Gemeente Den Helder

Gratis taxiritten voor Wmoers 2010-11-03

Den Helder kiest voor een praktische oplossing na het afschaffen van de OV-taxi door de provincie. Wmo-cliënten kunnen vanaf 1 januari 2011 hun eigen vervoer regelen met hun persoonlijke vervoersbudget, óf ze kiezen voor een nieuw systeem waarmee ze gratis taxiritten krijgen. De hoogte van hun inkomen bepaalt de hoogte van het budget of de hoeveelheid ritten waar ze recht hebben. Het zijn er maximaal 208 ritten per jaar.

De provincie schaft per 12 december 2010 de OV-taxi af. Dit gesubsidieerde vervoer wordt veel gebruikt door senioren en door Wmo'ers die recht hebben op een vervoersbudget, omdat zij zich anders lastig van A naar B kunnen verplaatsen. De gemeente is verplicht deze groep Wmo'ers in hun vervoerskosten en --mogelijkheden tegemoet te komen. Alleen het vervoersbudget is daarbij onvoldoende voor de groep mensen die echt aangewezen is op het gebruik van taxi- of aangepast vervoer. Dat is immers duurder geworden na het afschaffen van de subsidie daarop door de provincie. Daarom biedt de gemeente nu ook de keuze voor een bepaald aantal gratis taxiritten aan. Die worden dan betaald door de gemeente.

Flexibel en lokaal
Het nieuwe systeem, dat werkt met bonnen, biedt een aantal voordelen. Ten eerste is het flexibel: de klant bepaalt zelf (dat kan 24 uur per dag) welk taxibedrijf hij of zij belt, en is dus niet meer afhankelijk van een logger overkoepelend systeem. Ook is het prettig dat er niet opnieuw een groots vervoersysteem op poten moet worden gezet, met werknemers, een belcentrale en nieuwe bussen en auto's. Het systeem maakt immers gebruik van lokale taxibedrijven. Met die bedrijven wordt nu om de tafel gezeten om het systeem en de administratie daarvan door te bespreken.

Vijf OV-zones
De afstand van één taxirit mag niet langer zijn dan vijf OV-zones. Voor langere afstanden is onder meer het NS-systeem Valys beschikbaar. Klanten kunnen één keer per jaar kiezen voor een vervoersbudget of de taxibonnen. Het aantal bonnen dat men krijgt is dus afhankelijk van het inkomen van de klant. Dat is niets nieuws, zo werkt de toekenning van het vervoersbudget ook al jaren.

Overbrugging
Hoewel de regeling pas op 1 januari 2011 ingaat, kunnen de bonnen al vanaf 12 december worden gebruikt. Daarnaast krijgt iedereen die er recht op heeft ook nog eens het vervoersbudget uitbetaald in december.

De gemeente beseft dat het nieuwe systeem niet alle klanten van de voormalige OV-taxi bedient. Vooral senioren zonder Wmo-indicatie zijn weer aangewezen op regulier OV- en taxivervoer. De gemeente hoort geluiden dat de taxibranche al werkt aan een verlaagd tariefsysteem voor deze commercieel interessante doelgroep. Dat stemt positief. Daarnaast is het de taak van de provincie om te zorgen voor een toegankelijk en fijnmazig OV-netwerk.

De gemeenteraad moet nog over de nieuwe regeling besluiten.