Ingezonden persbericht


Grote kledingmerken erkennen belang leefbaar loon
Schone Kleren Campagne brengt belangrijke modemerken bijeen in unieke meeting

Amsterdam, 04/11/2010 ­ De Schone Kleren Campagne heeft succes geeboekt met haar campagne Kleren Schoon? Leefbaar Loon! Een jaar na de lancering geven de in deze campagne benaderde modemerken C&A, M&S Mode, Miss Etam, Prénatal en WE aan het concept leefbaar loon voor kledingarbeiders te ondersteunen. Ze doen dit naar aanleiding van een bijeenkomst die de Schone Kleren Campagne onlangs over dit onderwerp organiseerde, en waaraan naast genoemde bedrijven ook o.a. HEMA, G-Star, H&M, J.C. Rags en De Bijenkorf deelnamen.

De Nederlandse merken benadrukten na afloop van de bijeenkomst dat ze positief waren over de constructieve kennis die ze kregen aangereikt, en inzien dat ze met leefbaar loon aan de slag moeten. Voorbeelden van stappen die ze nu kunnen zetten kwamen van Amerikaans merk GAP Inc., Brits label Next, het Institute for Human Rights and Business, Fair Wear Foundation en de Asia Floor Wage Campaign. Ook de Ministeries van Buitenlandse Zaken en Economische Zaken, brancheorganisaties MODINT en CBW-MITEX, de Raad Nederlandse Detailhandel en het Nederlands OECD Contactpunt waren bij deze unieke meeting aanwezig.

Dat de kledingmerken nu aangeven het concept leefbaar loon te ondersteunen is een doorbraak te noemen. C&A en WE hebben ook voorzichtige stappen aangekondigd: WE overweegt bijvoorbeeld lid te worden van een breder samenwerkingsverband om hier structureel mee aan de slag te gaan. Jeansmerk J.C. Rags liet daags na de campagnestart al weten serieuze voortgang te willen boeken, en is inmiddels lid van verificatie-initiatief Fair Wear Foundation. Marieke Eyskoot (Schone Kleren Campagne): 'De merken geven aan een leefbaar loon niet alleen te kunnen invoeren, en samen te willen werken. We blijven graag met ze in gesprek, en zullen hun vooruitgang volgen.' Een leefbaar loon, een salaris dat genoeg is om in basisbehoeften te voorzien, is door de Verenigde Naties vastgesteld als mensenrecht in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens.

Deze meeting vormde de afsluiting van de campagne Kleren Schoon? Leefbaar Loon!. Vorig jaar bleek uit onderzoek van de Schone Kleren Campagne in India en Bangladesh dat de overwegend vrouwelijke arbeiders die kleding naaien voor C&A, M&S Mode, Miss Etam, Prénatal en WE hiervoor veel te weinig verdienen om van te leven. Om hier verandering in te veroorzaken startte er een publiekscampagne, waarbij duizenden mensen lieten weten dat ook te willen. De Schone Kleren Campagne ging met de betrokken bedrijven in gesprek. Ook werden er na de grote hoeveelheid media-aandacht door verschillende partijen Kamervragen gesteld.

De Schone Kleren Campagne gaat voor een wereld waarin alleen kleding wordt verkocht die onder goede arbeidsomstandigheden is gemaakt. De platformorganisatie is in 1989 opgericht, en o.a. de FNV, de Landelijke India Werkgroep, Oxfam Novib, Stichting Max Havelaar, Veggie in Pumps en NJR zijn erbij aangesloten. De Schone Kleren Campagne is onderdeel van de Clean Clothes Campaign, die actief is in 15 Europese landen en een netwerk van 300 organisaties wereldwijd coördineert.