Ingezonden persbericht



---


Londen/Laren, 4 november 2010

SONY PICTURES TELEVISION ARABIA EN TALPA MEDIA
WERKEN SAMEN IN MIDDEN-OOSTEN EN NOORD-AFRIKA

Sony Pictures Television Arabia FZ-LLC (SPT Arabia) en Talpa Media kondigen vandaag een exclusieve samenwerking aan voor de TV-markten in het Midden-Oosten en Noord-Afrika. De overeenkomst stelt SPT Arabia in de gelegenheid om samen met het mediabedrijf van John de Mol alle internationale Talpa-formats in verschillende genres te produceren voor TV-zenders uit dit deel van de wereld.

De samenwerking beslaat de volle breedte van de Talpa-catalogus in de genres reality, spelshow en fictie en richt zich op televisiestations in meer dan 20 landen van Marokko tot Libanon en van de Verenigde Arabische Emiraten tot Saoedi-Arabië. De aankondiging is vandaag gedaan door Pim Schmitz, CEO van Talpa Media, en door SPT's president international production, Kees Abrahams.

De gemeenschappelijke activiteiten van beide bedrijven op basis van de overeenkomst worden geleid door SPT Arabia's Ziad Kebbi die kort geleden, na de oprichting van SPT Arabia, samen met Dany Karam de Sony-familie kwam versterken. De aankondiging van vandaag is voor Talpa in lijn met een aantal soortgelijke overeenkomsten, waaronder die welke in april dit jaar werd gesloten met de Italiaanse SPT-dochter Toro Produzioni S.r.l. voor de TV-markt in Italië.

Pim Schmitz zegt in reactie op de overeenkomst: "Voor Talpa Media is deze deal al even verstandig als praktisch. Een groot aantal zenders in Noord-Afrika en het Midden-Oosten toont al jaren serieuze belangstelling voor onze TV-formats. Ziad Kebbi is heel goed op de hoogte van wat Talpa ontwikkelt en produceert en bovendien heeft hij een uitstekende staat van dienst in deze snel groeiende maar ingewikkelde regio. Met SPT Arabia heeft Talpa precies de goede partner gevonden voor dit deel van de wereld."

Kees Abrahams voegt daar aan toe: "Voor SPT als producent van een groeiend aantal formats op de Arabische en Noord-Afrikaanse televisie is de overeenkomst met Talpa een belangrijke ontwikkeling. Talpa heeft namelijk al een aantal zeer succesvolle en gevestigde TV-merken in deze regio. Wij kijken dan ook uit naar de samenwerking om dat succes verder uit te breiden en aan de plaatselijke stations de hoge kwaliteit te leveren die de kijkers verwachten."

De formatcatalogus van Talpa Media beschikt over een aantal aansprekende titels waaronder: 'The Voice Of.' ('The voice of Holland'), 'The Golden Cage' ('De Gouden Kooi'), 'Dating in the Dark' ('Daten in het Donker'), 'Viper's Nest' ('Gooische Vrouwen'), 'Pretty Smart' ('Lekker Slim'), 'M/F' ('M/V'), 'Guesstimation' ('Wat Schat Je?), 'I Love My Country' ('Ik Hou van Holland'). 'Divided' ('De Gemene Deler') en 'Know Your Nation' ('Wat Vindt Nederland?'). Voor beschrijvingen zie: http://www.talpa.tv/formats/all.

Met het succes van haar TV-formats als basis breidt Talpa Media in hoog tempo haar internationale activiteiten uit. In het afgelopen jaar werden samenwerkingsverbanden gesloten met lokale partners in Frankrijk, Spanje, Italië, Portugal, Groot-Brittannië, Duitsland, de Verenigde Staten, Australië, Nieuw Zeeland, Denemarken, Noorwegen, Finland en Zweden. Daarnaast verwierf Talpa Media in mei 2010 een minderheidsbelang in het succesvolle Russische productiebedrijf Mir Reality.

_________________