Ingezonden persbericht


Onderzoek SPAMfighter: 42 procent Nederlanders opent weleens een spambericht

Spamberichten steeds professioneler qua inhoud en look & feel

Amsterdam, 4 november 2010 - Uit onderzoek van SPAMfighter, leverancier van onder andere antispamoplossingen en antivirussoftware, blijkt dat ruim 42 procent van de Nederlanders weleens een spambericht opent. Dit is opvallend, omdat overal wordt gewaarschuwd om berichten van onbekende afzenders niet te openen. Uit het onderzoek blijkt verder dat meer dan 37% van de respondenten aangeeft weleens in de verleiding te zijn geweest een spambericht te openen doordat ze bijvoorbeeld dachten dat het bericht afkomstig was van een bekende. Het onderzoek is gehouden onder twaalfduizend Nederlandse SPAMfighter-gebruikers.

SPAMfighter geeft aan dat spamberichten vaak te herkennen zijn aan slecht taalgebruik, vreemde zinsconstructies of foutieve vertalingen. Maar steeds vaker zijn de berichten wel in correct Nederlands opgesteld, waardoor ze lastiger te herkennen zijn als spam. Daarnaast zien veel spamberichten er tegenwoordig professioneel uit en wekken ze nieuwsgierigheid op bij de ontvanger. Door interessante aanbiedingen te doen, een prijsvraag aan te kondigen of een bericht te sturen via het (gehackte) e-mailadres van een bekende, proberen spammers alerte gebruikers op het verkeerde been te zetten. Ook de vraag naar inloggegevens zorgt voor verwarring bij ontvangers.

Martin Thorborg, medeontwikkelaar van SPAMfighter en SLOW-PCfighter: "Mensen moeten zich niet voor gek laten houden doordat de zender van het bericht een bekende is. Spammers doen zich vaak voor als een ander, dus wees alert wanneer je e-mails met een vreemde inhoud ontvangt van bekenden. Mocht je toch per ongeluk je inloggegevens hebben ingevuld, verander deze dan meteen en neem ook direct contact op met de organisatie, bijvoorbeeld een bank, waarvan de e-mail afkomstig lijkt te zijn."

Over SPAMfighter
SPAMfighter ontleent zijn kracht aan ruim zeven miljoen actieve gebruikers over de gehele wereld, die met één druk op de knop melding maken van spammails. Als verschillende gebruikers dezelfde spamkenmerken rapporteren, filtert SPAMfighter de betreffende mail automatisch uit de berichtenstroom. Zo blokkeert de oplossing negentig procent van de spam vóór deze de inbox van gebruikers bereikt. SPAMfighter is de Europese marktleider in antispamoplossingen en heeft 35 mensen in dienst. Het hoofdkantoor van de onderneming is gevestigd in Kopenhagen (Denemarken).

Voor meer informatie over de producten van SPAMfighter: http://www.spamfighter.com/Lang_NL/Product_Info.asp of volg ons via Twitter.com/SPAMfighter en Facebook.com/SPAMfighter.