Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Voor iedereen kansen in de supermarkt

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van de supermarkten in Nederland, constateert dat de supermarktbranche in toenemende mate investeert in de kwaliteit van haar medewerkers. De branche beschikt over een breed netwerk van convenantscholen in het MBO en HBO onderwijs, waarmee afspraken zijn gemaakt over de inhoud en examens voor supermarktspecifieke opleidingen. Aangevuld met grootschalige inzet van e-learning, worden alle supermarktmedewerkers gedegen voorbereid op het werken in de supermarkt.

Dit maakt het CBL bekend tijdens de CBL Nationale Fooddag 2010. Tijdens de Fooddag worden de docenten en decanen van de foodopleidingen (de zgn. CBL Foodambassadeurs) geïnformeerd over de laatste ontwikkelingen binnen de branche. Dit jaar is Lidl Nederland gastheer. Tijdens het bedrijfsbezoek kregen de CBL Foodambassadeurs een blik achter de schermen van Lidl.

In het dagprogramma is ruim aandacht voor de opleiding via e-learning in de branche en binnen Lidl. Voor de branche heeft het CBL diverse online trainingen op www.supermarkt.nl. Daarbij gaat het onder meer om instructie voor kassamedewerkers over de leeftijdsregels rond de verkoop van alcohol en tabak, veiligheid en binnenkort HACCP (de hygiënecode). Door te registreren of medewerkers hun certificaten hebben behaald voor de diverse disciplines, wordt de deskundigheid van de supermarktmedewerkers gewaarborgd.

Om ook jongeren zonder werkervaring te wijzen op de carrièrekansen in de supermarkt, heeft het CBL lespakketten voor in de lessen ontwikkeld voor leerlingen op HAVO en MBO. "Jongeren weten vaak onvoldoende over de carrièrekansen die de supermarkt biedt: op relatief jonge leeftijd kun je al leidinggeven aan een grote groep medewerkers," aldus Jules van Well, Hoofd Medewerkers en Veiligheid van het CBL. "De supermarkt wordt als ideale plek voor een bijbaantje gezien, maar wij willen jongeren ook interesseren in een carrière in de supermarkt." Daarom richt het CBL de campagne supermanagerworden.nl op jongeren die een HBO-studiekeuze gaan maken. Dit zijn naast MBO-scholieren in het dagonderwijs bij uitstek havisten in hun vierde studiejaar.

De website www.supermanagerworden.nl is speciaal ontwikkeld ter ondersteuning van de lessen in het MBO dagonderwijs en het vak Management & Organisatie in de bovenbouw van de HAVO. De website laat de lesstof over Marketing, Personeel en Logistiek in de praktijk zien. De lessen worden ingeleid door een docusoap. De hoofdrol in deze filmportretten is een jonge supermarktmanager die op de winkelvloer wordt gevolgd met de camera. Deze "supermanagers" zijn voor de scholieren rolmodellen van een manager die zij na hun HBO-studie graag zouden willen zijn. De site bevat ook een carrièreplanner met de HBO-opleidingen voor een carrière in de supermarkt.

HBO-geschoolden zijn gewild in de Supermarkt. Het CBL heeft daarom met zeven HBO-opleidingen convenanten afgesloten. Daarmee beschikt de branche over een landelijk dekkend netwerk van HBO-scholen waar ruim 500 jongeren een specialisatie van de opleiding Retail Management volgen die is gericht op de supermarktbranche. Studenten ontvangen bij afronding van deze opleiding naast hun HBO-diploma een branche-erkend CBL-diploma.