Ingezonden persbericht


Independer herovert koppositie in onderzoek naar autoverzekeringen

Centraal Beheer naar derde plaats in online onderzoek van WUA!

Respondenten die zich online oriënteren naar een autoverzekering, wijzen Independer aan als beste website om die bij af te sluiten. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in oktober uitvoerde. Het is de derde overwinning voor Independer in vier metingen van het onderzoek. Centraal Beheer, dat in april 2010 bovenaan de ranglijst eindigde, belandt ditmaal achter Ditzo op de derde plaats. Tijdens het onderzoek gaven de tachtig respondenten in totaal 477 individuele beoordelingen over 73 verschillende websites.

De onderzoeksresultaten
Independer lanceerde deze zomer een vernieuwde website en blijkt daar direct de vruchten van te plukken. De website eindigt bovenaan de ranglijst, ondanks een beperkte online vindbaarheid: 40% van de respondenten weet de weg naar de website te vinden. Door de goede eerste indruk die de website geeft, besluiten al deze bezoekers erop door te klikken. Met goede scores op de thema's Informatiewaarde en Vertrouwen krijgt Independer uiteindelijk de voorkeur van 14% van de respondenten. Ditzo beschikt juist over de beste vindbaarheid van de branche, met 57,5% van de respondenten die de website bezoekt en beoordeelt. De hoogste scores worden vervolgens behaald op de thema's Gebruiksvriendelijkheid en Informatiewaarde. Ook Ditzo krijgt de voorkeur van 14% van de respondenten, maar vanwege lagere scores op de door WUA! onderzochte thema's eindigt de website net achter Independer op de tweede plaats. Centraal Beheer ruilt de koppositie in voor de derde plaats, en doet dit nadat 39% van de respondenten de website heeft gevonden. De website maakt een goede eerste indruk, waardoor vrijwel alle bezoekers erop doorgaan, en scoort verder goed op de thema's Web Imago en Vertrouwen. 11% van de respondenten wijst Centraal Beheer uiteindelijk aan als favoriete aanbieder. Een eervolle vermelding is er ten slotte voor OHRA. Ook OHRA kwam sinds de vorige meting met een nieuwe website, en ziet de Web Performance Score met maar liefst 1,3 punt stijgen. OHRA eindigt daarmee op de vijfde plaats, na een elfde positie in april. De uiteindelijke voorkeur blijft met 6% nog wel achter, wat opnieuw aantoont dat alleen de beste websites goed genoeg zijn voor de online oriënterende consument.

Web Performance Scan
WUA! nodigde voor het onderzoek tachtig respondenten uit, tussen de 21 en 49 jaar oud, in bezit van een auto en ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten. Ze kregen de opdracht online op zoek te gaan naar een autoverzekeraar. Verdere criteria als dekkingsvoorwaarden en premie waren aan de respondenten zelf om te bepalen. Over gevonden websites werden aan de hand van uitgebreide vragenlijsten tussen de 69 en 107 beoordelingen gegeven. Aan het eind van de twee uur durende zoektocht wezen de respondenten hun favoriete website aan. Vervolgens is met een deel van de respondenten een groepsdiscussie gevoerd voor aanvullend kwalitatief inzicht. Aan de hand van alle verzamelde data berekende WUA! vervolgens de verschillende Web Performance Scores.

Over WUA!
WUA! is dé marktleider in Nederland op het gebied van Web Performance en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. WUA! heeft met de ontwikkeling van de Web Performance Scan een uniek product op de markt gezet. Met de Web Performance Scan helpt WUA! grote en middelgrote organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Deze organisaties zijn hierdoor in staat hun prestaties voortdurend op gerichte wijze te verbeteren. Door de WUA! Web Performance Scan gebenchmarkt periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane verbeteringen en investeringen effect hebben op de prestaties van websites. In de visie van WUA! dient informatie uit onderzoek daadwerkelijk te zorgen voor verbetering van websites en de positionering binnen de betreffende branche.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: oktober 2010
Case: 'U heeft een nieuwe Opel Corsa 1.4 gekocht. Helaas mag u er nog niet in rijden omdat de auto nog niet verzekerd is. U wilt morgen de auto bij de dealer op gaan halen en direct met uw nieuwe auto weg kunnen rijden.' Aantal respondenten: 80
Selectiecriteria: Nederlands Algemeen Publiek, in bezit van een auto Leeftijd: tussen de 21 en 49 jaar oud Verdeling geslacht: 46% man, 54% vrouw

Plaats onderzoek: Amsterdam Herkomst respondenten: Amsterdam en omstreken
Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet Duur DVD panel discussie: 2 keer 1 uur
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!
Pagina's rapportage: 250+
Volgende meting: april 2011

Noot voor de redactie (