MVO Nederland presenteert resultaten Nationale MBO Monitor

08/11/2010 05:00

MVO Nederland

MKB investeert 1,75 miljard euro in de samenleving

Rotterdam - Meer dan de helft van de kleine en middelgrote bedrijven in Nederland steunt 1 of meer maatschappelijke organisaties. Het gaat daarbij meestal om kleine bijdragen (tot 5.000 euro) aan lokale initiatieven. Bij elkaar opgeteld staat het MKB garant voor een bijdrage van 1,75 miljard euro aan de Nederlandse samenleving. Dit zijn de uitkomsten van het onderzoek dat MVO Nederland liet verrichten naar de omvang en impact van maatschappelijk betrokken ondernemen (MBO) in het MKB.

Het onderzoek toont aan dat bedrijven vooral bijdragen in de vorm van donaties of de inzet van mensen. De belangrijkste reden om maatschappelijk betrokken te ondernemen is dat het leuk en inspirerend is (55%). Op de tweede plaats komt 'omdat het hoort'. Een magere 13% doet aan MBO 'omdat het loont'. Eerde de Swart van MVO Nederland: 'Ondernemers geven massaal aan MBO leuk te vinden. Vandaag laten we hen zien dat het óók nog winst oplevert!'

Wereldz

MVO Nederland presenteert vandaag de eerste resultaten van de Nationale MBO Monitor tijdens Wereldz, het grootste evenement over maatschappelijk betrokken ondernemen (MBO) in Nederland. Meer dan 600 vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven, de overheid en het maatschappelijk veld ontmoeten elkaar in de Van Nelle Ontwerpfabriek in Rotterdam. Zij leren hoe grote en kleine bedrijven, samen met gemeenten en maatschappelijke organisaties, MBO in praktijk brengen.

Structureel

Tijdens Wereldz laten MBO-koplopers zoals Rabobank, Delta Lloyd Groep, UVIT, Albert Heijn, Tempo Team, KPN, IBM, Sanadome en Printrun zien hoe zij hun maatschappelijke betrokkenheid vorm geven. Aan bod komen vragen als: welke thema's passen bij de organisatie, hoe betrek je de medewerkers en hoe werk je effectief samen met partners van de overheid en uit het maatschappelijk veld? Pierre van Hedel van Rabobank Foundation, een van de hoofdsponsors van het congres: 'We willen ondernemers stimuleren om MBO structureel in te zetten. Daarbij kunnen onze lokale banken een sleutelrol spelen.'

Voorbeeld

Een voorbeeld van een geslaagd MBO-project is Krachtcatering, een samenwerking tussen uitzendbureau Tempo Team, zes grote cateraars, het Horeca-college en lokale welzijnsorganisaties in de Utrechtse Krachtwijk Kanaleneiland. Doel is om allochtone vrouwen op te leiden en door te laten stromen naar een baan in de catering. Het onderzoek laat zien dat de MKB-bedrijven meestal geen strategie hebben voor hun maatschappelijke betrokkenheid. Lucas Meijs, hoogleraar vrijwilligerswerk, civil society en ondernemingen: 'Er zijn nog maar weinig voorbeelden van bedrijven met een echt strategisch lokaal MBO-beleid. Hier valt nog veel winst te boeken.'

Nationale MBO-monitor

Voor de Nationale MBO Monitor deed onderzoeksbureau EIM onderzoek onder 2000 MKB-bedrijven (0-100 medewerkers) naar de wijze waarop zij bijdragen aan maatschappelijke doelen. Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van het Nationaal Stimuleringsprogramma Maatschappelijk Betrokken Ondernemen (MBO) van MVO Nederland. Doel is om bedrijven te helpen om meer en professioneler bij te dragen aan maatschappelijke doelen en vrijwilligerswerk. Het programma loopt tot en met 2012 en wordt gesubsidieerd door het Ministerie van VWS.

Over MVO Nederland

MVO Nederland is het snelgroeiende nationale kennisnetwerk waarin bedrijven, ondernemersorganisaties en NGO's samenwerken op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Inmiddels hebben zo'n 1250 bedrijven en organisaties zich bij MVO Nederland aangesloten. Gezamenlijk vertegenwoordigen zij meer dan 100.000 ondernemers. MVO Nederland activeert ondernemers om concreet met MVO aan de slag te gaan. www.mvonederland.nl





http://www.wereldz.nl