouwt aan veilingrobot reismarkt

04/11/2010 06:00

Emesa

Strategische kanteling leisuremarkt steeds meer een feit via online veilingsysteem

Het succes van de internetveiling zorgt de komende jaren voor een revolutie in de markt voor vakantiearrangementen, uitgaan en evenementen. In 2010 zullen meer dan 2 miljoen consumenten in Nederland via Emesa genieten van een goede deal voor een leisureproduct. De markt staat pas aan het begin van een niet eerder gekende groei, aldus Emesa dat met website www.VakantieVeilingen.nl op afstand marktleider is in deze sector. Het bedrijf verwacht met de bouw van een speciale veilingrobot binnen vijf jaar te groeien naar 15000 veilingen per dag. Nu zijn dat er 3000. Daarmee wordt de online veiling volgens Emesa straks voor consumenten een van de belangrijkste aankoopkanalen in de reiswereld en voor aanbieders van reis- en leisure producten een strategisch afzetkanaal waar niemand omheen kan.

Ook zonder de veilingrobot groeit de markt van online veilingen explosief. De eerste negen maanden van dit jaar toonden in aantallen een stijging van ruim 250%. Omdat het organiseren en regisseren van online veilingen echter nog steeds mensenwerk is, zit er een natuurlijke rem op het groeipotentieel. Daarom werkt Emesa nu aan de ontwikkeling van een veilingrobot, die de prijsvorming verder moet optimaliseren en exponentieel meer consumenten moet gaan trekken. De komst van de speciale robot kan het Nederlandse resultaat van de onderneming binnen vijf jaar vervijfvoudigen.

De afgelopen jaren hebben hotelketens, touroperators, restaurants en evenementenorganisatoren het fenomeen internetveiling als additioneel afzetkanaal stap voor stap ontdekt. Via de website VakantieVeilingen.nl genieten dit jaar zo'n 2 miljoen mensen van een van de arrangementen die honderden aanbieders naar de veiling brachten. De veilingen van Emesa hebben zich in relatief korte tijd gevestigd naast de traditionele reis- en ticketsites, die arrangementen en tickets tegen een vastgestelde prijs aanbieden.

Consumenten kantelen de markt

"Nieuw voor de reiswereld en de evenementensector is dat de consument op een veiling volledig de prijs dicteert", zegt Emesa CEO Marc Muller. "En dat is even wennen. Op onze site VakantieVeilingen.nl begint de aanbieding op nul en bepalen consumenten in concurrentie met elkaar hoeveel zij voor het product over hebben. Consumenten vinden dat uiterst aantrekkelijk. Onze website trekt maandelijks meer dan 1.500.000 bezoekers die gemiddeld meer dan een kwartier blijven, veel langer dan op vergelijkbare sites."

Volgens Muller is voor aanbieders de prijsvorming die uitsluitend door de consument wordt bepaald revolutionair te noemen. Zij worden echter aangetrokken door het grote bereik en het grote veilingvolume. "Een aanbieder weet dat hij tot het allerlaatste moment stoelen, kamers of kaartjes kan afzetten die anders ongebruikt blijven. De opbrengst via onze veilingen is vaak hoger dan onze aanbieders in eerste instantie dachten. Tegelijkertijd hebben klanten het gevoel met een goede deal weg te gaan. Tezamen is dat het subtiele spel van de veiling. Een spel dat naast een enorme kennis van klantgedrag optimale regie vereist. De veilingrobot kan dat spel bij grote aantallen overnemen van onze mensen."

Explosieve groei

Emesa verwacht de komende jaren substantieel te kunnen profiteren van de groeiende populariteit van internetveilingen. De veilingrobot wordt in-huis ontwikkeld maar wel met een van de technische universiteiten in Nederland. Daarover is Emesa in gesprek. Het intelligente systeem zal op termijn het veilingwerk, dat Emesa nu nog handmatig doet, overnemen en de prijsvorming nog scherper maken. "We kunnen zo op langere termijn, zonder dramatische uitbreiding van het personeelsbestand, blijven inspelen op de consumentenbehoeften en doorgroeien naar een totaal ander volume transacties. We sluiten in dat geval niet uit dat niet alleen het volume, maar ook het business volume van VakantieVeilingen.nl (39 miljoen euro in 2010) de komende jaren kan vervijfvoudigen."

Spelelement boeit consumenten

"Wat de veiling tot een succes maakt is de organisatie ervan en onze focus op wat de consument wil", zegt Muller. "Je moet vraag en aanbod bij elkaar brengen. We hebben verstand van de veilingtechniek en weten wat klanten willen, wat hun koopgedrag is, wat hun behoeften zijn enzovoorts. Het succes van de veiling scharniert op technologie, op data-analyse en klant kennis. Klanten willen aan de knoppen zitten en als veilingmeester moet je weten hoe ze dat willen. Daar zit een spelelement in dat de aantrekkingskracht vergroot. We hebben de afgelopen jaren als geen ander geleerd hoe om te gaan met aankondiging, tijdstip en duur van de verschillende veilingen. Daar moet je ook permanent in blijven innoveren."

Bezoekers worden bij VakantieVeilingen.nl aangetrokken door de grote diversiteit van de aanbiedingen die zij met wat geluk en handigheid voor een scherpe prijs in de wacht slepen. Zo kan er naast vakanties, welnessarrangementen en hotelkamers ook geboden worden op bijzondere avondjes uit zoals exclusieve toegangskaarten voor de VIP première van de nieuwe bioscoopfilm Sint.

"Wij bedienen niet de mensen die een vakantie vooruit boeken, maar juist mensen die er even uit willen breken en die zich door het aanbod willen laten verrassen", zegt commercieel directeur Marcel Beemsterboer van Emesa. "Die groep groeit razendsnel en we zien dat onze bezoekers terugkomen en vaker een weekendje, een vakantie of een avond uit via de site boeken. Mensen komen vaker en blijven langer omdat we het aanbod uitbreiden, van vakanties en reizen naar concertbezoek, musicals, sportevenementen, dinerarrangementen en vliegtickets zonder verblijfarrangement."

Permanente innovatie

Emesa heeft zich met VakantieVeilingen.nl een unieke positie verworven. Het is veruit de grootste website in zijn soort en het heeft een voorsprong in kennis en ervaring van de organisatie van internetveilingen voor de leisuremarkt. In Nederland zijn er alleen enkele volgers die op een smaller terrein werken. Het verder uitbouwen van de leiderschapspositie in Nederland, en het realiseren van een vervijfvoudiging van de veilingomzet, staat voorop.

In andere Europese landen zijn vooralsnog geen vergelijkbare websites actief. Emesa onderzoekt daarom de mogelijkheden om haar succesvolle concept in het buitenland te introduceren, om te beginnen in Duitsland en Groot Brittannië. Beide zijn markten die vier á vijf keer zo groot zijn als de thuismarkt en waar de structuur van de leisure sector vergelijkbaar is met die in Nederland.

Naast VakantieVeilingen.nl exploiteert Emesa websites die op meer traditionele wijze arrangementen tegen een scherpe vaste prijs aanbieden. De websites, InpakkenenWegwezen.nl, ActievandeDag.nl en in België LastMinuteTop20.be groeien ook in bereik en volume en zijn voor Emesa en haar klanten complementair aan het veilingconcept.

Over Emesa

Emesa B.V. is de grootste uitgever van de best bezochte websites voor het zoeken, vergelijken en boeken van een goede deal voor een vakantie of een dagje uit. Met de labels VakantieVeilingen.nl, InpakkenenWegwezen.nl, ActievandeDag.nl en LastminuteTop20.be voorziet het bedrijf 5% van de reizen en dagjes uit die geboekt worden in de reisbranche. Emesa bereikt wekelijks meer dan 3 miljoen Nederlanders die geabonneerd zijn op de email nieuwsbrieven. De websites van Emesa worden door meer dan 50 miljoen bezoekers per jaar bezocht.

Kerncijfers


- 2010 Totaal consumentenbestedingen via Emesa (prognose) meer dan 100 mln. (totaalwaarde van alle transacties)


- Gross margin Emesa 2010 (prognose): meer dan 13 mln.


- Groei afgelopen 5 jaar: 2.027 %


- Aantal mensen in dienst: meer dan 75


- Aantal aanbieders VakantieVeilingen.nl: honderden


- Aantal veilingen: meer dan 80.000 per maand


- Totaal aantal transacties 2010: ca. 950.000 per jaar (prognose)


- Aantal consumenten die in 2010 van een deal via Emesa genieten meer dan 2 mln.(prognose)

VakantieVeilingen.nl is met 1.500.000 bezoekers per maand de marktleider op het gebied van online veilingen van vakanties en vrijetijdsarrangementen. VakantieVeilingen.nl is een uniek platform waarop maandelijks 80.000 realtime online veilingen plaatsvinden. In de maand september hebben meer dan 80.000 consumenten een arrangement gekocht op VakantieVeilingen.nl. Elke veiling start vanaf E 0,- en het minimale bod is nooit hoger dan E 1,00. Bieden kost niets.

InpakkenenWegwezen.nl is de grootste online reiswebsite van Nederland met 800.000 unieke bezoekers per maand. Dagelijks biedt de site de scherpste aanbiedingen van verschillende reispartijen aan.

ActievandeDag.nl biedt dagelijks één exclusieve vakantie of arrangement aan voor een super scherpe prijs. De prijs is bekend en de voorraad beperkt. Deze combinatie van schaarste en de beste prijs is voor de consument die snel kan en wil boeken.

Bijlagen VakantieVeilingen.nl screen

Bijschrift :

Emesa dochter www.VakantieVeilingen.nl organiseert op dit moment zo'n 80000 veilingen per maand en bijna 1 miljoen deals per jaar waar meer dan 2 miljoen consumenten gebruik van maken. Met de komst van een veilingrobot die het handwerk van de veiling overneemt kunnen boekingsvolumes straks vervijfvoudigen.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.vakantieveilingen.nl