Stichting Natuur en Milieu
Het Nieuwe Werken doe je zelf
De campagne roept werknemers en werkgevers op om in de Week van Het
Nieuwe Werken (8-14 november) te gaan experimenteren met flexibel
werken. Het is de bedoeling dat daarna een flink aantal bedrijven een
structurele stap zal zetten op hun pad naar het nieuwe werken. Het
bedrijf dat de aanmoedigingsprijs wint, krijgt ondersteuning en advies
om Het Nieuwe Werken echt waar te maken. Nomineren kan op de
campagnesite www.hetnieuwewerkendoejezelf.nl Flexibel werken doe je
maar in je eigen tijd
Vind je dat je flexibel werken maar in je eigen tijd moet doen? Denk je
dat thuiswerken betaald met je kinderen spelen is? Of zie jij wel
voordelen voor jezelf om buiten kantoor(tijden) te werken? In de
komende weken worden mensen via prikkelende stellingen op billboards en
banners opgeroepen om na te denken over de manier waarop zij nu hun
werk regelen.
In radiospots komt Ellen als Nieuwe Werker voorbij: Een uurtje eerder
weggaan van de zaak scheelt fileleed, crèchestress en reistijd tijd
waarin je bijvoorbeeld thuis je mail kunt beantwoorden.
Een speelse test op de campagnesite www.hetnieuwewerkendoejezelf.nl
laat werknemers en managers ontdekken of ze zelf vastgeroest zitten aan
de 9-5 mentaliteit. Via de test zijn allerlei prijzen te winnen zoals
laptops, webcams, treinkaartjes en OV-fietsabonnementen.
Ook via Social Media bruist de campagne. Al honderden mensen hebben
actief iets online gezet, nog voor de feitelijke start vandaag. Dat
heeft er mede toe geleid dat al meer dan tweeduizend mensen zich hebben
aangemeld voor de digitale nieuwsbrief.
Gratis advies en hulp
Werknemers die tijdens de Week met Het Nieuwe Werken willen
experimenteren, krijgen onder andere een gratis conference card en een
dagdeel werken in een van de honderd Smartwork centers.
Partnerbedrijven bieden gratis coachingsgesprekken, masterclasses,
boeken en mobiliteitsadvies aan.
Managers, HR-medewerkers en OR-leden kunnen een kijkje nemen bij
twintig bedrijven die hun kantoor al helemaal hebben ingericht op Het
Nieuwe Werken. Mede dankzij koplopers als het Telewerkforum en de
Rabobank kunnen maar liefst 1700 mensen in dit Open Huis programma
ervaren hoe Het Nieuwe Werken eruit ziet.
Mensen willen wel
Van de werknemers die nog helemaal niet flexibel mogen werken van de
werkgever, maar dit in principe wel zouden kunnen, wil maar liefst 80
procent flexibeler werken. Dit is een van de resultaten van de net
uitgevoerde 0-meting voor de campagne Het Nieuwe Werken doe je zelf van
Blauw Research.
Nieuwe feiten en cijfers
Bij bedrijven die Het Nieuwe Werken al hebben ingevoerd daalde het
ziekteverzuim met 1-5 procent.
Als een miljoen werknemers overstappen naar Het Nieuwe Werken levert
dit lagere ziekteverzuim werkgevers en overheid jaarlijks tussen de 8
en 42 miljoen euro op.
Een gezin met twee werkende ouders kan jaarlijks zon duizend euro
besparen op de kinderopvang, als de ouders een keer per week twee uur
eerder naar huis gaan.
Over Het Nieuwe Werken
Werken waar en wanneer je maar wilt. Dat is de kern van Het Nieuwe
Werken. Nieuwe technologieën als smart phones en teleconferencing maken
het mogelijk. Door daarnaast te kiezen voor een andere dagindeling
(later of vroeger naar je werk) en bewust te kiezen voor trein, auto of
niet reizen, wordt veel tijdwinst geboekt. Het Nieuwe Werken biedt
voordelen voor werkgevers, werknemers en het milieu.
Coalitie
De campagne Het Nieuwe Werken doe je zelf is een initiatief van
Stichting Natuur en Milieu. Hoofdpartners zijn Microsoft, Centraal
Beheer Achmea, NS, het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de
Taskforce Mobiliteitsmanagement (Platform Slim Werken Slim Reizen).
Partners zijn ANWB, KPN, Rabobank, Vitae en Veldhoen+ Company. De
campagne wordt mede mogelijk gemaakt door de Nationale Postcode
Loterij.
Publicatiedatum: 18-10-2010