Ingezonden persbericht


PERSREACTIE

Brussel, 4 november 2010

Handelsbelemmeringen zorgen voor onnodig hoge prijzen

In het op 1 november verschenen rapport 'Opheffen handelsbarrières levert goud geld op' toont Detailhandel Nederland aan de hand van praktijkvoorbeelden aan hoe grote fabrikanten van levensmiddelen de Europese markt verdelen. De consument is hier de dupe van, omdat winkeliers worden verhinderd grensoverschrijdend in te kopen waar dit het voordeligst is.

De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) reageerde op 3 november op dit rapport met een persbericht. De meest relevante alinea van dit bewuste persbericht is de laatste: 'In het in de zomer verschenen Retail Marketing Monitoring Report (COM(2010)355) van de Europese Commissie wordt gesproken over mogelijke belemmeringen die zich zouden kunnen voordoen bij het inkopen in andere lidstaten en bij grote internationale fabrikanten. De FNLI wil graag eventuele belemmeringen verder in kaart brengen en oplossen.'

Detailhandel Nederland onderstreept dat niet alleen Nederlandse winkeliers hinder hebben van marktverdeling door grote fabrikanten. In veel andere lidstaten klagen winkeliers hier eveneens over. De Europese winkelierkoepel EuroCommerce, waarin mkb-winkeliers en winkelketens verenigd zijn, en de European Retail Round Table (ERRT), een verband van Europa's grootste winkelketens, hebben dit probleem reeds diverse keren aangekaart bij de Europese Commissie. De Commissie bezint zich momenteel op maatregelen. Zij is van mening dat marktverdeling door grote fabrikanten strijdig is met het vrije verkeer van goederen en winkeliers en consumenten benadeelt.

Hier kunt u het volledige rapport 'Opheffen handelsbarrières levert goud geld op' lezen: http://www.dedetailhandel.nl/images/pdf/Europa-Brussel_(2010)_72.pdf