Nederlands Jeugdinstituut


Loes-Loket's Henriette Walter wint Triple P Award

8 november 2010

Feestelijke uitreiking op symposium Triple P: `Positief Opvoeden werkt!'

Tijdens het landelijk symposium Triple P: `Positief Opvoeden werkt!' heeft Henriette Walter van het Loes-Loket uit Enschede de eerste Triple P Award gewonnen. Een prijs voor iemand die zich optimaal heeft ingezet voor het positief pedagogisch programma Triple P van het Nederlands Jeugdinstituut. Henriette Walter ontving de award uit handen van Bert Prinsen van het Nederlands Jeugdinstituut.

Loes-Loket

"Een duizendpoot die gaat voor kwaliteit". Zo wordt Henriette Walter door collega's omschreven. Met grote zorg, enthousiasme en deskundigheid heeft zij bijzondere resultaten behaald. Zo zocht zij samenwerking met studenten van Saxion Hogescholen en maakte zij met hen een film over Triple P. Henriette Walter werkt voor Loes-Loket. Loes is in een aantal gemeenten in Twente (Overijssel) hét gezicht van de opvoedondersteuning vanuit het Centrum voor Jeugd en Gezin. Bij Loes kunnen ouders terecht voor informatie en tips die zij kunnen gebruiken bij de opvoeding van hun kind(eren). De medewerkers achter Loes zijn getraind in positief opvoeden, Triple P.

Genomineerden

De afgelopen weken konden professionals uit het hele land, die in Triple P getraind zijn - inmiddels meer dan 4800 - collega's nomineren. Uit alle inzendingen koos een onafhankelijke jury drie genomineerden: Bernadette van de Akker (CJG 's-Hertogenbosch), Margreet de Jongh (Stichting SO&T, kwaliteit in opvoeden), Nicôlle Verstraeten (GGD Zeeland) en Henriette Walter (Loes-Loket Twente). Tijdens het symposium brachten deelnemers hun stem uit. Henriette Walter kwam als winnaar uit de bus en ging met de eerste Triple P Award naar huis.

Triple P

Het positief pedagogisch programma Triple P komt oorspronkelijk uit Australië. Triple P is een programma voor opvoedingsondersteuning, bedoeld voor ouders met kinderen van 0 tot 16 jaar. Triple P is een laagdrempelig, integraal programma met als doel (ernstige) emotionele en gedragsproblemen bij kinderen te voorkomen door het bevorderen van competent ouderschap. Ouders leren gebruik te maken van de dagelijkse communicatie in het gezin om hun kinderen adequaat emotioneel te ondersteunen en hun sociale competentie en probleemoplossend vermogen te stimuleren. De positieve krachten in een gezin en de competenties van ouders worden zo versterkt en de risicofactoren worden verminderd. Het Nederlands Jeugdinstituut implementeert Triple P in Nederland. Meer informatie: www.triplep-nederland.nl.