Waterschap Peel en Maasvallei
Leerlingen Raayland College meanderen de Loobeek
Havo 2 leerlingen van de onlangs opgerichte technasiumopleiding op het
Raayland College hebben voor Waterschap Peel en Maasvallei een plan
gemaakt voor de natuurlijke inrichting van de Loobeek. Vrijdag 5
november hebben de leerlingen hun plannen gepresenteerd aan elkaar, hun
docent, ouders en de opdrachtgever van het waterschap.
raayland1_200.jpg (40 Kb) Namens Waterschap Peel en Maasvallei waren
portefeuillehouder beekherstel Sjraar Roelofs, projectleider Martijn
Schraven en hydroloog Myrjam de Graaff aanwezig om de leerlingen te
beoordelen op hun onderzoek en de presentatie ervan. De jury vroeg de
leerlingen vooral om de onderbouwing van hun onderzoeksplan. Waarom wil
je de Loobeek zo leggen en niet anders? Wat voor oplossingen heb je
voor het teveel aan hemelwater? Waarom heb je voor deze manier van
hermeanderen gekozen? Alle leerlingen uit de groep kregen van het
waterschap een rekenmachine die op water werkt. Bovendien zijn de
leerlingen uitgenodigd om een dag naar een al heringerichte beek te
gaan kijken.
Winnaars aan het woord
Keven, Kelsy en Nino wonnen de opdracht. In hun plannen wordt de
Loobeek 1,5 keer langer dan deze nu is. De groep bedacht een
`antiworteldoek' om de begroeiing tegen te gaan. Ook hebben ze de
meandering zoveel mogelijk om de huidige perceelsgrenzen heen gelegd,
om zo weinig mogelijk land te hoeven opkopen. De ideeën die ze
uiteindelijk verder hebben uitgewerkt waren goed onderbouwd en
creatief. Ze werkten gedurende het hele proces goed en effectief samen.
Kelsy stortte zich op de lastige berekeningen, Nino nam het
computerwerk voor zijn rekening en Kevin struinde het internet af.
Daarbij hielden ze elkaar continu op de hoogte en bediscussieerden ze
de uitkomsten en conclusies.
"We hadden geen enkel idee wat meanderen inhield en Kevin had nog nooit
van de Loobeek gehoord. De opdracht leek ons in eerste instantie niet
zo leuk. Pas na het doen van de berekeningen en tijdens het maken van
het verslag, begonnen we de lol ervan in te zien en de opdracht echt
goed te begrijpen. Het bedenken van oplossingen voor het
meanderprobleem en de discussies die daaruit voortkwamen, vonden we
leuk en interessant. We probeerden elkaar te begrijpen en te
overtuigen. Dingen goed uitleggen en naar elkaar luisteren was dan ook
heel erg belangrijk!"
Technasium op het Raayland College
Ter bevordering van onderwijs in exacte vakkenen, de integratie van
deze vakken in het beroepenveld en om leerlingen beter voor te bereiden
op een vervolgopleiding en uiteindelijk een baan, is Technasium in het
leven geroepen. Leerlingen gaan in opdracht van een opdrachtgever van
buiten de school iets onderzoeken of ontwerpen. Het waterschap wil
graag medewerking verlenen aan dergelijke onderzoeksprojecten. Het
brengt de leerlingen direct in contact met beroepen en opleidingen,
waar ze in eerste instantie niet aan denken.
Herinrichting Loobeekdal
Het Loobeekdal ligt ten noordwesten van de stedelijke kern van Venray.
Waterschap Peel en Maasvallei, gemeente Venray en Provincie Limburg
gaan samen met betrokkenen het Loobeekdal herinrichtingen. Ze willen
natuur realiseren, de landbouwstructuur verbeteren, de oorspronkelijke
natuurlijke loop van de Loobeek terugbrengen, recreatieve mogelijkheden
creëren en het landschap aantrekkelijker maken. Het gezamenlijke doel
is een gezond, veilig en aantrekkelijk Loobeekdal.
De herinrichting moet uiterlijk eind 2015 gereed zijn. In totaal is
hiervoor door de Provincie Limburg, gemeente Venray en Waterschap Peel
en Maasvallei ruim EUR 10 miljoen ter beschikking gesteld.