EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport

5 november 2010

EVO BEZORGD OVER GEVOLGEN HOGERE BRANDSTOFACCIJNS VOOR WEGVERVOER

Verladersorganisatie schrijft brief aan staatssecretaris Weekers over Belastingplannen kabinet

EVO maakt zich zorgen over de gevolgen van een verhoging van de brandstofaccijns op de kosten voor het goederenvervoer over de weg. De verladersorganisatie schrijft dat in een brief die staatssecretaris Weekers van Financiën vandaag ontving. De accijnsverhoging is afgesproken in het regeerakkoord en wordt volgens de coalitiepartijen gecompenseerd door een verlaging van de vaste lasten voor het wegverkeer. EVO is voorstander van verdere variabilisering van de kosten voor weggebruik, maar vreest desondanks dat het wegvervoer de dupe wordt. Voor zwaardere vrachtauto's kan Nederland de vaste belasting namelijk niet verlagen, omdat er een Europees minimumtarief aan motorrijtuigenbelasting bestaat. Nederland kan ook niet zelfstandig de tarieven voor het Eurovignet verlagen. Volgens de verladersorganisatie kunnen vervoerders er nu geen lastenverzwaring bij hebben en zal een verhoging van de accijns zonder verlaging van de vaste belastingen leiden tot hogere prijzen voor de verladers. EVO wil graag met de staatssecretaris in gesprek over compenserende maatregelen. In het verleden is dit gebeurd door de introductie van 'paarse diesel', een teruggaafregeling voor teveel betaalde accijns. EVO ziet 'paarse diesel II' als een mogelijkheid.

Motorrijtuigenbelasting en Eurovignet belemmeren lagere vaste belasting Ongeveer 80 procent van de totale heffingen voor een vrachtauto bestaat al uit (diesel)accijns. De laatste 20 procent aan vaste heffingen (motorrijtuigenbelasting en Eurovignet) is ook nauwelijks in accijns om te zetten, omdat die in EU-regelgeving is vastgelegd met de bedoeling een internationaal 'level playing field' te creëren. Het Eurovignet is een vast bedrag dat in een verdrag met een aantal lidstaten is afgesproken. En de motorrijtuigenbelasting is voor vrachtauto's zwaarder dan 12 ton gebonden aan een EU-minimumniveau. Nederland zit voor de deze belasting voor de meeste vrachtauto's al op het EU-minimum, zodat die dus niet verder kan worden verlaagd.

Verplichte rittenregistratie
Verder vraagt EVO in de brief opnieuw aandacht voor een aantal hinderlijke administratieve lasten. De verladersorganisatie wil dat de staatssecretaris de verplichte rittenregistratie afschaft, nu zich daarvoor een kamermeerderheid van VVD, PVV, PvdA en CDA heeft afgetekend. EVO stelt als alternatief voor dat werkgevers de mogelijkheid krijgen om de bijtelling voor een paar honderd euro af te kopen. EVO-leden hebben aangegeven daartoe graag bereid te zijn als ze daarmee verlost zijn van de administratieve rompslomp en het risico op hoge boetes wanneer ze fouten maken.

Afschaffing verpakkingenbelasting
Tot slot pleit EVO in haar schrijven voor afschaffing van de verpakkingenbelasting. Dit is volgens de verladers een tijdrovende bezigheid voor zowel de overheid als het bedrijfsleven. Bovendien toont onderzoek van CE Delft aan dat de belasting nauwelijks het gewenste effect oplevert. Extra inkomsten voor de staat zijn er door de verpakkingbelasting volgens EVO al helemaal niet, omdat de uitvoeringskosten voor de Belastingdienst te hoog zijn.