FNV Bondgenoten doet aanbevelingen voor `winterhard spoor'
05-11-2010
Kaderleden van FNV Bondgenoten werkzaam bij de verschillende
spoorbedrijven hebben een lijst van aanbevelingen opgesteld om te komen
tot een `winterhard spoor'. Volgens de kaderleden heeft de sneeuw- en
vorstproblematiek van de afgelopen winter de zwakke plekken van het
Nederlandse spoorproduct blootgelegd. Herhaling kan in de toekomst
alleen worden voorkomen als de verschillende spoorbedrijven er in
slagen te komen tot een gezamenlijke, integrale aanpak van de totale
spooroperatie.
Op initiatief van de bond zijn deskundige kaderleden werkzaam bij
NedTrain. ProRail, NSR en de railinfrabedrijven bijeengekomen in een
zogenoemde expertmeeting om met elkaar de problemen tijdens de grote
spoorverstoringen op en na 17 december 2009 te inventariseren en
aansluitend te komen tot aanbevelingen om herhaling zoveel mogelijk te
voorkomen. De aanbevelingen zijn samengevat in het rapport `De kou uit
de lucht', dat is aangeboden aan de directeuren van de spoorbedrijven.
Als gevolg van de liberalisering en de opsplitsing van NS in diverse
spoorbedrijven met ieder hun eigen verantwoordelijkheden en
efficiencyoperaties zijn er belangentegenstellingen ontstaan die hebben
geleid tot tegenstrijdige aanpakken. Dit zijn de zwakke plekken in het
Nederlandse spoorproduct die doorgaans onzichtbaar op de achtergrond
spelen maar in geval van bijvoorbeeld calamiteiten haarscherp naar
voren komen. Omdat FNV Bondgenoten nog wél de totale spoorsector
vertegenwoordigt en dus kan overzien, werden deze zwakke plekken
tijdens de expertmeeting al snel blootgelegd. De bond pleit daarom voor
een meer integrale aanpak door de complete spooroperatie onder leiding
te stellen van de vier directeuren van NedTrain, ProRail, NSR en
Railinfra. Bij toerbeurt zou elke directeur één jaar de leiding moeten
krijgen en besluiten zouden slechts bij meerderheid van stemmen moeten
kunnen worden genomen.
Voor het overige voorziet het rapport in een lijst met concrete
spoorbrede aanbevelingen en aanbevelingen per spoorsector. Een greep
uit het totaal: zorg voor betere scholings- en opleidingsfaciliteiten
voor onder meer machinisten en treindienstleiders; biedt medewerkers
lager in de organisatie meer vertrouwen en zeggenschap over hun
werkzaamheden tijdens calamiteiten; verlaat de focus van het management
op planmatig werken; wees alert op het doorschieten in procedures en
bereid meer in zijn algemeenheid de spoororganisatie beter voor op bar
winterweer.
De lijst met aanbevelingen per spoorbedrijf varieert van suggesties als
`Houd Mat'64 beschikbaar om bij bevroren bovenleidingen de draad
ijsvrij te maken' tot `Herstel de vroegere taken van de perronopzichter
in ere'.
FNV Bondgenoten zal het rapport `De kou uit de lucht' gebruiken als
leidraad voor een gesprek met de hoogste spoorbestuurders om te komen
tot de noodzakelijke verbeteringen.
FNV