Ingezonden persbericht


Persbericht

Nederlanders maken meer dan een uur per dag gebruik van de iPad

's Avonds 's ochtends, in bed en zelfs op het toilet

Amsterdam, 4 november 2010 - De iPad is afgelopen juli in Nederland gelanceerd en vindt snel zijn weg in het dagelijkse leven. De Nederlandse iPad bezitters gebruiken de iPad meerdere keren per dag, gemiddeld 1 uur per dag. 's Avonds in de woonkamer op de bank blijkt het meest favoriete moment. Het gebruik richt zich meer op mediaconsumptie dan op communicatie. Dat blijkt uit het grootschalige Sanoma onderzoek onder meer dan 5.500 iPad gebruikers.

Meteen zeer intensief gebruikt
94% van de bezitters geeft aan de iPad meerdere keren per dag te gebruiken. 83% van de ondervraagden zegt de iPad meer dan een half uur per dag te gebruiken en 53% meer dan uur. Naast het gebruik op de bank (94%) is de iPad bij 67% onderdeel van het ochtendritueel en gebruikt 59% de iPad voor het slapen gaan in bed. Tijdens het wachten wordt er ook vaak naar de iPad gegrepen (52%). Opvallend is dat een vierde van de gebruikers zelfs geen afscheid van de iPad neemt tijdens een toiletbezoek. Na thuisgebruik gaat de iPad ook graag mee op vakantie en op bezoek bij familie en vrienden.

Voornamelijk thuis, door het hele gezin
De iPad is zeer gewild binnen het hele gezin en wordt tevens gebruikt door de partner en kinderen. Hij wordt dan ook hoofdzakelijk gebruikt voor privé doeleinden. Slechts 16% gebruikt hem met name voor zakelijke doeleinden. 42% vindt de iPad wel nuttig en handig voor werk, bijv. om notities te maken en presentaties te geven.

Gebruik van iPad is zeer multifunctioneel en voornamelijk gericht op consumptie De meest gebruikte doeleinden zijn in volgorde van populariteit: nieuws lezen, surfen en e-mailen. Op de voet gevolgd door spelletjes spelen, video's en foto's bekijken en het lezen van tijdschriften of boeken. Opvallend is dat sociaal netwerken en bloggen niet zo hoog scoren en dat geldt ook voor chatten. De iPad wordt meer voor eigen mediaconsumptie gebruikt dan actieve communicatie.

Herman Kienhuis, manager Business Development Sanoma Digital: "Het is opvallend om te zien hoe intensief en voor hoeveel verschillende doeleinden de iPad wordt gebruikt. Dit bevestigt onze strategische keuze om te investeren in de ontwikkeling van iPad applicaties."

De Nederlandse iPad gebruiker
Het Sanoma iPad onderzoek laat zien dat de Nederlandse gebruiker overeen komt met de internationale iPad gebruikers. Ze zijn voornamelijk man (89%), tussen de 25 en 54 jaar, waarvan 35 - 44 jaar de grootste groep vormt (33,5%) en hoogopgeleid is (HBO of universiteit met resp. 44,4% en 28,2%). De huidige bezitters vertonen daarmee alle kenmerken van de 'early adopters'.

Meest populaire applicaties
iPad apps worden met grote regelmaat geïnstalleerd, namelijk wekelijks (69%) en dagelijks (20%). De meest gebruikte applicaties voor de iPad zijn: NU.nl, Safari, Mail,Twitter en de Telegraaf . De meest gebruikte apps zijn vaak tevens de meest favoriete apps. Minder vaak gebruikt, maar wel favoriet onder gebruikers zijn Flipboard en Angry Birds.

Uitgebreide onderzoeksresultaten zijn op te vragen via pers@sanomadigital.nl

Over Sanoma Digital
Sanoma Digital is actief sinds 1995 en is sindsdien uitgegroeid tot de grootste digitale uitgever van Nederland. Met een rijk portfolio van 100 websites, waaronder Kieskeurig.nl, Startpagina.nl , NU.nl, Vrouwonline.nl, Viva.nl, Autoweek.nl, SchoolBANK.nl, Autotrader.nl, Jongegezinnen.nl en web-log.nl bereikt Sanoma Digital ca. 80 procent van alle internetters van 13 jaar en ouder in Nederland. Sanoma Digital exploiteert tevens TVGids.nl. Het hele Sanoma Digital netwerk heeft per maand meer dan een miljard pageviews.

Sinds 2006 is Sanoma Digital ook actief op mobiel internet. Het mobiele netwerk van Sanoma Digital bestaat inmiddels uit 15 mobiele sites en 21 mobiele apps, waaronder Startpagina.mobi, Mobiel.NU.nl, m.Autoweek.nl, m.Viva.nl, Mobiel.Kieskeurig.nl en HIER.nl.

Sanoma Digital is onderdeel van Sanoma Uitgevers. Met 70 publiekstijdschriften, 6 events, 100 websites, 15 mobiele sites, 21 mobiele apps en 3 iPad apps het grootste mediabedrijf in bereik in Nederland. Sanoma bereikt met alle media circa 90% van de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder (bron NOM-STIR).

Meer informatie over Sanoma Digital: sanomadigital.nl

Volg ons op Twitter: twitter.com/sanomadigitalNL


Noot voor redacties


Voor meer informatie kunt u contact opnemen met (

Ingezonden persbericht