Consumentenbond
5 november 2010
Specialistenregister ondoorzichtig
Consumenten moeten makkelijker in het specialistenregister
(BIG-register) kunnen opzoeken of en hoe hun zorgverlener staat
ingeschreven. Dit is nu vrijwel onmogelijk, omdat voor het achterhalen
persoonlijke gegevens van de zorgverlener nodig zijn. De
Consumentenbond wil dat het Ministerie van Volksgezondheid het register
vereenvoudigd en toegankelijk maakt.
Zolang het BIG-register niet goed werkt kunnen consumenten mogelijke
misleiding niet zelf achterhalen. De Nederlandse Zorg autoriteit (NZa)
liet 4 november 2010 weten dat nog steeds tandartsen zich ten onrechte
uitgeven voor orthodontist. De toezichthouder geeft de overtreders 14
dagen de tijd dit recht te zetten en maakt anders mogelijk hun namen
bekend. Van de Consumentenbond hadden de namen van de onderzochte
tandartsen al eerder openbaar mogen worden. Naast het aanpassen van het
register wil de bond dat alle zorgverleners hun registratienummer
zoveel mogelijk zichtbaar maken op praktijk, website of briefpapier.
Steekproef
De Consumentenbond nam onlangs een steekproef onder bijna 70
orthodontisten. Bij tweederde was niet te achterhalen of en hoe ze
ingeschreven staan in het register. Aanleiding voor deze steekproef was
het onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en de Inspectie
voor de Gezondheidszorg (IGZ) naar mogelijke misleiding door
tandartsen. Orthodontisten veranderden hun registratie naar `tandarts'
om zo hogere tarieven voor hun behandeling te berekenen.