Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)

Ruimtelijke ordening (locatie en bereikbaarheid)

Herstructurering winkelaanbod in Parkstad Limburg onontkoombaar

04/11/2010

In de Stadsregio Parkstad Limburg staat een verontrustend grote hoeveelheid winkelruimte leeg. Als actie achterwege blijft zal die leegstand door bevolkingskrimp, vergrijzing en ontgroening de komende jaren nog aanzienlijk groeien. Voor een gezonde detailhandel in de regio is herstructurering van het winkelaanbod de komende jaren onontkoombaar. Dat schrijven Ondernemend Parkstad Limburg en Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) in een gezamenlijke reactie op de concept-Retailstructuurvisie Parkstad Limburg 2010-2020

Volgens de brief is de tijd van rücksichtslos bijbouwen van vierkante meters winkelruimte definitief voorbij. Beide organisaties pleiten ervoor nieuwe ontwikkelingen te koppelen aan het `uit de markt' nemen van vierkante meters winkeloppervlak en het verplaatsen van bedrijven naar levensvatbare, duurzame locaties.

De voorgestelde herstructurering moet een gezamenlijke verantwoordelijkheid zijn van overheden, vastgoedpartijen, retailers en ondernemersorganisaties. Voor de aanzienlijke financiële middelen die voor een dergelijk operatie nodig zijn, moet een beroep worden gedaan op Provincie, Rijk en Europa. Een gezamenlijke lobby via een soort taskforce moet dit bewerkstelligen. Waar nodig moeten bestemmingsplannen worden aangepast.

De in de visie geschetste bevolkingsontwikkelingen, de grote hoeveelheid winkelclusters met vaak overlappende verzorgingsgebieden en de grote hoeveelheid winkelmeters buiten deze winkelgebieden zorgen voor een groot spanningsveld. De visie op deze centra en de ideeën voor toekomstige profilering zijn in de concept-visie zo omschreven dat het risico op een toename van dit spanningsveld alleen maar groter wordt, aldus de brief.

De concept-visie beschrijft volgens Ondernemend Parkstad Limburg en HBD weliswaar dat diverse kleine boodschappencentra het moeilijk zullen krijgen en dat perspectief-arme concentraties uit de markt zouden moeten worden genomen om verdere leegstand en verloedering te voorkomen, maar biedt te weinig concrete aanknopingspunten om daadwerkelijk tot herstructurering te komen. Het maken van heldere keuzen is onontkoombaar om tot een toekomstig levensvatbare retailstructuur te komen.

`Iconen'
Ondernemend Parkstad Limburg en HBD kunnen zich wel vinden in de profilering van het centrum van Heerlen en de thematische clusters Woonboulevard en Parkstad Limburg-stadion als `iconen' van Parkstad Limburg. Heerlen-centrum zal zich daarbij vooral moeten richten op het recreatieve winkelen en moet daarbij streven naar nieuwe concepten welke de bovenregionale aantrekkingskracht kunnen vergroten. Vraagtekens worden echter geplaatst bij de bijdrage welke de geplande supermarkten in het Maankwartier zouden moeten leveren aan deze `icoonfunctie'. Ook is men positief over een doorontwikkeling van de omgeving Parkstad Limburg-stadion richting grootschalige sportretail en leisure. Actievere acquisitie, mede gericht op verplaatsingen van bestaand aanbod (bijv. Jumbo Golfsport vanaf de Woonboulevard), is daarbij wel noodzakelijk.

Uitvoering Retailvisie
Voor uitvoering van de Retailstructuurvisie Parkstad Limburg 2010-2020 is volgens de brief gestructureerd overleg nodig tussen overheid en het georganiseerde bedrijfsleven,. Het HBD en Ondernemend Parkstad Limburg wensen hier deel van uit te maken. Dit overleg moet de voortgang van het detailhandelsbeleid bespreken en concrete initiatieven toetsen aan de retailvisie. Alleen onder die voorwaarde zijn HBD en Ondernemend Parkstad Limburg bereid in te stemmen met het afschaffen van de huidige Retailcommissie Parkstad Limburg, welke in 2003 op basis van een convenant tussen de organisaties van het bedrijfsleven en de Regio Parkstad Limburg in het leven is geroepen.