Ingezonden persbericht


Winkelwarmte binnen houden: een open deur

Een koopleger van StoereVrouwen trekt dit najaar glimlachend ten strijde om aandacht te vragen voor het stookgedrag van winkeliers. Op zaterdag 6 november starten zij in Amsterdam, Rotterdam, Arnhem, Den Haag, Haarlem, Utrecht, Den Bosch en Groningen en vragen winkeliers de warmte binnen te houden.

Want waarom moet een winkeldeur zelfs met de winterkou open staan? Het levert geen extra klanten op, maar wel klagend personeel en hoge stookkosten.

Steeds meer consumenten geven aan weinig begrip te hebben voor open winkeldeuren in de winter. In een tijd waarin van hen gevraagd wordt zuinig te zijn met energie, is het niet meer van deze tijd om de deur open te laten staan. De prijs van de energieverspilling wordt uiteindelijk door dezelfde klant betaald. Daarom vragen de StoereVrouwen winkeliers om samen met hun gemeente stappen te gaan zetten om warmteverlies door de winkelpui te aan te pakken.

De beste optie is een gesloten deur met een luchtgordijn dat pas aan gaat als de deur open gaat. Per winkel kan dit een besparing opleveren tot 40 % op de stookkosten. Ook zijn de winkelopeningen vaak veel te groot en staan die ook op momenten met weinig klanten voortdurend open. Bovendien is er nu ook nog veel warmteverlies doordat luchtgordijnen niet goed zijn geïnstalleerd, waardoor ze onvoldoende werken als buffer tussen de koude buiten en de warmte binnen.

Uit de op Warme Truiendag 2010 gehouden proef in de gemeente Arnhem en Utrecht bleek dat veel winkeliers positief stonden tegenover deze actie. Veel winkeliers lieten Het Klimaatverbond weten blij te zijn met de actie en graag mee te doen. Daarom krijgen winkeliers die het een goed idee vinden een bordje op de deur waarmee zij aangeven de warmte binnen te houden. Tussen 6 november en 1 mei kunnen winkeliers die mee willen doen een bordje bestellen op www.houddewarmtebinnen.nl.

Achtergrond informatie

De actie is ontwikkeld door Het Klimaatverbond, een vereniging van gemeenten, provincies en waterschappen die vooroplopen in energie- en klimaatbeleid. Samen met de Stoere Vrouwen vragen zij aandacht voor de open deuren en gaan in gesprek met de winkelier. Een klimaatvriendelijke oplossing voor de winkelpui helpt niet alleen in de strijd tegen klimaatverandering, maar draagt ook bij aan een gezonde werkomgeving en bespaart de winkelier veel geld.

De afgelopen winter kwamen ook de medewerkers in actie om de deuren dicht te doen, omdat zij vaak vernikkelden van de kou.

StoereVrouwen is een groeiende groep jonge vrouwen (inmiddels 900) die zich inzetten voor natuur, mens en dier door op frisse, charmante doch onontkoombare wijze aandacht te vragen voor de dilemma's die we in het dagelijks leven tegen komen.

Uit een proef bij een DA-drogist in Amsterdam bleek dat men 43% op de verwarmingskosten kon besparen door een schuifpui gecombineerd met een luchtgordijn te plaatsen. Als het luchtgordijn alleen aan gaat als de deur opent, is de besparing het grootst. De klanten reageerden erg positief en het aantal klanten bleef gelijk.



Ingezonden persbericht