| |
|Datum 5 november 2010 | | | |Plan van aanpak Utrechtse fietsparkeeropgave | |Op het grootste OV-knooppunt van Nederland moeten de komende jaren | |ruim 22.000 duurzame, aantrekkelijke en sociaal veilige | |fietsparkeerplaatsen worden gerealiseerd. Zowel de schaalgrootte als | |de ruimtelijke inpassing maken dat Utrecht voor een unieke | |fietsparkeeropgave staat. | |Het college van b en w stemt in met het maken van een plan van aanpak | |dat een oplossing moet vinden voor de enorme fietsparkeeropgave bij de| |nieuwe openbaar vervoerterminal Utrecht Centraal. Dit past volledig in| |de ambitie om van Utrecht dé OV- en fietsstad van Nederland te maken. | | | |De komende maanden gaat een werkgroep, bestaande uit | |vertegenwoordigers vanuit het Rijk, NS, ProRail en gemeente met het | |plan van aanpak aan de slag. Hierbij worden bewoners en | |belangenorganisaties in de stad geïnformeerd en om advies gevraagd. In| |het plan staat het realiseren van een duurzaam, beheersbaar en | |kostendekkend fietsparkeersysteem op basis van 22.000 inpandige | |fietsparkeerplaatsen centraal. De verwachting is dat het plan aan het | |einde van het eerste kwartaal 2011 gereed is waarna een besluit kan | |worden genomen over de fietsparkeerorganisatie. Uitgangspunten in het | |plan zijn: alle 22.000 parkeerplaatsen worden inpandig gerealiseerd; | |de nieuwe stallingen worden aangepast aan nieuwe veiligheids- en | |kwaliteitseisen; kosten voor stengere handhaving op wildparkeren op | |straat maken onderdeel uit van het plan en het plan moet financieel | |sluitend zijn. | | | |Inpandig parkeren | |Vanwege de beperkte ruimte en de door de gemeente gewenste hoge | |verblijfskwaliteit van de straten en pleinen in het Stationsgebied, is| |ervoor gekozen alle parkeerplaatsen inpandig te realiseren. Verspreid | |over vijf grote fietsenstallingen rondom de nieuwe OV-terminal Utrecht| |Centraal. De keuze voor het inpandig realiseren van alle | |fietsparkeerplaatsen heeft gevolgen voor het ontwerp van de | |fietsenstallingen enerzijds en de organisatie en financiering van het | |beheer anderzijds. | |Het bestaande programma van eisen voor fietsenstallingen is met name | |op het gebied van sociale veiligheid te beperkt voor de enorme omvang | |van de Utrechtse fietsparkeeropgave. Zo zal er gebruik gemaakt worden | |van bredere en dubbellaagse rekken, waardoor er bredere gangpaden en | |hogere plafonds nodig zijn. Ook blijkt het traditionele onderscheid | |tussen betaald en onbetaald parkeren niet goed meer houdbaar op het | |moment dat alle fietsenstallingen inpandig gerealiseerd worden. Om het| |wildparkeren van fietsen op straten en pleinen zoveel mogelijk te | |voorkomen moet er naast een uitgebreide bewustwordingscampagne, ook | |strenger worden gehandhaafd. | | | |Kostendekkend | |Aanpassingen in ontwerp en inrichting van de stallingen, het beheer en| |de extra handhaving op wildparkeren op straat kennen een fors | |kostenplaatje. Hiervan is slechts een beperkt deel op dit moment | |gedekt. De 22.000 fietsparkeerplaatsen dienen straks kostendekkend | |gerealiseerd te zijn en beheerd te worden. Dekking hiervoor kan | |ondermeer gevonden worden door externe financiering, de nieuwe | |stallingen commerciëler te exploiteren of door het invoeren van | |verschillende parkeerregimes op basis van betaald parkeren. De | |werkgroep onderzoekt alle mogelijkheden de komende maanden. Gedurende | |deze onderzoeksfase worden de inwoners van de stad niet geconfronteerd| |met nieuwe maatregelen voor het stallen van hun fiets in het | |Stationsgebied. | | | |Seperaat heeft het college ingestemd met een planwijziging voor | |Stationsplein Oost met daaronder een fietsenstalling waar 12.500 van | |de 22.000 fietsparkeerplaatsen worden gerealiseerd. | |
Gemeente Utrecht