Op naar duurzaamheid in de FastFood of Patatje duurzaam

03/11/2010 15:03

Stichting Nederland Schoon

Verkiezing Duurzaamste Fastservice Bedrijf van Nederland weer van start

Den Haag, 3 november 2010 - Tijdens de Nationale Cafetariadag op 8 november 2010, vindt de aftrap van de verkiezing Duurzaamste Fastservice Bedrijf van Nederland plaats. Na de succesvolle eerste editie in 2009, start de werving voor de tweede editie. De verkiezing is een initiatief van Stichting Nederland Schoon, Koninklijke Horeca Nederland en Depa. In mei 2011 zal de winnaar van deze editie bekend worden gemaakt.

De verkiezing Duurzaamste Fastservice Bedrijf van Nederland slaat een brug tussen de ondernemer en zijn klanten. Gezamenlijk dragen zij meer en meer de verantwoordelijkheid voor een duurzame ontwikkeling van de fastfoodsector. Om in aanmerking te komen voor de titel Duurzaamste Fastservice bedrijf wordt een onderneming op vele criteria beoordeeld en breder gejureerd dan uitsluitend op het voorkómen van zwerfafval.

De eerste editie in 2009 sloeg enorm aan en volgens Jos van Alphen van Koninklijke Horeca Nederland zijn alle ingrediënten aanwezig om met de komende editie dat succes te overtreffen. Ondernemers en consumenten worden steeds bewuster van het probleem van zwerfafval en de noodzaak tot duurzaam ondernemen neemt toe. Het is niet meer alleen een bakje patat met mayonaise dat wordt gekocht, ook hier zoekt de consument steeds meer de beleving van snel, maar wel goed en verantwoord eten.

Eetpaleis 't Vosje is de winnaar van de eerste editie. Eigenaar Peter Vos is nog altijd verrast over het effect dat de verkiezing op zijn klanten heeft. 't Vosje deed al aan vele verkiezingen mee, maar het aantal positieve lokale reacties was nooit zo groot als na het winnen van de titel Duurzaamste Fastservice bedrijf.

Kors van der Wolf van Stichting Nederland Schoon ziet de verkiezing zich ontwikkelen tot één van de meest toonaangevende binnen de horecasector. Dit helpt om een breed draagvlak te creëren dat tot een duurzame sector-ontwikkeling leidt. Ook de aanwezigheid tijdens de Horecava in januari 2011 is hierbij een belangrijke impuls. De verkiezing is weer een stap in de goede richting om Nederland Schoon te krijgen.





http://www.duurzaamste-bedrijf.nl