Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)
Ruimtelijke ordening (locatie en bereikbaarheid)
Herstructurering winkelaanbod in Parkstad Limburg onontkoombaar
04/11/2010
In de Stadsregio Parkstad Limburg staat een verontrustend grote
hoeveelheid winkelruimte leeg. Als actie achterwege blijft zal die
leegstand door bevolkingskrimp, vergrijzing en ontgroening de komende
jaren nog aanzienlijk groeien. Voor een gezonde detailhandel in de
regio is herstructurering van het winkelaanbod de komende jaren
onontkoombaar. Dat schrijven Ondernemend Parkstad Limburg en
Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) in een gezamenlijke reactie op de
concept-Retailstructuurvisie Parkstad Limburg 2010-2020
Volgens de brief is de tijd van rücksichtslos bijbouwen van vierkante
meters winkelruimte definitief voorbij. Beide organisaties pleiten
ervoor nieuwe ontwikkelingen te koppelen aan het `uit de markt' nemen
van vierkante meters winkeloppervlak en het verplaatsen van bedrijven
naar levensvatbare, duurzame locaties.
De voorgestelde herstructurering moet een gezamenlijke
verantwoordelijkheid zijn van overheden, vastgoedpartijen, retailers en
ondernemersorganisaties. Voor de aanzienlijke financiële middelen die
voor een dergelijk operatie nodig zijn, moet een beroep worden gedaan
op Provincie, Rijk en Europa. Een gezamenlijke lobby via een soort
taskforce moet dit bewerkstelligen. Waar nodig moeten
bestemmingsplannen worden aangepast.
De in de visie geschetste bevolkingsontwikkelingen, de grote
hoeveelheid winkelclusters met vaak overlappende verzorgingsgebieden en
de grote hoeveelheid winkelmeters buiten deze winkelgebieden zorgen
voor een groot spanningsveld. De visie op deze centra en de ideeën voor
toekomstige profilering zijn in de concept-visie zo omschreven dat het
risico op een toename van dit spanningsveld alleen maar groter wordt,
aldus de brief.
De concept-visie beschrijft volgens Ondernemend Parkstad Limburg en HBD
weliswaar dat diverse kleine boodschappencentra het moeilijk zullen
krijgen en dat perspectief-arme concentraties uit de markt zouden
moeten worden genomen om verdere leegstand en verloedering te
voorkomen, maar biedt te weinig concrete aanknopingspunten om
daadwerkelijk tot herstructurering te komen. Het maken van heldere
keuzen is onontkoombaar om tot een toekomstig levensvatbare
retailstructuur te komen.
`Iconen'
Ondernemend Parkstad Limburg en HBD kunnen zich wel vinden in de
profilering van het centrum van Heerlen en de thematische clusters
Woonboulevard en Parkstad Limburg-stadion als `iconen' van Parkstad
Limburg. Heerlen-centrum zal zich daarbij vooral moeten richten op het
recreatieve winkelen en moet daarbij streven naar nieuwe concepten
welke de bovenregionale aantrekkingskracht kunnen vergroten.
Vraagtekens worden echter geplaatst bij de bijdrage welke de geplande
supermarkten in het Maankwartier zouden moeten leveren aan deze
`icoonfunctie'. Ook is men positief over een doorontwikkeling van de
omgeving Parkstad Limburg-stadion richting grootschalige sportretail en
leisure. Actievere acquisitie, mede gericht op verplaatsingen van
bestaand aanbod (bijv. Jumbo Golfsport vanaf de Woonboulevard), is
daarbij wel noodzakelijk.
Uitvoering Retailvisie
Voor uitvoering van de Retailstructuurvisie Parkstad Limburg 2010-2020
is volgens de brief gestructureerd overleg nodig tussen overheid en het
georganiseerde bedrijfsleven,. Het HBD en Ondernemend Parkstad Limburg
wensen hier deel van uit te maken. Dit overleg moet de voortgang van
het detailhandelsbeleid bespreken en concrete initiatieven toetsen aan
de retailvisie. Alleen onder die voorwaarde zijn HBD en Ondernemend
Parkstad Limburg bereid in te stemmen met het afschaffen van de huidige
Retailcommissie Parkstad Limburg, welke in 2003 op basis van een
convenant tussen de organisaties van het bedrijfsleven en de Regio
Parkstad Limburg in het leven is geroepen.