Waterschap Peel en Maasvallei




Leerlingen Raayland College meanderen de Loobeek

Havo 2 leerlingen van de onlangs opgerichte technasiumopleiding op het Raayland College hebben voor Waterschap Peel en Maasvallei een plan gemaakt voor de natuurlijke inrichting van de Loobeek. Vrijdag 5 november hebben de leerlingen hun plannen gepresenteerd aan elkaar, hun docent, ouders en de opdrachtgever van het waterschap.

raayland1_200.jpg (40 Kb) Namens Waterschap Peel en Maasvallei waren portefeuillehouder beekherstel Sjraar Roelofs, projectleider Martijn Schraven en hydroloog Myrjam de Graaff aanwezig om de leerlingen te beoordelen op hun onderzoek en de presentatie ervan. De jury vroeg de leerlingen vooral om de onderbouwing van hun onderzoeksplan. Waarom wil je de Loobeek zo leggen en niet anders? Wat voor oplossingen heb je voor het teveel aan hemelwater? Waarom heb je voor deze manier van hermeanderen gekozen? Alle leerlingen uit de groep kregen van het waterschap een rekenmachine die op water werkt. Bovendien zijn de leerlingen uitgenodigd om een dag naar een al heringerichte beek te gaan kijken.

Winnaars aan het woord

Keven, Kelsy en Nino wonnen de opdracht. In hun plannen wordt de Loobeek 1,5 keer langer dan deze nu is. De groep bedacht een `antiworteldoek' om de begroeiing tegen te gaan. Ook hebben ze de meandering zoveel mogelijk om de huidige perceelsgrenzen heen gelegd, om zo weinig mogelijk land te hoeven opkopen. De ideeën die ze uiteindelijk verder hebben uitgewerkt waren goed onderbouwd en creatief. Ze werkten gedurende het hele proces goed en effectief samen. Kelsy stortte zich op de lastige berekeningen, Nino nam het computerwerk voor zijn rekening en Kevin struinde het internet af. Daarbij hielden ze elkaar continu op de hoogte en bediscussieerden ze de uitkomsten en conclusies.

"We hadden geen enkel idee wat meanderen inhield en Kevin had nog nooit van de Loobeek gehoord. De opdracht leek ons in eerste instantie niet zo leuk. Pas na het doen van de berekeningen en tijdens het maken van het verslag, begonnen we de lol ervan in te zien en de opdracht echt goed te begrijpen. Het bedenken van oplossingen voor het meanderprobleem en de discussies die daaruit voortkwamen, vonden we leuk en interessant. We probeerden elkaar te begrijpen en te overtuigen. Dingen goed uitleggen en naar elkaar luisteren was dan ook heel erg belangrijk!"

Technasium op het Raayland College

Ter bevordering van onderwijs in exacte vakkenen, de integratie van deze vakken in het beroepenveld en om leerlingen beter voor te bereiden op een vervolgopleiding en uiteindelijk een baan, is Technasium in het leven geroepen. Leerlingen gaan in opdracht van een opdrachtgever van buiten de school iets onderzoeken of ontwerpen. Het waterschap wil graag medewerking verlenen aan dergelijke onderzoeksprojecten. Het brengt de leerlingen direct in contact met beroepen en opleidingen, waar ze in eerste instantie niet aan denken.

Herinrichting Loobeekdal

Het Loobeekdal ligt ten noordwesten van de stedelijke kern van Venray. Waterschap Peel en Maasvallei, gemeente Venray en Provincie Limburg gaan samen met betrokkenen het Loobeekdal herinrichtingen. Ze willen natuur realiseren, de landbouwstructuur verbeteren, de oorspronkelijke natuurlijke loop van de Loobeek terugbrengen, recreatieve mogelijkheden creëren en het landschap aantrekkelijker maken. Het gezamenlijke doel is een gezond, veilig en aantrekkelijk Loobeekdal.

De herinrichting moet uiterlijk eind 2015 gereed zijn. In totaal is hiervoor door de Provincie Limburg, gemeente Venray en Waterschap Peel en Maasvallei ruim EUR 10 miljoen ter beschikking gesteld.