Ingezonden persbericht


Persbericht

Charenton-le-Pont (Frankrijk), 4 november 2010

Flinke omzetstijging voor Essilor International in derde kwartaal 2010

Essilor International, de wereldmarktleider in oogoptische producten, heeft ook in het derde kwartaal van 2010 een flinke omzetstijging gerealiseerd. De omzet kwam uit op 898 miljoen euro, een stijging van 14,7% ten opzichte van het derde kwartaal in boekjaar 2009. De autonome omzetgroei bedroeg in het derde kwartaal 3,0% met name door goede prestaties van de apparatuurdivisie en de stijgende verkopen in de opkomende markten. Ook de consolidatie van overnames (+10,9%) en een positief wisselkoerseffect (+7,5%) droegen bij aan de groei. De totale omzet over de eerste negen maanden van boekjaar 2010 bedroeg 2.903,8 miljoen euro, een stijging van 17,6% ten opzichte van de eerste negen maanden in boekjaar 2009.

De situatie per regio verschilde nogal in het derde kwartaal. De omzetstijging in Europa was met +4,7 procent bescheiden. Met name Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië en Polen lieten een groei zien. Noord-Amerika liet een stijging van 15,8% zien met name als gevolg van de goede ontvangst van de nieuwe lenzen Varilux Comfort® New Edition en Varilux Physio® Enhanced(TM). Latijns-Amerika liet een groei van 33% zien, waarbij met name Argentinië en Brazilië goed presteerden. Azië liet met een omzetstijging van 48,3% de grootste groei zien, waarbij de resultaten in Japan en Australië tegenvielen. In het derde kwartaal liet de apparatuurdivisie een stijging van 42,1% zien, waarbij met name de sterke vraag naar digitale lenzenslijp- en lenzenpolijstmachines opviel.

In het derde kwartaal van 2010 deed Essilor vijf nieuwe overnames. Het ging om de al eerder aangekondigde transacties met Gulf States en PASCH (Nikon Essilor) in Amerika. Daar ging Essilor ook een partnerschap aan met Reliable Optics, een oogoptisch laboratorium in Brooklyn dat een jaaromzet van 4,3 miljoen dollar heeft. In Groot-Brittannië verwierf Essilor een belang van 80% in Leicester Optical, een laboratorium voor oogoptische producten en lenzenslijpen in Rothley. Dit bedrijf heeft een jaaromzet van 1,8 miljoen euro. In India kocht Essilor een meerderheidsbelang in GKB Optics Technologies in New Delhi, een oogoptisch laboratorium met een jaaromzet van 0,8 miljoen euro. Sinds het begin van dit boekjaar heeft Essilor achttien bedrijven overgenomen met een totale omzet van ongeveer 92 miljoen euro.

Op 15 oktober kondigde Essilor een overkomst aan met Kibbutz Shamir voor de overname van 50% van Shamir Optical, een onafhankelijke producent van oogoptische lenzen in Israël, die in 2009 een omzet van 142 miljoen dollar realiseerde. Deze transactie wordt naar verwachting medio 2011 afgerond.

Essilor zet zijn offensieve groeistrategie door met behulp van de introductie van nieuwe producten, geografische uitbreiding en branchegerichte overnames. Mede dankzij het economische herstel blijft de doelstelling, die voorziet in een autonome omzetgroei van 5 tot 7% (excl. wisselkoerseffect en strategische overnames), gehandhaafd.


---