Gemeente Laarbeek


Laarbeeker ­ 6 november 2009 ­ Pagina 14

Gemeente Laarbeek Postbus 190 5740 AD Beek en Donk T 0492 469 700 F 0492 469 701 E gemeente@laarbeek.nl I www.laarbeek.nl

Begrotingskrant

Gemeentebegroting 2011:

`Financiële positie Laarbeek blijft in 2011 gezond met sluitende begroting, lage woonlasten en beperkte bezuiniging.'
- We bouwen verder aan woningen, scholen en voorzieningen en de eerste bedrijven op Bemmer IV. - Vanaf 2012 gefaseerd forse bezuinigingen. In december zal waarschijnlijk duidelijk worden wat de hoogte precies zal zijn. - De lastenstijgingen voor 2011 zijn beperkt met gemiddeld slechts 0,70 per maand per huishouden met een eigen woning. De lasten voor een huishouden zonder eigen woning blijven nagenoeg gelijk. Beste inwoners van Laarbeek, Wij presenteren u hierbij de eerste begroting van de nieuwe collegeperiode 2010-2014. Deze begroting is opgesteld op basis van bestaand beleid en de Kadernota 2010, waarin de financiële kaders staan aangegeven. Ook het coalitieakkoord 2006-2010 heeft mede ten grondslag gelegen aan deze begroting. Vanwege de vele financiële onzekerheden staat er weinig nieuw beleid in de eerder vastgestelde Kadernota 2010. Om die reden vinden dit jaar de algemene beschouwingen bij de begrotingsbehandeling plaats en niet bij de Kadernota. Gelukkig heeft het financiële beleid van de afgelopen jaren als voordeel dat we in 2011 en verder alleen hoeven te bezuinigen vanwege de forse korting die het Rijk toepast op de algemene uitkering. Laarbeek is namelijk al jaren een gemeente met een minimaal aantal ambtenaren per 1000 inwoners en een voorzichtig begrotingsbeleid. De economische crisis heeft zich tot nu toe beperkt tot een korte maar hevige recessie. De oplopende werkloosheid is snel tot staan gebracht ondanks de politieke onzekerheden, de terughoudende krediet- en hypotheekverstrekking en een stagnerende woningmarkt. Een forse groei van de wereldeconomie en de stimulering van overheden heeft de schade behoorlijk beperkt. De sanering van de overheidsfinanciën moet dus te realiseren zijn met beperkte invloed op het prille economische herstel. meer dan de inflatie van circa 2%. Ook de komende jaren verwachten we stijgingspercentages van 2 tot 3%. Afvaltarieven: De afvalstoffenheffing is kostendekkend. Door de invoering van het gescheiden ophalen van plastic afval wordt op jaarbasis een besparing voor de burger verwacht. De exacte hoogte hiervan zal na de evaluatie duidelijk worden. Ook een nieuwe aanbesteding heeft geleid tot een daling van de afvalstoffenheffing met 3,9% per lediging en 1,80 stijging voor het vastrecht. Per huishouden daalt de afvalstoffenheffing gemiddeld met 2,- per jaar. Rioolheffing: De rioolheffing wordt verhoogd met 3,- op jaarbasis. Tot deze verhoging is al besloten bij de vaststelling van het nieuwe rioolbeheersplan, waarin de gemeente verplicht wordt om over te gaan tot een gescheiden rioleringssysteem. Leges: Leges worden vanuit het streven naar kostendekkendheid verhoogd met gemiddeld 5%. Uitzondering zijn de bouwleges. Hier is de kostendekking losgelaten. Er is gekozen voor een matiging van deze tarieven om deze op een gemiddeld (landelijk en regionaal) peil te houden. Voor 2010 worden de bouwleges daarom met 2% verhoogd. De vraag is wel hoe de legesopbrengst zich bij de afnemende bouwactiviteiten zal ontwikkelen. De tarieven voor het aanvragen en verlengen van rijbewijzen blijven onveranderd. Samenvattend zullen in 2011 de totale Laarbeekse woonlasten (eigenaargedeelte ozb, rioolheffing en afvalstoffenheffing) per huishouden met gemiddeld circa 0,70 per maand stijgen, dat is nog geen 1,5%. De lasten voor een huishouden zonder eigen woning stijgen in 2011 met 1,- per jaar.

Daarnaast is een groot risico voor de financiën van onze gemeente, dat een steeds groter percentage van onze inkomsten bestaat uit regelingen met een zogenaamd `open einde'. Dat wil zeggen: we krijgen een budget van het Rijk, maar weten niet hoeveel de uiteindelijke uitgaven zullen zijn, omdat we daar nauwelijks invloed op hebben. Denk aan de Wet werk en bijstand (o.a. bijstandsuitkeringen) en de Wet maatschappelijke ondersteuning (o.a. kosten huishoudelijke zorg). De vraag zal alleen maar toenemen terwijl de budgetten dalen. Voor 2011 merken we dat al: er wordt fors gekort door het Rijk op de Wmo, terwijl de uitgaven in onze gemeente stijgen. Daarom moeten we in 2011 75.000,- bezuinigen op de Wmo, oplopend tot 100.000,- in de jaren daarna. We zullen dit vooral proberen te doen in de uitvoering, aanbestedingsvoordelen en efficiency. Woningbouw is een belangrijke inkomstenbron voor de gemeente om (extra) voorzieningen mee te bekostigen. Onze grondexploitatie die tot nu gezond is en waar we ook behoorlijke reserves hebben, moeten we goed monitoren. Het tempo van de woningbouw kan afzwakken, terwijl we toch voortvarend grondposities blijven ontwikkelen. Dit is belangrijk zodat we in alle kernen kunnen bouwen voor doelgroepen waar nog vraag is, zoals bij starters, zelfbouwers en huurders.

Bezuinigingen
De forse landelijke bezuinigingen als gevolg van de oplopende begrotingstekorten en staatsschuld gaan ons raken de komende jaren. Na 2012 verwachten we op dit moment een bezuinigingsbedrag oplopend naar circa 1,7 miljoen structureel. Uitgangspunt bij de bezuinigingen zal zijn dat we de lasten hiervan op een zo eerlijk mogelijke wijze verdelen. De richtlijn hierbij is dat we een globale verdeling toe gaan passen op de gemeentelijke organisatie, de gemeenschappelijke regelingen (o.a. SRE, Veiligheidsregio, GGD, Atlant Groep), dienstverlening en gemeentelijke taken waaronder subsidies en inkomstenverhoging. Duidelijk is dat de overheid een terugtredende beweging zal gaan maken. In november zal de raad globaal de kaders aangeven hoe dit wordt ingevuld. Het college zal dit vertalen naar concrete voorstellen en een aanpak voor de komende jaren. In december zal waarschijnlijk duidelijker worden wat de precieze omvang zal zijn van de bezuinigingen die we moeten doorvoeren en in welk tempo.

Gezonde begroting
Zoals u al jaren gewend bent, is de begroting opnieuw sluitend. Dat wil zeggen dat voor alle uitgaven voldoende inkomsten beschikbaar zijn. Ook de meerjarenbegroting laat binnen een periode van vier jaar een redelijk beeld zien. Hiervoor zijn wel de nodige bezuinigingen ingerekend, oplopend tot 1,3 miljoen in 2014. We hebben zeer kritisch naar de begroting 2011 gekeken. Sommige beschikbare budgetten konden naar beneden worden bijgesteld. Daarnaast willen we gaan besparen op het onderhoud van wegen en groen, energie en inkoop. Ook is een selectieve vacaturestop ingesteld, waarbij vacatures niet automatisch worden ingevuld. We gaan stevig investeren in de mobiliteit van onze medewerkers, zodat we bij natuurlijk verloop het personeelsbestand kunnen afbouwen. De financiële positie van Laarbeek kan als gezond worden beschouwd. De reservepositie is zodanig dat deze voor een groot deel wordt gebruikt voor het betalen van de nieuwbouw van (middelbare) scholen en andere gemeenschapsvoorzieningen, zoals een sporthal en uitbreidingen van gemeenschapshuizen.

Wat gaan we doen in 2011?
Natuurlijk blijven we fors investeren in wegenonderhoud en groenvoorziening. Daarnaast zijn komend jaar in het oog springende ontwikkelingen: - De bouw van scholen en voorzieningen. In 2011 zal een begin worden gemaakt met het Commanderij College en nieuwbouw van Sporthal d'n Ekker, samen 7-8 miljoen. - Bijna 1,5 miljoen is gepland voor investering in accommodaties en voorzieningen in De Dreef in Aarle-Rixtel en in het Openluchttheater in Mariahout. - De overige dorpsontwikkelingsplannen (iDop's) kunnen van start. In Lieshout kan bijvoorbeeld worden begonnen met de kruising Herendijk en Hoofakker. - Samen met de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (BOM) wordt 5 miljoen geïnvesteerd in de herstructurering van bedrijventerreinen. - We gaan 40.000,- investeren in de mobiliteit van onze medewerkers. Tot slot een woord van dank aan de ambtelijke organisatie die deze begroting tot stand heeft gebracht en deze na vaststelling door de gemeenteraad kan gaan uitvoeren. Hans Vereijken, Wethouder Financiën

Onze risico's: Rijksuitkeringen en grondexploitatie Actuele risico's voor de inkomsten van de gemeente zijn de ontwikkeling van de Rijksuitkeringen en de grondexploitatie. De algemene uitkering die de gemeente van het Rijk ontvangt (onze grootste inkomstenpost), gaat de komende jaren mogelijk met 10 tot 20% dalen. Dit betekent dat er de komende jaren geen ruimte is voor nieuwe zaken.

Lage woonlasten
Ozb: De eerder bij de Kadernota 2010 geplande verhoging van de opbrengst onroerendezaakbelasting bedraagt 3%. Iets

Officiële publicatie van de gemeente Laarbeek.

Laarbeeker ­ 6 november 2009 ­ Pagina 15

Het college biedt de begroting 2011 aan
College van burgemeester en wethouders
Samenstelling en portefeuilleverdeling:

Burgemeester (P.H.M. Jacobs-Aarts)
Algemene zaken, beleid met betrekking tot bezwaar en beroep, klachten, vertrouwelijke zaken en klokkenluiderzaken, brandweer, burgerparticipatie, burgerlijke stand, bevolking en verkiezingen, communicatie en voorlichting, handhaving, juridische zaken, openbare orde en veiligheid, personeel en organisatie, statushouders, inburgering en naturalisatie.

Wethouder J.H. Vereijken (Partij Nieuw Laarbeek)


1e loco

Economische zaken, facilitaire dienstverlening, financiën, grondzaken, informatie & automatisering, inkoop en aanbestedingen, lid SRE-regioraad en voorzieningenclusters inclusief scholen.

Wethouder J.H.C.M. Briels (De Werkgroep)


2e loco

Beheer gemeentelijke gebouwen, kunst & cultuur, iDops, jeugd, onderwijs, recreatie en toerisme, sociale zaken, sport, volksgezondheid, welzijn en Wmo.

Wethouder F.P.A.C. van Zeeland (Algemeen Belang Laarbeek)


3e loco
V.l.n.r.: Frans van Zeeland, Nellie Jacobs-Aarts, Theodoor Biemans, Hans Vereijken, Carelien Liebrecht en Joan Briels.

Bouw- en milieuzaken, monumenten, handhaving RO en milieu, plaatsvervangend lid SREregioraad, reconstructie en streekplatform, ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer (beleid) en volkshuisvesting.

Wethouder T.J.M. Biemans (Partij Nieuw Laarbeek)


4e loco

Dierenwelzijn, evenementen (markten, kermissen), openbare werken, landschapsontwikkeling en natuur, verkeer en vervoer (uitvoering), voorzitter straatnamencommissie, water en projecten: De Dreef, D'n Hooge Suute en Nieuwenhof.

Begroting in één oogopslag op website
De Begroting 2011 in één oogopslag (BIEO) laat in vogelvlucht zien wat de gemeente Laarbeek in 2011 wil gaan doen, wat dat kost en waar het geld vandaan komt. Een verkorte weergave ziet u in deze bijlage begrotingskrant 2011. Kijk voor de complete BIEO op www.laarbeek.nl

Secretaris C.A. Liebrecht
Adviseur van het college en algemeen directeur van de ambtelijke organisatie.

Wat staat er in de Begroting?
In de begroting 2011 zijn bedragen opgenomen, welke de gemeente verwacht uit te geven voor zaken, die jaarlijks terugkomen op basis van eerder genomen besluiten. Een belangrijk deel van de inkomsten die daarvoor nodig zijn, worden jaarlijks ontvangen van het Rijk. Het Rijk voorziet in ongeveer 67% van de totale inkomsten van de gemeente Laarbeek. Deze rijksinkomsten betreffen voornamelijk de Algemene Uitkering (±46%). Verder brengt de gemeente belastingen en leges in rekening bij haar inwoners. Van de belastingen zijn de onroerende-zaakbelastingen, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing de belangrijkste. Bij leges kunt u denken aan leges voor paspoorten, rijbewijzen en bouwvergunningen. De totale inkomsten uit belastingen, rechten en leges bedragen ongeveer 21% van de totale inkomsten. Tenslotte zijn er nog de `overige inkomsten'. Dit zijn bijvoorbeeld renteopbrengsten en dividend. Het totaal van deze overige inkomsten bedraagt ongeveer 12% van de totale inkomsten van de gemeente Laarbeek.

Totale opbrengst belastingen en rechten 2011: 6.974.000,(ná voorgestelde verhogingen in 2011) Begroting 2011 Verhoging Voorstel 2011 2011

Omschrijving belasting etc. Rechten en heffingen Afvalstoffenheffing Rioolheffing Bouwleges Overige leges en heffingen

Geraamde opbrengst 2011


1.656.000 1.338.000 742.000 395.000


-18.000 27.000 14.000 10.000


1.638.000 1.365.000 756.000 405.000

Belastingen Onroerendezaakbelastingen 2.728.000 82.000 2.810.000

TOTAAL

6.859.000

115.000

6.974.000

Begroting 2011
De programma's in de Begroting 2011 verwijzen naar de verschillende rollen, die u als inwoner heeft in relatie tot de gemeente. Deze zijn verdeeld naar zes verschillende rollen, die u ziet in de tabel hiernaast. De beleidsvoornemens die de raad heeft opgesteld, zijn ook verdeeld naar die zes verschillende rollen, zodat duidelijk is hoe en welke beleidsvoornemens rechtstreeks van invloed zijn op u en uw omgeving. De zes rollen en de beleidsvoornemens die daarbij passen zijn in de programma's uiteengezet. Per programma kunt u het volgende nalezen: Wat is de omschrijving van het programma? Welke producten zijn voor dat programma belangrijk? Wat zijn de maatschappelijke effecten van het beleid? Wat zijn de meetbare doelen? Met andere woorden, welke stappen moeten gezet worden om te zorgen dat het maatschappelijk effect ook daadwerkelijk wordt bereikt. In de tabel hiernaast ziet u een overzicht waarin de baten en lasten per programma zijn aangegeven. De lasten geven weer wat de uitvoering van het programma waarschijnlijk kost. De baten geven de inkomsten per programma weer. Binnen een programma zijn de lasten en baten niet in balans, voor de totale begroting zijn ze dat wel.

1 2 3 4 5 6

Programma's Burger als kiezer Burger als klant Burger als inwoner Burger als partner Burger als wijk- / dorpsbewoner Burger als belastingbetaler

(bedragen x 1 miljoen) Lasten Baten Saldo 2,2 0,0 -2,2 1,0 2,2 15,5 11,4 0,5 0,0 8,5 1,5 -0,5 -2,2 -7,0 -9,9


1,2 23,0 21,8 _____________________ 33,5 33,5 0,0

TOTAAL

(-/- = nadeel)

Laarbeeker ­ 6 november 2009 ­ Pagina 16

Huidig beleid
Programma 1
Portefeuillehouder: P.H.M. Jacobs-Aarts Omschrijving - De burger kan als kiezer invloed uitoefenen op het gemeentebestuur. - Het gemeentebestuur luistert voldoende naar de burger. - De burger heeft het gevoel serieus genomen te worden. - Vertegenwoordiging van de Laarbeekse burgers. - Lokale en bovenlokale samenwerking. Producten - Raad en raadscommissies - College van burgemeester en wethouders - Bestuursondersteuning en overige bestuurskosten - Verkiezingen - Bestuurlijke samenwerking - Griffie Maatschappelijke effecten De gemeenteraad heeft een aantal maatschappelijke effecten benoemd, waarmee ze het volgende wil bereiken: - Toename participatie en betrokkenheid van de inwoners bij politiek, bestuur en beleid. - Toename bekendheid en participatie inwoners bij regionale samenwerking. - Bevordering invloed bestuurlijke samenwerking in SREverband. - Gelijkluidende regelgeving met omliggende gemeenten. Meetbare doelen Om bovengenoemde effecten te bereiken zijn voor 2011 de volgende meetbare doelen gedefinieerd: - Een gemiddelde van vier personen per raadsvergadering dat deelneemt aan `Gast van de raad'. - Het algemeen toegankelijk maken van de raads- en commissiestukken door publicatie op de website. - Een raadsvisitatie in de kernen. - De raad benoemt vergaderthema's en betrekt de inwoners/belanghebbenden hierbij. - De commissievergaderingen zullen meer thematisch en opiniërend worden ingevuld. - Vier maal per jaar publicaties over aard en betekenis van verschillende samenwerkingsverbanden (bv. GGD, maatschappelijk werk, Atlantgroep etc.). - Tijdig afstemmen van de stukken met de portefeuillehouder door middel van een ambtelijk voorbereide voorbespreking. - De regioraadsleden bereiden samen de stukken voor de regioraad voor en koppelen waar nodig terug naar de commissie Algemeen Bestuur. - Benoemen speerpunten in de commissie Algemeen Bestuur. - Publicaties data openbare vergaderingen van de portefeuillehoudersoverleggen en de regioraad van het SRE, met vermelding belangrijke agendapunten. - Wijzen op de mogelijkheid van spreekrecht vergaderingen portefeuillehoudersoverleggen. - Resultaat van afstemming met de omliggende gemeenten wordt in de voorstellen tot vaststelling van regelgeving opgenomen.

Burger als kiezer

Producten - E-overheid (I&A­plan) - Burgerzaken - Kadaster - Archief Maatschappelijke effecten De gemeenteraad heeft een aantal maatschappelijke effecten benoemd, waarmee ze de bereikbaarheid van de gemeente wil verbeteren. Meetbare doelen Om bovengenoemde effecten te bereiken zijn voor 2011 de volgende meetbare doelen gedefinieerd: - Het gemeentehuis is minimaal 50 weken per jaar open en minimaal 23,5 uur per week. - De wachttijd bedraagt maximaal 5 minuten per afspraak. - De gemeentelijke website is 24 uur per dag beschikbaar. - De gemeentelijke website is aangepast ten behoeve van laaggeletterden. - Bepaalde informatie is ook in andere talen beschikbaar.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Bijzonder voortgezet onderwijs Onderhoud onderwijshuisvesting Onderwijsbegeleiding Leerlingenvervoer Lokaal educatiebeleid Sociaal beleid Volwasseneneducatie Inkomensvoorziening Uitstroombevordering Werkgelegenheidsbevordering Minimabeleid Schuldhulpverlening Kwijtscheldingen Maatschappelijk werk Ouderenbeleid Maatschappelijke ondersteuning Maatschappelijke zorg en begeleiding Gezondheidszorg Ruimtelijke ordening Grondexploitatie

Programma 3
Portefeuillehouders: P.H.M. Jacobs-Aarts F.P.A.C. van Zeeland

Burger als inwoner

Omschrijving - Met de burger als inwoner wordt de burger bedoeld die recht heeft op kwaliteit van orde en gezag. - De burger moet zich veilig voelen op straat. - Is de burger wel of niet tevreden over de regels, de veiligheid en de handhaving daarvan? - De politie en brandweer moeten naar behoren functioneren. Producten - Brandweer, rampenbestrijding en crisisbeheersing - Regionale brandweer - Bijzondere wetten - Handhaving - Openbare orde en veiligheid Maatschappelijke effecten De gemeenteraad heeft een aantal maatschappelijke effecten benoemd, waarmee ze het volgende wil bereiken: - De burger voelt zich thuis en op straat veilig in Laarbeek. - De burger voelt zich niet belast (draagvlak) door regelgeving. Meetbare doelen Om bovengenoemde effecten te bereiken zijn voor 2011 de volgende meetbare doelen gedefinieerd: - In het jaarlijks samengesteld Veiligheidsbeeld wordt de index (het gemiddelde van de voorgaande vijf jaren) niet overschreden. - Zoveel als mogelijk omzetten vergunningen in meldingen. - Voor 50% van de bezwaren, uitgezonderd voor belastingen, wordt mediation ingezet.

Maatschappelijke effecten De gemeenteraad heeft een aantal maatschappelijke effecten benoemd, waarmee ze het volgende wil bereiken: - Het voorzieningenniveau levert aantoonbaar een positieve bijdrage aan de versterking van de leefbaarheid in de kernen. - Een duurzame economische ontwikkeling van de gemeente. - Versterking sociaaleconomische ontwikkelingen en arbeidsmarkt. - De landschappelijke en cultuurhistorische waarde in het buitengebied behouden en bevorderen. - Iedere inwoner van Laarbeek in staat stellen te kunnen participeren in de maatschappij. Niemand zal sociaal worden uitgesloten. - Adequate huisvesting en integratie van inwoners van niet-Nederlandse komaf. Meetbare doelen Om bovengenoemde effecten te bereiken zijn voor 2011 de volgende meetbare doelen gedefinieerd: - Voorzieningenclusters: Beek · Start nieuwbouw Commanderij College · Ontwikkelen evenementenhal D'n Ekker en start nieuwbouw (eind 2011). · Ontwikkelen 1e fase woongedeelte door Woningstichting Laarbeek. · Ontwikkelen openbare ruimte en gefaseerde uitvoering. · Afronding ruimtelijke procedure bestemmingsplan. Donk · Tijdelijke/vervangende huisvesting bibliotheek. · Sloop gebouw Otterweg 31/33/35. · Sloop gymzaal Otterweg. · Start nieuwbouw PO-cluster. · Start nieuwbouw Sport- en Gezondheidscentrum. · Ontwikkelen inrichting openbare ruimte en start uitvoering. · Ontwikkeling woningbouwplannen Lage Heesweg. · Afronding ruimtelijke procedure bestemmingsplan. Lieshout · Afronding sloop basisschool De Fontein. · Tijdelijke huisvesting bibliotheek en peuterspeelzaal. · Sloop voormalig bibliotheek- en peuterspeelzaalgebouw. · Ontwikkeling woningbouw. · Start nieuwbouw seniorenwoningen door Woningstichting Laarbeek. · Afronding ruimtelijke procedure bestemmingsplan. Aarle-Rixtel · Afronding definitief ontwerp PO-cluster. · Tijdelijke huisvesting BS de Heindert. · Sloop BS de Heindert. · Start nieuwbouw PO-cluster. · Afronding ruimtelijke procedure bestemmingsplan. - Oplossen knelpunten bedrijven. - Ambitieniveau per winkelkern en totaal Laarbeek bepalen. - De regionale en subregionale projecten waar ook Laarbeek profijt van heeft worden in beeld gebracht. - Monitoren van af- of toename van de ecologische verscheidenheid (flora en fauna) in de bos- en natuurgebieden zoals vastgelegd in het geldende bestemmingsplan buitengebied. - Toename aantal meters EVZ ten opzichte van 2010.

Programma 4
Portefeuillehouders: P.H.M. Jacobs-Aarts J.H. Vereijken J.H.C.M. Briels F.P.A.C. van Zeeland

Burger als partner

Programma 2
Portefeuillehouders: P.H.M. Jacobs-Aarts T.J.M. Biemans J.H. Vereijken

Burger als klant

Omschrijving - De gemeente moet zorg dragen voor een vakkundige en correcte ontvangst van haar burgers. Ook al verschijnt deze gemiddeld maar één keer per jaar aan het loket, dan nog is het belangrijk dat deze niet nodeloos lang hoeft te wachten voordat ze geholpen wordt. - De prijs die betaald moet worden voor producten en diensten moet zich goed verhouden met de geleverde kwaliteit. - De gemeente moet zorg dragen voor een goede digitale dienstverlening. - De openingstijden moeten flexibel genoeg zijn.

Omschrijving - De burger als partner is de burger die recht heeft op kwaliteit van beleid. - Burgers en gemeente zijn samen verantwoordelijk voor de inrichting van de samenleving in de gemeente. - De gemeente streeft ernaar om dit interactief, dus samen met inwoners, instellingen en bedrijven te ontwikkelen. Hoe ervaren de burgers deze samenwerking? - Er moet voldoende aandacht geschonken worden aan het onderwijs. Producten - Economische aangelegenheden - Eigendommen niet voor openbare dienst - Huisvesting openbaar basisonderwijs - Huisvesting bijzonder basisonderwijs

Officiële publicatie van de gemeente Laarbeek.

Laarbeeker ­ 6 november 2009 ­ Pagina 17


- Toename in gebruik van bijdrageregeling welzijnsactiviteiten. - Aantal gehuisveste statushouders in relatie tot de opgelegde taakstelling. - Realisering van de in regioverband overeengekomen taakstelling 2011.

Programma 5 Burger als wijk- / dorpsbewoner
Portefeuillehouders: J.H.C.M. Briels T.J.M. Biemans F.P.A.C. van Zeeland Omschrijving - De burger heeft als wijkbewoner recht op kwaliteit van zijn leefomgeving. - De gemeente heeft de taak te zorgen voor een prettige leefomgeving. Zo moet de wijk / dorp er schoon en opgeruimd uitzien. - Er moeten voldoende voorzieningen zijn in de directe omgeving. - De verkeersveiligheid moet in orde zijn. - De gemeente moet zorg dragen voor een goede infrastructuur met voldoende riool, nutsvoorzieningen, wegen, voet- en fietspaden. - De gemeente moet goed bereikbaar en te ontsluiten zijn met openbaar vervoer. Producten - Wegen - Sneeuw- en gladheidsbestrijding - Openbare verlichting - Bruggen - Verkeer en vervoer - Parkeervoorzieningen - Sloten en vijvers - Weekmarkt - Bibliotheken - Binnensportaccommodaties - Buitensportaccommodaties - Overige kosten sport - Subsidies sportverenigingen - Kunst en cultuur - Oudheidkunde en musea - Monumentenzorg - Natuur en landschap - Openbaar groen - Toerisme - Recreatie - Passantenhaven - Volksfeesten/evenementen - Welzijnsbeleid - Speeltuinen, speelplaatsen e.d. - Mediabeleid


-

Gemeenschapshuizen Kinderopvang Peuterspeelzaalwerk Jeugdbeleid Inzameling huishoudelijk afval Riolering Milieu Volkshuisvesting Bouwzaken

Omschrijving - De burger betaalt belasting met een reden en het is de taak van de gemeente daar verantwoord mee om te gaan. - Is de verhouding tussen woonlasten en de kwaliteit van het wonen in balans? - De gemeente moet in financieel opzicht in gezonde staat verkeren en de organisatie moet in orde zijn. Producten - Algemene lasten en baten - Deelnemingen - Renteopbrengst eigen vermogen - Rente van voorzieningen - Kosten geldleningen - Algemene Uitkering - Structureel nieuw beleid - Incidenteel nieuw beleid - Reservering onvoorzien - Lasten vervangingsinvesteringen - Waardering onroerende zaakbelasting - Onroerende zaakbelastingen - Baatbelasting - Afvalstoffenheffing - Rioolheffing - Saldo kostenplaatsen - Mutatie reserves - Exploitatieresultaat Maatschappelijke effecten De gemeenteraad heeft een aantal maatschappelijke effecten benoemd, waarmee ze het volgende wil bereiken: - Een gezonde financiële positie. - Evenwichtige ontwikkeling lokale belastingdruk. - Efficiënte en effectieve bedrijfsvoering. Verbetering van de continuïteit en kwaliteit van de dienstverlening. Meetbare doelen Om bovengenoemde effecten te bereiken zijn voor 2011 de volgende meetbare doelen gedefinieerd: - Weerstandscapaciteit, opnemen in de programmabegroting. - Vaststelling van de nota reserves en voorzieningen per raadsperiode. - De gemeentelijke woonlasten dienen in totaliteit op gelijk niveau blijven. - Kostendekkend tarief. - Bouwleges verhogen met inflatiecorrectie, overige leges met jaarlijks 5% verhogen. - Het opleidingsbudget bedraagt 2% van de loonsom. - Het ziekteverzuim is lager dan het landelijk percentage. - De groep medewerkers tot 40 jaar; met 5% laten toenemen. - De verdeling mannen/vrouwen bedraagt 50/50.

Maatschappelijke effecten De gemeenteraad heeft een aantal maatschappelijke effecten benoemd, waarmee ze het volgende wil bereiken: - Effectief en efficiënt beheer van de openbare ruimte. - Doelmatige inrichting van de openbare ruimte. - De openbare ruimte is goed toegankelijk voor ouderen en mensen met een beperking. - Een goede en veilige doorstroming van verkeer zonder overlast. - Groei niet gemotoriseerd verkeer. - Jongeren blijven in Laarbeek wonen. - Toerisme en recreatie vergroten de bekendheid van Laarbeek; tevens zullen de toeristische activiteiten ook aantrekkelijk zijn voor de inwoners van Laarbeek. - Bouwen naar Laarbeekse behoefte. Meetbare doelen Om bovengenoemde effecten te bereiken zijn voor 2011 de volgende meetbare doelen gedefinieerd: - Eenmaal per kwartaal wordt een rapportage over de meldingen ter kennis gebracht van de commissie Algemeen Bestuur. - Meldingen worden binnen vijf dagen verholpen. - Aantal meldingen neemt met 10% af t.o.v. 2010. - Oplossen parkeerknelpunten. - Toets volgens BTB-normen (Bereikbaarheid/ Toegankelijkheid/Beschikbaarheid) voor de voorzieningenclusters. - Geven van voorlichting over verkeersveiligheid loopt door in 2011 aan o.a. basisscholen. Mensgerichte verkeersveiligheid, mits subsidieregeling (Brabants Veiligheids Label) provincie doorloopt. - Eén keer per jaar worden de beschikbare gegevens voorgelegd aan de Commissie Beheer Openbare Ruimte. - Uitvoering geven aan fietspadenplan. - Minimaal 20 starterswoningen per jaar realiseren. - Uitvoering geven aan het Strategisch beleidsplan 20092012 `Waterpoort van de Peel'. - Opstellen en uitvoeren nieuwe woonvisie. - Bouw van het aantal woningen, conform het woningbouwprogramma (420).

Programma 6
Portefeuillehouders: P.H.M. Jacobs-Aarts J.H. Vereijken

Burger als belastingbetaler

Nieuw beleid 2011
Algemeen Zoals hierna uit het meerjarenperspectief 2011-2014 blijkt, is geen budget uitgetrokken om uitvoering te kunnen geven aan nieuw beleid met een structureel karakter. Voor de uitvoering van nieuwe beleidsvoornemens met een incidenteel karakter is wel jaarlijks een budget beschikbaar van 40.000,-. Deze middelen worden in 2011 geheel ingezet ter bevordering van de interne mobiliteit. Namelijk als gevolg van de komende bezuinigingen op de formatie wordt het van belang dat medewerkers flexibel inzetbaar zijn/ worden. Om dit te bereiken zullen medewerkers bijgeschoold moeten worden, zodat ze op een andere plek in de organisatie een nieuwe kans krijgen. Dit budget is hiervoor bedoeld. Vooralsnog wordt hiervoor in 2011 een eenmalig bedrag beschikbaar gesteld ter grootte van 40.000,- ten laste van het budget `nieuw beleid' met een éénmalig karakter. In 2007 heeft de raad een raadsprogramma vastgesteld voor de gehele raadsperiode 20072010. Er wordt momenteel gewerkt aan een nieuw raadsprogramma voor de periode 20102014. Hierin worden de hoofdpunten van nieuw beleid opgenomen. Meerjarenperspectief 2011 t/m 2014 De gemeente is verplicht een zogenaamde sluitende begroting te hebben, dat wil zeggen voor alle lasten moeten voldoende baten beschikbaar zijn. Mocht dit in het begrotingsjaar niet helemaal lukken, dan dient de gemeente zorg te dragen dat in het meerjarenperspectief op termijn deze sluitende exploitatie wordt bereikt. Om dit te kunnen bereiken zijn belastingverhogingen (o.a. inflatiecorrectie) en bezuinigingsmaatregelen noodzakelijk. Uitgaande van geen budget voor nieuw beleid met een structureel karakter voor de komende jaren geeft het meerjarenperspectief 2011-2014 van Laarbeek het volgende beeld:

Meerjarenperspectief

bedragen x 1.000 (- = nadelig)

2011 Meerjarenbegroting (ongewijzigd beleid) Per jaar: Gereserveerd budget voor structureel nieuw beleid Per jaar: Saldo begroting vòòr dekkingsplan Dekkingsplan: Belastingmaatregelen Bezuinigingstaakstellingen 115 75 190 0 190 9 -181 -181

2012 -688 -507

2013 -1.179 -491

2014 -1.752 -573

0 0 -181

0 0 -688

0 0 -1.179

0 0 -1.752

222 500 722 0 722 34

330 900 1.230 0 1.230 51

389 1.400 1.789 0 1.789 37

Overige maatregelen Totaal dekkingsplan SALDO BEGROTING

Laarbeeker ­ 6 november 2009 ­ Pagina 18

Bezuinigingsmaatregelen 2011
Algemeen Het meerjarenperspectief 2011 t/m 2014 laat zonder nader dekkingsplan tekorten zien. Om deze tekorten te dekken wordt de raad een dekkingsplan voorgesteld. Het dekkingsplan 2011-2014 bestaat uit belastingmaatregelen en bezuinigingstaakstellingen. Bezuinigingsmaatregelen In het dekkingsplan 2011-2014 zijn taakstellende bezuinigingen opgenomen. In 2011 is een taakstellende bezuiniging Wmo opgenomen ter grootte van 75.000,-, oplopend tot 100.000,- in 2012. Deze bezuinigingstaakstelling is met name ingegeven door een verlaging van de integratie-uitkering Wmo vanuit het Rijk plus een hoger uitgavenbudget voor de uitvoering van de Wmo, met name de voorzieningen gehandicapten.

Voor de jaren 2012 t/m 2014 is een bezuinigingstaakstelling opgenomen ter grootte van 400.000,-, oplopend tot 1.300.000,- in 2014. Deze taakstelling loopt verder op tot 2,1 miljoen in 2017. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door de verwachte rijkskorting met ingang van 2012 welke oploopt tot een geraamd bedrag van 1,7 miljoen in 2017. Om te komen tot een invulling van deze nog nader in te vullen bezuinigingstaakstelling is inmiddels een traject gestart. 2011 75.000 75.000 2012 100.000 400.000 500.000 2013 100.000 800.000 900.000 2014 100.000 1.300.000 1.400.000

Taakstelling Wmo Overige taakstellingen Totaal bezuinigingen

Belastingmaatregelen 2011
Voor 2011 is een geringe verhoging van de belastingen noodzakelijk. In het dekkingsplan behorende bij de begroting 2011 worden de volgende belastingmaatregelen voorgesteld:

Tarieven van belastingen, heffingen en rechten Onroerende zaakbelastingen (% van de WOZ-waarde) (percentage 2011 vóór gevolgen hertaxatie 1-1-2010)

2010

2011 incl. voorgestelde verhoging

Onroerende zaakbelastingen
Verhoging van de ozb-opbrengst woningen (eigenaar) 2011: 3% / niet-woningen (eigenaargebruiker): 3% Ontwikkeling OZB-heffing in % voor woningen

woningen: niet-woningen:


- eigenaren - gebruikers - eigenaren

% 0,066799 % % 0,096623 % % 0,121083 %

0,068803 0,099522 0,124715

0,10

0,066799

0,068803

Afvalstoffenheffing (heffing op basis van Diftar) Vaste heffing: Variabele heffing per lediging: - grijze container:

240 liter 140 liter 25 liter 240 liter 140 liter 25 liter

81,00 11,38 6,65 1,32 6,83 4,01 0,80 146,28

82,80 10,94 6,39 1,27 6,56 3,85 0,77 149,28

% van de WOZwaarde woningen

0,05
eigenaar


- groene container:

Rioolheffing

0,00

2010 Jaartal

2011

WOONLASTEN PER HUISHOUDEN 2011
Woonlastenbepalende belastingen en rechten (ná voorgestelde verhogingen in 2011) (afgeronde bedragen)

In bovenstaand overzicht is nog geen rekening gehouden met een eventuele aanpassing van het tarief in verband met de hertaxatie van de woningen per waardepeildatum 1 januari 2010, welke waarde wordt gebruikt voor de heffing in 2011. Leges (bouwvergunningen, paspoorten, rijbewijzen etc.) Verhoging van de tarieven met gemiddeld 5%. Er wordt enige differentiatie aangebracht; de bouwleges stijgen in 2011 met 2% en de overige leges stijgen gemiddeld met 5%. Afvalstoffenheffing Met ingang van 2002 is een differentiatie ingevoerd in de tarieven voor het ledigen van de grijze en de groene containers. In 2011 wordt voorgesteld om het vastrecht te verhogen met 1,80 en de ledigingtarieven voor zowel grijs- als groencontainer te verlagen met 3,9%. Per saldo ontstaat hierdoor in 2011 een verlaging van een gemiddelde aanslag afvalstoffenheffing. Het beleidsuitgangspunt is een kostendekkend tarief. Rioolheffing In 2011 zal een verhoging van de rioolheffing plaatsvinden met 2%, conform het door de raad vastgestelde rioolbeheerplan. Dit betekent een verhoging van de aanslag van 146,28 naar 149,28.

eigenaar 249

gebruiker nvt 149 172

Onroerende-zaakbelastingen voor een woning met een gemiddelde waarde per 1-1-2010 Rioolheffing Afvalstoffenheffing (o.b.v. Diftar: 11x lediging grijze container 140L en 5x lediging groene container 140L) Totaal

249

321

Totaal te betalen door gebruiker welke tevens eigenaar is: 570,-. Bij de berekening van de woonlasten 2011 is nog geen rekening gehouden met de nieuwe hertaxatie per 1 januari 2010. De tarieven zullen evenredig aan de waardestijging of ­daling van de woningen worden aangepast.

Reserves en voorzieningen 2011
Reserves en voorzieningen Het totaal aan reserves en voorzieningen bedraagt ongeveer 47 miljoen. Algemene reserves De totale algemene reserves bedragen ongeveer 10,5 miljoen. Van de algemene reserves is slechts de `algemene reserve ten behoeve van financiële risico's' ter grootte van ongeveer 0,5 miljoen en de zogenaamde `behoedzaamheidreserve' van ongeveer 0,5 miljoen vrij te besteden. Van de overige algemene reserves wordt de rente gebruikt als algemeen dekkingsmiddel en daarom zijn deze reserves niet vrij te besteden. Bestemmingsreserves Het totaal aan bestemmingsreserves bedraagt ongeveer 31 miljoen. De bestemmingsreserves hebben zoals de naam het al zegt, een bepaalde bestemming en zijn dus niet direct vrij te besteden zonder de bestemming ervan te wijzigen.

Reserves en voorzieningen per 1 januari 2011
(bedragen x 1.000)

Algemene reserves Bestemmingsreserves Totaal reserves Totaal voorzieningen Totaal reserves en voorzieningen

10.515 30.947 41.462 5.544

47.006

Voorzieningen Het totaal aan voorzieningen bedraagt ongeveer 5,5 miljoen. De voorzieningen kenmerken zich doordat deze onderbouwd dienen te zijn door een meerjarig plan. Een vrije beschikking zonder gevolgen voor het onderliggende meerjarenplan is daarom niet mogelijk.

Officiële publicatie van de gemeente Laarbeek.

Laarbeeker ­ 6 november 2009 ­ Pagina 19

Gemeenteraadsleden 2010 - 2014

1. Wim van Dijk 2. Marijke Nooijen-Koenen 3. Greet Buter 4. Arian de Groot 5. 7. Ben Swinkels Christian van den Berg 6. Toon Brouwers 8. Maarten Strijbosch 9. Erik van Haperen 10. Peter Verschuuren 11. René de Laat 12. Frans Biemans 13. Willy van Osch 14. Piet Aarts 15. Ria van der Zanden-Swinkels 16. Tonny Meulensteen 17. Jos Gruijters 18. Tinie van der Aa (raadsgriffier) 19. Monika Slaets-Sonneveldt 20. Rick van Bree

Reacties op de Begroting 2011
Al enkele jaren vinden de algemene beschouwingen plaats bij de behandeling van de Kadernota. Bij het presenteren van de Kadernota waren er nog veel financiele onzekerheden. Daarom vinden de algemene beschouwingen dit jaar plaats tijdens de Begrotingsvergadering op donderdag 11 november 2010, aanvang 16.00 uur. Belangstellenden zijn van harte welkom. In de Laarbeekse gemeenteraad zijn zes fracties vertegenwoordigd. Hieronder leest u de reacties van de fracties op de Begroting 2011.

PNL - Koers houden en keuzes maken
Dankzij een gedegen en behoudend financieel beleid de afgelopen jaren, zijn er voor al deze projecten voldoende middelen gereserveerd zonder af te doen aan kwaliteit. De totale woonlasten blijven in 2011 nagenoeg gelijk aan dit jaar. Zo wordt ervoor gewaakt dat de rijksbezuinigingen niet eenzijdig op het bordje van de inwoner terecht komt, wat PNL van harte toejuicht. Tegelijk met het doorgaan van de vele projecten, wordt 2011 ook een jaar van bezinning en heroverweging: een pas op de plaats. Die `pas op de plaats' betekent echter geenszins stilstand. In 2011 wordt het nieuwe raadsbeleidsplan ingepast en worden de voorgenomen bezuinigingen uitgewerkt. 2011 wordt een jaar van keuzes maken: - doorgaan op de oude voet of kiezen voor nieuwe zaken; - gemeentelijke taken zelfstandig blijven uitvoeren of meer samenwerking zoeken met regionale gemeenten of taken uitbesteden; - als gemeente alles willen doen of inwoners, verenigingen en organisaties meer betrekken bij de uitvoering en wijzen op eigen talenten en mogelijkheden. Ook het kunnen blijven aanbieden van betaalbare en kwalitatief goede zorg voor iedereen die dat nodig heeft, vergt aandacht en inventiviteit. Volgens de begroting wordt 2011 een jaar van `pas op de plaats' maar, indachtig de vele keuzes die gemaakt zullen moeten worden, wordt 2011 een jaar van vele uitdagingen, creativiteit, richtinggevend voor de toekomst en een jaar waarin veel zal en moet gebeuren. En dat kan de gemeente niet alleen, daar is ook de hulp en medewerking bij nodig van u en de organisaties en verenigingen van Laarbeek. Fractie PNL

Ook voor 2011 is het college er weer in geslaagd om een sluitende begroting op te stellen. Ondanks de bezuinigingen kunnen veel projecten in Laarbeek doorgaan: brede scholen in Lieshout, Aarle-Rixtel en Donk, bouwplannen ook voor sociale huur- en koopwoningen, startersleningen, iDopplannen, ontwikkeling van bedrijventerrein, verkeersmaatregelen, sporthal Beek, openluchttheater Mariahout, enz.

De Werkgroep - Niet minder, maar anders... Aanpakken! samenleving en vrijwilligersinitiatieven ondersteunen. - Uitvoeren van de door het Rijk opgedragen taken. Dit laatste betekent niet dat de gaten die het Rijk laat vallen, door de gemeente allemaal kunnen worden opgevuld. De huidige tijd dwingt ons keuzes te maken; keuzes die effect voor de komende jaren hebben. Door de kortingen vanuit het Rijk moet ook Laarbeek de tering naar de nering zetten. Het meest gemakkelijke is dan met een kaasschaaf over de uitgaven heen te gaan, maar daardoor beperken we ook die activiteiten die in onze ogen van wezenlijk belang zijn voor onze inwoners. In onze ogen zijn de volgende zaken van belang: - De inwoners een veilige, aantrekkelijke woonomgeving bieden, waarin ze zich thuis voelen. - Zorgen dat inwoners actief kunnen deelnemen aan de De huidige financiële situatie geeft ook kansen om zaken opnieuw tegen het licht te houden en te kijken of we de dingen die we doen op een andere manier kunnen doen. Vandaar: "niet minder, maar anders". - Door verdere samenwerking met andere gemeenten de werkzaamheden goedkoper uit te voeren. - Door meer te investeren in hulpmiddelen werkzaamheden minder kostbaar te maken. - Door burgers meer te betrekken bij het beheer van de woonomgeving. - Door gesubsidieerde instellingen beter te laten samenwerken. Concreet denken wij daarbij eraan het college van B&W op te dragen de gemeenschapshuizen in de kernen meer open te stellen, door meer organisaties in de gemeenschapshuizen te huisvesten en de vrijwilligers meer te betrekken bij het beheer van die gebouwen. Om dat te bereiken zal De Werkgroep daarvoor een motie indienen. "Blijf bij de kern". Voor de burger is de directe woonomgeving van grote invloed op zijn welbevinden. Het voorzieningenniveau in de kernen moet dus op peil blijven. Het is goed dat de gemeente de afgelopen jaren voldoende heeft gereserveerd om te kunnen blijven investeren in de realisatie van goede scholen en gemeenschapshuizen. Door te blijven investeren kunnen we de economie stimuleren.

ABL - Begroting 2011

paalden. Het is een pre voor ABL, dat de meest kwetsbare burger in onze gemeente wordt ontzien. ABL is dus tevreden, als we constateren dat woonlasten en gemeentelijke belastingen voor de burger vrijwel gelijk blijven, ondanks crisis en ingrepen van het Rijk. De gezonde financiële positie van Laarbeek van de laatste jaren is er mede door onze inbreng. Dat geldt ook voor de bezuinigingen binnen de Wmo; opnieuw zijn we erin geslaagd de meest kwetsbare groepen te ontzien. Verder verbeteren van de contacten tussen politiek en burger blijft ook in 2011 voor ABL een belangrijk beleidsvoornemen. Een gevolg van goed en modern afvalbeleid is dat de tarieven van lediging containers naar beneden kunnen worden bijgesteld, prima zaak! Wel hebben wij zorg, dat het groenonderhoud in en buiten de kernen zal lijden van een budgetkorting. Het aanzien van de kernen is ook woon- en leefcomfort. Maar een stuk eigen verantwoordelijkheid van

de burger zou dit kunnen goedmaken. ABL kijkt uit naar het verschijnen van de woonvisie. Wij vrezen dat onze angst dat vraag en aanbod in de woningbouwplannen niet op elkaar aansluiten bevestigd zal worden. ABL heeft al vele jaren een andere visie waarbij tenminste de aantallen mede op ons aandringen werden bijgesteld. Bouwen naar behoefte en niet voor de geldbuidel van de projectontwikkelaars is ons devies. De economie heeft een licht herstel en nu is het zaak onze nieuwe industrieterreinen te realiseren. Ook bij de lopende plannen herstructurering moeten we de vaart erin houden. Laat geen enkel initiatief op dat gebied voorbij gaan en wees creatief met de regelgeving. Fractie Algemeen Belang Laarbeek René de Laat Christian van den Berg Monika Slaets ge begint aan een nieuwe regeerperiode met een groot aantal plannen en voornemens. Zo niet dit college. Heel terecht heeft het Eindhovens Dagblad dit college in maart met een vooruitziende blik gekarakteriseerd als "het moeilijke college". Hoe juist deze kwalificatie is, wordt met de dag duidelijker: het college komt niet met nieuwe plannen, legt de raad een begroting voor die bij het verschijnen al achterhaald is en slaagt er niet in voldoende agendapunten op te voeren voor de commissievergaderingen. Wat wij in de begroting missen is een nieuwe aanzet om Laarbeek beter te positioneren. Het college moet niet alleen naar de uitgavenkant kijken, maar ook naar de inkomstenkant. Het college doet hiertoe geen enkele poging. De gevolgen laten zich raden! De CDA-fractie Goede en betaalbare zorg voor iedereen die aangewezen is op zorg moet gegarandeerd kunnen worden. Een fatsoenlijk bestaan voor iedereen, dat is dé opdracht van de Partij van de Arbeid. De PvdA staat voor eerlijk delen en werkt aan het verkleinen van de verschillen tussen arm en rijk. Wie (even) niet kan werken moet kunnen rekenen op een fatsoenlijk vangnet. Het gaat daarbij niet alleen om een behoorlijk inkomen maar ook om zaken als goede zorg en huisvesting. Om ons karakter te bewaren, is het belangrijk om heel goed na te denken over de gevolgen van keuzes die we maken. We moeten verder kijken dan de volgende verkiezingen, dus niet weglopen voor moeilijke beslissingen, die we ook naar volgende generaties kunnen verantwoorden. PvdA Laarbeek Vaste lasten dienen zo min mogelijk omhoog te gaan. De VVD is tegen het verhogen van de OZB om de begroting sluitend te maken. Ook wil VVD geen verhoging van het vastrecht. De gebruiker zou moeten betalen en niet andersom! Meer geld zou vrijgemaakt moeten worden voor het versoepelen van de voorwaarden voor mantelzorgwoningen. Hierdoor kunnen mensen met een medische (zorg) indicatie en senioren vaker bij hun kinderen blijven wonen, waardoor zij in hun eigen bekende woonomgeving kunnen blijven wonen. Hierdoor zou er tevens minder beroep gedaan kunnen worden op de Wmo. Wilt u meepraten over de standpunten van de VVD of wilt u reageren, dat kan, u kunt ons bereiken onder: secretariaat@vvdlaarbeek.nl. Actief meepraten met de VVD kan op onze achterbanvergaderingen. Kijk voor data op www.vvdlaarbeek.nl Wilt u lid worden van de VVD, surf dan naar www.vvdlaarbeek.nl of neem contact op met een van onze bestuursleden.

Nu ABL weer succesvol aanwezig is in de raad en het college, zouden we het liefst onze wensen voor de belangen van de burgers direct willen realiseren. De bezuinigingen verplichten ons tot een andere insteek; de begroting zonder ruimte voor nieuw beleid is de maatstaf. Daarom zijn de juiste keuzes nu belangrijk bij de besteding van de middelen die er wel zijn. ABL heeft dan ook met volle inzet deelgenomen aan de werkgroepen die dit met elkaar be-

CDA - De programmabegroting 2011
doorsnee huishouden en in afwachting van de exacte hoogte van de kortingen op de inkomsten uit het Gemeentefonds voor een pas op de plaats. Er zijn geen middelen voor nieuwe zaken. In dit opzicht is de begroting duidelijk beleidsarm en uitsluitend uitvoerend van wat al besloten is. Nieuwe initiatieven ontwikkelt dit college niet. Meer dan passen op de winkel doet het niet. Hiermee laat het college kansen lopen om Laarbeek beter uit de crisis te laten komen. In de eerste raadsvergadering met de nieuwe Laarbeekse coalitie hebben wij als CDA-Laarbeek het college erop gewezen dat er twee mogelijkheden zijn om de begroting 2011 sluitend te krijgen: minder geld uitgeven en/of meer inkomsten binnenhalen. In de begroting 2011 kiest het college volgens haar eigen zeggen voor een lastenverhoging van 8,- voor een

Geen nieuwe plannen
Het CDA had liever gezien dat het college in de begroting al voorgesorteerd had op de bezuinigingen die er aan zitten te komen. Door lijdzaam af te wachten wat er uit de grote Haagse tombola gaat rollen, kiest het college voor een passieve rol. Dit is toch het laatste wat je van een nieuw college zou verwachten; elk nieuw colle-

PvdA - Kiezen is ook delen
De PvdA vindt het belangrijk dat iedereen meedoet. Daarom vinden wij het belangrijk dat er zoveel mogelijk mensen aan het werk zijn. Dat betekent dat de Laarbeekse economie belangrijk voor ons is, maar dat we het ook belangrijk vinden om mensen die niet gemakkelijk op eigen kracht werk vinden daarbij te helpen. De PvdA heeft voor de verkiezingen van dit voorjaar 10 punten genoemd die voor ons in de komende raadsperiode belangrijk zijn. De rode draad: de breedste schouders dragen de zwaarste lasten. Ook in tijden van bezuinigingen, moeten wat ons betreft de mensen die het moeilijk hebben worden ontzien. Met dat uitgangspunt en de 10 punten uit ons programma, zullen wij de voorstellen kritisch beschouwen. Woningbouw is ook belangrijk voor onze gemeente, maar wel de juiste woningen op de juiste plekken. We willen graag een gezonde bevolkingsopbouw, dus vooral ook investeren in starters- en seniorenwoningen. De PvdA wil dat er tempo gemaakt wordt met de uitvoering van plannen op het gebied van woningbouw, onderwijshuisvesting en sport- en welzijnsaccommodaties.

Begrotingsbijdrage VVD Laarbeek
zouden de drijfveer moeten zijn om continue te spiegelen en te monitoren of we nog steeds op de goede weg zitten. In dit geval flexibel zijn. Flexibel, wat zeker niet betekent dat we meer geld uit moeten geven. Integendeel zelfs, flexibeler omgaan met ontwikkelingen kan juist een besparing opleveren waarbij we nieuw beleid zouden kunnen ontwikkelen. Met de invoering van de Wabo (omgevingsvergunning) verdwijnen veel vergunningen. Daarmee kunnen we de discussie aangaan over wijzigen of vervallen van functies. Gedwongen ontslagen moeten zoveel mogelijk worden vermeden, echter niet door creëren van nieuwe functies. VVD vindt dat we ook moeten snijden in eigen vlees. Als er minder vergunningen aangevraagd hoeven te worden, wil dat wel zeggen dat we zwaarder moeten gaan handhaven. Voor handhaving vraagt de VVD nadrukkelijk dan ook meer geld. Niet alleen op vergunningenniveau maar ook op het gebied van veiligheid. VVD vraagt meer zichtbaarheid van wetshandhavers en politie om het gevoel van onveiligheid te verkleinen.

In de begroting voor komend jaar is het nog voor een groot deel ongewis welke bezuinigingen onze kant uitkomen. De Laarbeekse begroting is heel duidelijk. Er is komend(e) ja(a)r(en) geen ruimte voor nieuw beleid. Misschien zou heroverweging van een aantal zaken verstandig zijn. Met name het zeer veranderde economische klimaat en veranderende behoeftes van inwoners

Officiële publicatie van de gemeente Laarbeek.