Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Winnende ontwerpen doorkruisen één jaar lang heel Nederland Pepsi-fans ontwerpen levensgroot design op zijkant truck

Bunnik, 8 november 2010 - Loek Vugs (17) uit Weert en Rogier Righart (37) uit Amsterdam zijn winnaar van Pepsi's ontwerpwedstrijd Refresh Our Trucks. Hun opvallende designs zijn één jaar lang levensgroot te zien op de zijkant van een Pepsi-truck. Uit ruim 1.200 inzendingen selecteerde een publieksjury vier ontwerpen, waarna een vakjury nog eens twee ontwerpen uitkoos. Deze winnende designs sieren zes trucks die vanaf nu heel Nederland doorkruisen. De zeer verschillende ontwerpen hebben een unieke verzameling Pepsi-trucks opgeleverd. Zo is het originele en verfrissende 'onderwaterwereld'-design van Loek Vugs gekozen door het publiek en het stoere graffiti-design van Rogier Righart door de vakjury.

Een opvallende viral via onder andere YouTube ging aan de actie vooraf. Hierin is een schokkerige, intrigerende video te zien van een groepje grafitti-artiesten dat op een parkeerplaats van Pepsi één van de trucks met spuitbussen van een nieuw design voorziet. De video is echter een in scène gezette oproep aan jonge kunstenaars en Pepsi-fans om een ontwerp in te sturen. Een oproep waaraan massaal gehoor is gegeven. "We waren zeer verrast: niet alleen door het grote aantal inzendingen, maar ook door de hoge kwaliteit", vertelt juryvoorzitter Jeroen Hubert, Marketing Manager van Pepsi. "Het is blijkbaar erg aantrekkelijk met je ontwerp op 75 vierkante meter een jaar lang in heel Nederland zichtbaar te zijn. En dan ook nog eens met je naam gesigneerd op de achterzijde van de truck. Er hebben veel studenten van grafische opleidingen meegedaan, maar ook veel mensen die ontwerpen als hobby hebben."

Steun voor Voedselbank
De winnaars worden niet alleen beloond doordat hun ontwerp levensgroot op de Pepsi-truck te zien is. Ze krijgen ook een pallet met 1440 blikjes - goed voor 475 liter Pepsi cola - thuisbezorgd door hun 'eigen' vrachtwagen. Dit is een behoorlijke hoeveelheid voor één persoon en daarom besloot de Amsterdamse winnaar Rogier om zijn prijs met de Voedselbank te delen. De groep winnende ontwerpers is bovendien uitgenodigd een dagje te komen kijken in de designstudio's van Pepsi.

Jouw gezicht op de truck?
Inmiddels is Pepsi een vervolgactie begonnen rondom een zevende en laatste Pepsi-vrachtwagen. Hierop worden foto's van duizenden Pepsi-fans geplaatst die gezamenlijk het design van de laatste Pepsi-truck zullen

vormen. Iedereen die ook op de Pepsi-truck te zien wil zijn, kan zijn of haar foto uploaden via www.pepsi.nl/claimyourspot!

Over PepsiCo
Pepsi is een van de leidende merken die door PepsiCo op de markt wordt gebracht. PepsiCo biedt 's werelds grootste portefeuille van merken in voeding en dranken. De divisies Frito-Lay, Quaker, Pepsi-Cola, Tropicana en Gatorade bieden honderden smakelijke producten waar consumenten in meer dan tweehonderd landen van genieten. Jaarlijks worden van 18 productcategorieën van PepsiCo ieder een miljard dollar verkocht in de detailhandel. In totaal rapporteerde PepsiCo over 2009 een omzet van meer dan 43 miljard dollar. Wereldwijd werken er bij PepsiCo ruim 198.000 mensen samen aan duurzame groei onder het motto Performance with Purpose. PepsiCo neemt zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid door een breed assortiment gezonde, gemakkelijke en lekkere producten te bieden, zijn milieubelasting te verminderen en een werkomgeving te bieden die diversiteit hoog in het vaandel heeft. Meer informatie kunt u vinden op www.pepsico.com en www.pepsico.nl.