Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Rotterdam, 5 november 2010

CBRB en Kantoor Binnenvaart hebben gemengde gevoelens over de resultaten van de Binnenvaartambassadeur

Allereerst past ons dank aan de Minister, Tweede Kamer en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat om de Binnenvaartambassadeur te laten onderzoeken op welke wijze gezonde binnenvaartondernemingen de huidige crisis kunnen overleven en in de toekomst beter bestand kunnen zijn bij vergelijkbare marktomstandigheden.

Korte termijn.
Het rapport van de Binnenvaartambassadeur geeft aan dat hij voor de korte termijn geen vernieuwende, capaciteitsreducerende of financiële constructies heeft kunnen ontwikkelen ter ondersteuning van de binnenvaartondernemingen om de huidige crisis te overleven. Wij vinden het teleurstellend omdat de crisis in de binnenvaart pas over is als er een balans is tussen capaciteitsaanbod en ladingvraag en een daarbij behorend vrachttarief. Dit kan nog een aantal jaren duren. De koude sanering blijft dan boven de markt hangen en belemmert innovatie en duurzaamheid. Wij delen niet de mening van de ambassadeur dat aanvullende maatregelen niet nodig zijn. Wel erkennen wij dat het een weerbarstig probleem is maar dat vraagt wellicht om minder orthodoxe maatregelen. Die staan helaas niet in het rapport.

(Middel)lange termijn.
De constatering dat de binnenvaart een prima toekomst heeft wordt door ons onderschreven. Zolang geïnvesteerd wordt in duurzaamheid, verbetering van logistieke concepten en samenwerkingsverbanden blijft de toekomst goed. Wanneer dit gerealiseerd wordt is een open vraag. Dat neemt niet weg dat de financiële mogelijkheden om die goede toekomst te realiseren wel bij de bedrijven aanwezig moeten zijn. De huidige situatie bij bedrijven werkt daarbij niet stimulerend. Ten aanzien van duurzaamheid en verbetering van logistieke concepten zijn de laatste jaren al veel initiatieven genomen. Er zijn meer initiatieven nodig. De ook door ons onderschreven noodzaak de structuur van de binnenvaart te versterken is van belang. De daaraan gekoppelde actiepunten zijn eenvoudig opgeschreven maar minder eenvoudig te realiseren. Ten aanzien van samenwerking op brancheniveau zullen het Kantoor Binnenvaart en het CBRB een hernieuwde poging doen om dit in het belang van de hele binnenvaart te realiseren.

Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht