FNV

FNV Bondgenoten: Wereldcup voor staking schoonmakers

08-11-2010

Historische staking van negen weken krijgt opmerkelijke internationale erkenning De vakbondscampagne `Schoon Genoeg', die leidde tot een staking van negen weken, de langste sectorbrede staking in Nederland sinds 1933, heeft de wereldcup gewonnen. In Nagasaki, Japan, krijgen de schoonmakers tijdens het congres van UNI Global Union de internationale prijs voor beste vakbondscampagne, die elke vijf jaar wordt uitgereikt. De vakbondscampagne `Schoon Genoeg', die leidde tot een staking van negen weken, de langste sectorbrede staking in Nederland sinds 1933, heeft de wereldcup gewonnen. In Nagasaki, Japan, krijgen de schoonmakers tijdens het congres van UNI Global Union de internationale prijs voor beste vakbondscampagne, die elke vijf jaar wordt uitgereikt.

Schiphol-schoonmaakster Judy Lock, Erasmus MC-schoonmaakster Christine Monk en vakbondsbestuurder Mari Martens van FNV Bondgenoten vertrekken op maandag 8 november 2010 vanaf Schiphol naar Japan om de Global Organising Award in ontvangst te nemen.

"De internationale prijs is een geweldige steun in de rug. Niet alleen voor ons schoonmakers, maar ook voor onze collega's van bijvoorbeeld beveiliging, catering, thuiszorg en verpleegtehuizen. Als je wilt, dan kun je winnen!" zegt een supertrotse Christine Monk. "Had iemand me een jaar geleden gezegd dat ik in Japan voor een bomvolle zaal over onze succesvolle staking zou praten, dan had ik 'm voor gek verklaard. Onze trots en kracht zijn voor eeuwig, daarop bouwen we verder!"

Begin 2010 traden schoonmakers in heel het land met opvallende acties uit de onzichtbaarheid. De schoonmakers richtten hun pijlen vooral op grote opdrachtgevers als NS, Schiphol en het UWV. Ze toonden daarmee de gevolgen van vage aanbestedingen en een roekeloze race to the bottom. Ze wezen met spectaculaire acties op de maatschappelijke doelstellingen van hun opdrachtgevers en stalen de harten van politici, journalisten en tienduizenden andere Nederlanders. De schoonmakers wonnen op 23 april 2010 hun maandenlange gevecht voor meer respect en waardering.

Het Sociaal Cultureel Planbureau noemde de schoonmakersacties als oorzaak van het gestegen vertrouwen van Nederlanders in de vakbeweging. De voor Nederlandse begrippen unieke campagne van de schoonmakers bleef ook internationaal niet onopgemerkt. De wereldwijde vakbondskoepel UNI Global Union (20 miljoen leden in 900 vakbonden) verkoos de `Schoon Genoeg'-campagne tot de beste internationale vakbondscampagne. De bijbehorende award wordt in Nagasaki uitgereikt