EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

PERSBERICHT

4 november 2010

Schrap tunnels uit Woningwet

Verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN) zijn zeer tevreden met de plannen die de nieuwe minister Schultz van Haegen van Infrastructuur gisteren aan de Tweede Kamer heeft voorgesteld om de problematiek in de besluitvorming omtrent tunnelveiligheid aan te pakken. Zo wil zij de regie zoveel mogelijk zelf in handen nemen. Hierdoor komen de verantwoordelijkheid en bevoegdheid ten aanzien van tunnelveiligheid volgens EVO en TLN op het juiste bestuurlijke niveau te liggen. Dat betekent niet langer op gemeentelijk, maar bij het Rijk. De organisaties vinden het niet meer dan logisch dat het Rijk beslist over Rijksinfrastructuur. Deze taakverschuiving kan volgens EVO en TLN worden bewerkstelligd door wegtunnels uit de Woningwet te halen.

Tunnels uit woningwet
Momenteel valt een wegtunnel als bouwwerk onder de Woningwet. Hierdoor is het de bevoegdheid van de burgemeester om de tunnel veilig te verklaren en een openstellingvergunning te verlenen. Een burgemeester wordt echter vaak maar één of twee keer in zijn carrière geconfronteerd met een dergelijk ingewikkeld infrastructureel dossier. Het is zo ingewikkeld omdat men onder andere rekening moet houden met oponthoud bij de bouw, investeringen in veiligheidssystemen, ongevallenfrequentie, de waarde van het economische verkeer en de routering van het transport van gevaarlijke goederen. Juist omdat er zoveel verschillende aspecten bij de besluitvorming over rijksinfrastructuur komen kijken, is het moeilijk om op gemeentelijk niveau een goede afweging te maken. Veiligheid, de kernverantwoordelijkheid van een burgemeester, wordt in de praktijk mogelijk onevenredig zwaar gewogen bij het nemen van de beslissing. Hierdoor ontstaat vaak grote vertraging bij de openstelling van tunnels.

Efficiëntere tunnelbouw door harmonisering beleid
EVO en TLN pleiten al geruime tijd voor een efficiëntere aanpak bij de bouw van tunnels en vindt het dan ook een goede zaak dat de minister, evenals haar voorganger Camiel Eurlings, vastberaden is de wet- en regelgeving en procedures van tunnelveiligheid te evalueren. Dit is hard nodig, omdat er te weinig helderheid en eenduidigheid is in het beleid. Keer op keer wordt forse vertraging opgelopen bij de openstelling van tunnels, terwijl het tunnelareaal in Nederland in de komende jaren op zijn minst zal moeten verdubbelen.

Overgangsperiode en realistischer tunneleisen
EVO en TLN hebben eerder al aan de Kamer aangegeven dat veel vertraging kan worden voorkomen als de Nederlandse overheid ervoor kiest om nieuwe tunnels pas vanaf 2014 te laten voldoen aan de strengere Europese veiligheidseisen en een realistischer tunnelbeleid hanteert. Alle tunnels die na februari 2006 in aanbouw zijn genomen, moeten bij oplevering al voldoen aan de Europese veiligheidseisen, maar voor bestaande tunnels geldt dat dit pas per 2014 hoeft. Door een overgangsperiode voor nieuwe tunnels te hanteren heeft Rijkswaterstaat extra tijd om veiligheidssystemen uitvoerig te testen. Op die manier kunnen technische problemen, zoals bij de oplevering van de A73-tunnels, en daaraan gerelateerde economische schade worden voorkomen.