Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Leidschendam, 8 november 2010

Winkeliers protesteren collectief
Pleidooi voor snel en eenvoudig klachtrecht winkelcriminaliteit

Winkelcriminaliteit krijgt lang niet altijd de opvolging die zij verdient. Een aangifte wordt geweigerd, er wordt nauwelijks onderzoek gedaan of een zaak wordt geseponeerd. Of de winkelcrimineel komt er vanaf met een geldboete of taakstraf. Winkeliers hoeven zich hier niet zomaar bij neer te leggen. Zij kunnen klachten indienen, maar de procedures zijn ingewikkeld en tijdrovend. Daarom heeft Detailhandel Nederland een wegwijzer ontwikkeld. Winkeliers kunnen daarmee snel en eenvoudig een klacht indienen over zowel een strafrechtelijke beslissing van het openbaar Ministerie (OM) als over onbehoorlijk optreden van politie.

Als een winkelier het niet eens is met het besluit van het OM, bijvoorbeeld om te seponeren, kan hij beklag doen bij het gerechtshof. Het hof kan het OM bevelen de verdachte te vervolgen. Dit heet de 'artikel 12-procedure'.

Strafpleiter Michiel Pestman van Böhler Advocaten: '"Als winkeliers en masse naar het hof stappen, dan kan justitie niet langer de ogen sluiten voor dit maatschappelijk probleem' Sander van Golberdinge, secretaris Winkelcriminaliteit van Detailhandel Nederland, voegt daaraan toe: 'één winkeldiefstal is in de ogen van de rechterlijke macht wellicht geen maatschappelijk probleem, maar alle winkeldiefstallen samen wel.'

Ook de lange wachttijden voor klachten bij de gerechtshoven zijn Detailhandel Nederland een doorn in het oog. De gemiddelde wachttijd is in heel Nederland acht maanden. In de randstad kan de wachttijd oplopen tot meer dan een jaar. Dit ontmoedigt winkeliers gebruik te maken van de 'artikel 12 procedure'. Dat moet veranderen.

Het politieklachtrecht regelt dat winkeliers onbehoorlijk optreden van politie kunnen aankaarten. Bijvoorbeeld als politie weigert een aangifte op te nemen. De winkelier kan informeel en formeel klagen over politie en eventueel de Nationale Ombudsman inschakelen.

Een klacht over politieoptreden kan niet alleen een bevredigende oplossing brengen voor de winkelier, maar heeft ook invloed op het algemene functioneren van politie. Over de politieklachten moet jaarlijks gepubliceerd worden. De Inspectie Openbare Orde en Veiligheid constateerde eerder dat die wettelijk verplichte rapportage beter zou moeten. Mede daarom roept Detailhandel Nederland alle gemeenteraden en lokale bestuurders op hierop toe te zien en te zorgen voor beter politieoptreden. Dit draagt bij aan betere opvolging van winkelcriminaliteit.

De wegwijzer is te vinden op: http://www.dedetailhandel.nl/wegwijzer