bijdrage rijnlandroute
Alleen onder voorwaarden extra bijdrage RijnlandRoute
De gemeente Voorschoten wil alleen een extra bijdrage leveren aan het
Regionaal Investerings Fonds voor het realiseren van de RijnlandRoute
als er gekozen wordt voor het (gefaseerd) realiseren van de Churchill
Avenue.
Er is nog steeds te weinig geld beschikbaar om een verbinding tussen de
A4 en de A44 en Katwijk in een keer aan te leggen. Ook voor een
gefaseerde aanpak is nog niet voldoende geld beschikbaar. Het Rijk
heeft aangegeven de toegezegde 422 miljoen alleen te willen investeren
als er voor 1 december een haalbaar en gedragen plan ligt van de
Provincie Zuid-Holland. Als dat plan er op 1 december niet ligt, kan
het Rijk besluiten de rijksbijdrage te heroverwegen. Het dagelijks
bestuur van Holland Rijnland heeft een voorstel gemaakt voor een extra
bijdrage uit de regio. Op 30 november spreekt het Algemeen Bestuur van
Holland Rijnland over de extra bijdrage in het Regionaal Investerings
Fonds.
Voorschoten werkt alleen onder voorwaarden mee aan het
financieringsvoorstel. De gemeente Voorschoten wil dat eerst de
bestaande verkeersknelpunten worden opgelost alvorens naar andere
alternatieven te kijken. Een keuze uit de alternatieven kan bovendien
pas worden gemaakt als de Milieu Effect Rapportage is afgerond. Dat is
hooguit pas in maart 2011 het geval. Hierin wordt ook de Churchill
Avenue onderzocht.
Voorschoten wil op geen enkele wijze meewerken aan de realisering van
een sobere, slecht ingepaste enkelbaansroute, zonder tunnel en dwars
door het groen in Voorschoten (scenario F). Ook een gedeeltelijke open
bak door Voorschoten (het eindbeeld van variant A) is wat betreft
Voorschoten niet wenselijk. Voorschoten wil alleen een extra bijdrage
leveren aan het Regionaal Investerings Fonds als deze gekoppeld wordt
aan de eventueel te realiseren Churchill Avenue.
* 5 november 2010
Gemeente Voorschoten