Nivel
Nog steeds onduidelijkheid over bijbetalen voor zorg
NIVEL: geld en gezondheidszrg 5 november 2010 | Verzekerden begrijpen
informatie van de zorgverzekeraars steeds beter. Wel blijft er
onduidelijkheid over bijbetalen voor zorg en blijven verzekerden het
een probleem vinden als een behandeling wordt uitgesteld omdat de
verzekeraar daar nog toestemming voor moet geven.
De informatie over zorgverzekeringen op de website www.kiesBeter.nl van
het RIVM is weer up to date. Het NIVEL (Nederlands instituut voor
onderzoek van de gezondheidszorg) verzamelde in samenwerking met het
Centrum Klantervaring Zorg voor het zesde achtereenvolgende jaar
informatie bij verzekerden over de kwaliteit van zorgverzekeraars en
hun dienstverlening. De website helpt consumenten bij het maken van
keuzes in de zorg.
Bijbetalen
Over het algemeen is de informatie van zorgverzekeraars verbeterd
vinden verzekerden. Problematisch blijft de duidelijkheid vooraf over
bijbetalen. Te veel mensen worden na behandeling onverwacht met een
rekening geconfronteerd. Wanneer je wel en niet moet bijbetalen, is de
laatste twee jaar onduidelijker geworden, stelt NIVEL-onderzoeker Dolf
de Boer. Mogelijk heeft dat te maken de invoering van het eigen risico
in 2008. Het zou me niet verbazen als mensen van tevoren niet weten of
de zorg onder het eigen risico valt of niet.
NIVEL: geld en gezondheidszrg
Uitstel van zorg
Een ander veelgenoemd verbeterpunt blijft uitstel van zorg omdat
patiënten moeten wachten op toestemming van de zorgverzekeraar. Dit
betreft slechts weinig mensen, maar de mensen die dit overkomt hebben
daar in de loop der jaren onverminderd veel problemen mee, zegt De
Boer. Bovendien krijgen in de toekomst mogelijk meer mensen hiermee te
maken. In het regeerakkoord staat dat de overheid de basisverzekering
wil beperken, en dat voor behandelingen die afwijken van de richtlijnen
toestemming nodig is van de verzekeraar. Het wordt dus nog belangrijker
dat verzekeraars snel beslissen als patiënten op hun toestemming
wachten.
CQ-index
Van mei tot augustus 2010 werden de ervaringen van verzekerden met hun
zorgverzekeraars gemeten. Vrijwel alle (31) zorgverzekeraars namen op
vrijwillige basis deel aan het onderzoek, zon 10.000 verzekerden vulden
een vragenlijst (de CQ-index Zorg en Zorgverzekering) in. Op basis
hiervan zijn de algemene prestaties van de zorgverzekeraars vastgesteld
en de verschillen in kaart gebracht.
Samenwerkingspartner
- Centrum Klantervaring Zorg
Publicatie
* Donselaar, C.G.; Boer, D. de; Hoek, L. van der; Booij, J.C.;
Rademakers, J.; Hendriks, M.; Delnoij, D.M.J. Ervaringen van
verzekerden met de zorg en de zorgverzekeraars: CQ-index Zorg en
Zorgverzekering, meting 2010. Utrecht: NIVEL, 2010. 94 p.
Fulltext pdf or DOI |
Expert/contactpersoon
* Dr. D (Dolf) de Boer, 030 272 97 00
Onderzoeksthema
* Kwaliteit van zorg vanuit het patiëntenperspectief
Betrokken NIVEL-project
* CQ-index
Zie ook
* Nog steeds onduidelijkheid over bijbetalen voor zorg
* Betalen voor onterecht bezoek spoedeisende hulp schrikt af
* Hoe beviel de kraamzorg?
* Verplicht eigen risico drukt zorgkosten nauwelijks
* Rapportcijfer zegt niet alles over kwaliteit ziekenhuis
* Keuze-informatie op www.consumentenendezorg.nl nuttig?
* Keuze-sites over de zorg kunnen beter blijkt uit proefschrift