Gemeente Utrecht


| |
|Datum 5 november 2010                                                 |
|                                                                      |
|Plan van aanpak Utrechtse fietsparkeeropgave                          |

|Op het grootste OV-knooppunt van Nederland moeten de komende jaren    |
|ruim 22.000 duurzame, aantrekkelijke en sociaal veilige               |
|fietsparkeerplaatsen worden gerealiseerd. Zowel de schaalgrootte als  |
|de ruimtelijke inpassing maken dat Utrecht voor een unieke            |
|fietsparkeeropgave staat.                                             |
|Het college van b en w stemt in met het maken van een plan van aanpak |
|dat een oplossing moet vinden voor de enorme fietsparkeeropgave bij de|
|nieuwe openbaar vervoerterminal Utrecht Centraal. Dit past volledig in|
|de ambitie om van Utrecht dé OV- en fietsstad van Nederland te maken. |
|                                                                      |
|De komende maanden gaat een werkgroep, bestaande uit                  |
|vertegenwoordigers vanuit het Rijk, NS, ProRail en gemeente met het   |
|plan van aanpak aan de slag. Hierbij worden bewoners en               |
|belangenorganisaties in de stad geïnformeerd en om advies gevraagd. In|
|het plan staat het realiseren van een duurzaam, beheersbaar en        |
|kostendekkend fietsparkeersysteem op basis van 22.000 inpandige       |
|fietsparkeerplaatsen centraal. De verwachting is dat het plan aan het |
|einde van het eerste kwartaal 2011 gereed is waarna een besluit kan   |
|worden genomen over de fietsparkeerorganisatie. Uitgangspunten in het |
|plan zijn: alle 22.000 parkeerplaatsen worden inpandig gerealiseerd;  |
|de nieuwe stallingen worden aangepast aan nieuwe veiligheids- en      |
|kwaliteitseisen; kosten voor stengere handhaving op wildparkeren op   |
|straat maken onderdeel uit van het plan en het plan moet financieel   |
|sluitend zijn.                                                        |
|                                                                      |
|Inpandig parkeren                                                     |
|Vanwege de beperkte ruimte en de door de gemeente gewenste hoge       |
|verblijfskwaliteit van de straten en pleinen in het Stationsgebied, is|
|ervoor gekozen alle parkeerplaatsen inpandig te realiseren. Verspreid |
|over vijf grote fietsenstallingen rondom de nieuwe OV-terminal Utrecht|
|Centraal. De keuze voor het inpandig realiseren van alle              |
|fietsparkeerplaatsen heeft gevolgen voor het ontwerp van de           |
|fietsenstallingen enerzijds en de organisatie en financiering van het |
|beheer anderzijds.                                                    |
|Het bestaande programma van eisen voor fietsenstallingen is met name  |
|op het gebied van sociale veiligheid te beperkt voor de enorme omvang |
|van de Utrechtse fietsparkeeropgave. Zo zal er gebruik gemaakt worden |
|van bredere en dubbellaagse rekken, waardoor er bredere gangpaden en  |
|hogere plafonds nodig zijn. Ook blijkt het traditionele onderscheid   |
|tussen betaald en onbetaald parkeren niet goed meer houdbaar op het   |
|moment dat alle fietsenstallingen inpandig gerealiseerd worden. Om het|
|wildparkeren van fietsen op straten en pleinen zoveel mogelijk te     |
|voorkomen moet er naast een uitgebreide bewustwordingscampagne, ook   |
|strenger worden gehandhaafd.                                          |
|                                                                      |
|Kostendekkend                                                         |
|Aanpassingen in ontwerp en inrichting van de stallingen, het beheer en|
|de extra handhaving op wildparkeren op straat kennen een fors         |
|kostenplaatje. Hiervan is slechts een beperkt deel op dit moment      |
|gedekt. De 22.000 fietsparkeerplaatsen dienen straks kostendekkend    |
|gerealiseerd te zijn en beheerd te worden. Dekking hiervoor kan       |
|ondermeer gevonden worden door externe financiering, de nieuwe        |
|stallingen commerciëler te exploiteren of door het invoeren van       |
|verschillende parkeerregimes op basis van betaald parkeren. De        |
|werkgroep onderzoekt alle mogelijkheden de komende maanden. Gedurende |
|deze onderzoeksfase worden de inwoners van de stad niet geconfronteerd|
|met nieuwe maatregelen voor het stallen van hun fiets in het          |
|Stationsgebied.                                                       |
|                                                                      |
|Seperaat heeft het college ingestemd met een planwijziging voor       |
|Stationsplein Oost met daaronder een fietsenstalling waar 12.500 van  |
|de 22.000 fietsparkeerplaatsen worden gerealiseerd.                   |
|



Gemeente Utrecht