JCDecaux, omzet op 30 september 2010

04/11/2010 17:38

JCDECAUX

JCDecaux SA (Euronext Parijs: DEC), leider in buitencommunicatie in Europa en Azië-Stille Oceaan en op één na grootste ter wereld, publiceerde vandaag zijn omzetcijfer voor het derde kwartaal van 2010: 548,1 miljoen euro, dat wil zeggen 26,9% meer dan voor het derde kwartaal van 2009 (431,8 miljoen euro). Deze stijging van het omzetcijfer is het gevolg van een forse organische groei van 11,1% en de duidelijke bijdrage van de onlangs verworven activa, hoofdzakelijk in Duitsland, Turkije en het Verenigd Koninkrijk.

De reclameomzet kent een organische groei van 12,4%, doordat de meeste markten een grote vraag naar de reclameactiva van JCDecaux vaststellen. De afdeling Transport blijft tijdens heel het kwartaal bijzonder dynamisch, dankzij de in twee cijfers uitgedrukte organische groei van het omzetcijfer in Azië-Stille Oceaan en Noord-Amerika. De verkoop of verhuur van materiaal en de inkomsten uit onderhoudscontracten in de afdeling Stadsmeubilair daarentegen zijn in het derde kwartaal 2010 met 0,8% gedaald.

De omzet voor de eerste negen maanden van het boekjaar stijgt met 22,2%, tot 1.658,7 miljoen euro, tegenover 1.357,2 miljoen euro voor de eerste negen maanden van boekjaar 2009. Bij een constante consolidatiekring en bij constante wisselkoersen stijgt de organische omzet van de eerste negen maanden van het boekjaar met 9,4%.

Stadsmeubilair: de omzet steeg met 23,8%, tot 250,9 miljoen euro, tegenover 202,7 miljoen euro tijdens het derde kwartaal van 2009 (organische groei: 7,3%). De organische reclameomzet, verkoop, verhuur van materiaal en onderhoudscontracten niet meegerekend, stijgt in deze periode met 8,6%. De kwartaalbijdrage van de Wall- en Titan-activa in Duitsland, Turkije en het Verenigd Koninkrijk was bijzonder groot.

De reclameomgeving is tijdens dit kwartaal positief gebleven en ligt op de verschillende markten van de Groep over het algemeen in de lijn van die van het vorige kwartaal. Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en de rest van Europa boekten een stevige groei van hun omzetcijfer. Noord-Amerika en Azië-Stille Oceaan registreerden een tweecijferige groeivoet.

Transport: het omzetcijfer steeg met 42,6% en bedraagt 197,7 miljoen euro, tegenover 138,6 miljoen euro tijdens het derde kwartaal in 2009, wat het gevolg is van de zeer sterke organische groei van 20,6%, een grotere bijdrage van Titan in het Verenigd Koninkrijk en positieve wisselkoersschommelingen.

De goede organische resultaten van de afdeling Transport in het derde kwartaal zijn eveneens te danken aan de tweecijferige groei die in Azië-Stille Oceaan en in Noord-Amerika werd gerealiseerd.

Affichage: de omzet steeg met 9,9% en bedraagt nu 99,5 miljoen euro, tegenover 90,5 miljoen euro tijdens het derde kwartaal van 2009. Bij een constante consolidatiekring en bij constante wisselkoersen ging de organische omzet met 5,0% omhoog.

De afdeling Affichage bleef tijdens het derde kwartaal profiteren van een grote vraag in het Verenigd Koninkrijk. Centraal- en Oost-Europa, dat tot dan toe enigszins achterbleef bij het herstel van de reclamemarkt, registreerde eveneens een noemenswaardige verbetering van de vraag voor deze periode.

Ter gelegenheid van de publicatie van het omzetcijfer voor het derde kwartaal verklaarde Jean-Charles Decaux, Voorzitter van het Directorium en Algemeen Mededirecteur:

"Onze kwartaalgroei bereikt een record van nagenoeg 27%: dat getuigt niet alleen van de forse organische groei van onze reclameomzet, maar ook van de bijzonder grote bijdrage van de onlangs verworven Wall- en Titan-activa.

De reclamemarkt blijft de goede richting uitgaan in de meeste landen waar de Groep actief is, en we verwachten momenteel een organische groei van de omzet voor het hele jaarvan ongeveer 8%, een weerspiegeling van een lastigere vergelijkingsbasis in het vierde kwartaal dan in de loop van de eerste negen maanden van het boekjaar.

Verder zijn we uitermate blij dat we onlangs een aantal nieuwe contracten mochten aankondigen - onder andere voor alle Saudische luchthavens en de Changi-luchthaven in Singapore - die ertoe zullen bijdragen dat onze portefeuille voor 2011 en daarna nog wordt aangevuld. Dankzij interessante vernieuwingen en de selectieve digitalisering van onze schermen, menen we dat JCDecaux een steeds gunstigere positie inneemt om beter te blijven presteren dan de mediamarkt in zijn geheel."

Volgende berichtgeving:

Omzetcijfer van het 4e kwartaal: 27 januari 2011 (na aanbesteding)

Sleutelcijfers van de Groep

- Omzetcijfer 2009: 1.918,8 M¤, omzet eerste 9 maanden 2010: 1.658,7 M¤

- JCDecaux staat genoteerd op de Eurolijst van Euronext Parijs en maakt deel uit van de indexen Euronext 100, Dow Jones Sustainability en FTSE4Good.

- Wereldleider voor stadsmeubilair (428.000 reclamezijden)

- Wereldleider voor reclame in de transportsector, met 163 luchthavens en meer dan 300 transportcontracten voor metro, bus, trein en tram (380.200 reclamezijden)

- Europees leider voor affichage op groot formaat (230.500 reclamezijden)

- Leider in buitencommunicatie in Azië-Stille Oceaan (239.600 reclamezijden)

- Wereldleider op het vlak van openbare fietsenservice

- 1.040.600 reclamezijden in 55 landen

- Aanwezigheid in 3.500 steden met meer dan 10.000 inwoners

- 9.940 medewerkers

Directie Communicatie: Agathe Albertini

01 30 79 34 99 - agathe.albertini@jcdecaux.fr

Betrekkingen Investeerders: Martin Sabbagh

01 30 79 79 93 - martin.sabbagh@jcdecaux.fr

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel