Universiteit van Tilburg

Persbericht 29 oktober 2010

Meer ideeën over dood in Bijbel dan alleen verrijzenis

Dood, en dan? Deze existentiële vraag wordt in het nieuwe boek van de Tilburgse hoogleraar Wim Weren vanuit twee invalshoeken benaderd: hij onderzoekt wat bijbelse teksten over de dood te zeggen hebben en gaat na hoe deze teksten belicht worden in de hedendaagse cultuur (literatuur, schilderkunst, films, videokunst, popsongs, bidprentjes). Met zijn aanpak slaat hij bruggen tussen de bijbelexegese en moderne cultuurstudies.

Het boek Dood, en dan? start met de onthutsende ontdekking dat in grote delen van de Bijbel de dood een zwart gat is en dat het na het sterven echt over en uit is. Dat is vooral schrijnend als mensen veel te jong doodgaan. Zelfs God kan hen daar niet voor behoeden. Even somber is de kijk op de dood in moderne literaire teksten. Met het bijbelboek Prediker zegt Bertolt Brecht dat mensen sterven net als de dieren en dat er daarna niets meer komt. Door de medicalisering van de dood is deze visie momenteel wijd en zijd verbreid. Het sterke punt van deze opvatting is dat zij de dood volstrekt serieus neemt.

Maar is de dood dan echt de baas? In de Bijbel komt nog een andere radicale visie voor, die stem geeft aan de hoop dat God zijn relatie met mensen die zich op hem verlaten en integer leven, nooit opgeeft. Wat dat precies inhoudt, wordt in bijbelse teksten vaak niet concreet ingevuld, net zo min als in hedendaagse bidprentjes. Ook kunstschilders laten dat graag in het vage, terwijl ze toch weten te suggereren dat het leven een open einde heeft. Volgens Weren moeten we de macht van de dood niet kleineren, maar evenmin de scheppende kracht van God onderschatten.

Een laat opgekomen idee is dat de doden op het einde der tijden verrijzen. In het christendom heeft dit denkmodel zo'n dominante plaats gekregen, dat het alle andere opvattingen over voortbestaan dreigt weg te drukken. In zijn boek laat Weren zien dat het verrijzenisidee zelf een gelaagd begrip is met vele betekenissen. Aan de hand van ruim twintig full colour afbeeldingen schetst hij hoe kunstschilders verrijzenis verbeelden. Hij besteedt aandacht aan de relatie tussen opstanding en lichamelijkheid en zoekt aansluiting bij moderne concepten van `lichaam' die een louter biologische visie overstijgen. Aan de hand van films en popsongs bespreekt hij bezwaren die sinds de Verlichting tegen het verrijzenisgeloof worden aangevoerd.

Uit het boek blijkt hoeveel verschillende stemmen er in de Bijbel aan het woord komen als het gaat over de laatste levensvragen. In de moderne cultuur is dat niet anders, maar dat is voor een groot deel aan de Bijbel te danken.