Ingezonden persbericht


Afdeling Communicatie
Hilversum, 08-11-2010

Televisie
RADAR
Uitzending maandag 8 november
Nederland 1 - 20.30 uur

NIEUWE STAPPEN TEGEN SMS-TERREUR

In het TROS-consumentenprogramma RADAR worden vanavond nieuwe initiatieven bekendgemaakt tegen sms-diensten die consumenten op geniepige wijze worden opgedrongen. Deze diensten, die consumenten tientallen tot honderden euro's per maand kunnen kosten, zorgen voor zeer veel klachten bij consumentenorganisaties, providers en de telecom-autoriteiten. Nadat al tien jaar lang geprobeerd wordt de problemen op te lossen met "zelfregulering", is voor veel partijen de maat nu echt vol.

Vodafone is als eerste provider bereid de hand in eigen boezem te steken en gaat zelf actief consumenten beschermen tegen de malafide sms-handel door de bewijslast om te draaien: als consumenten klagen over beltegoed dat is afgeschreven door ongewenste sms-diensten, dan krijgen zij hun geld per ommegaande retour. Vodafone verhaalt de kosten op de sms-diensten en als zij te vaak klachten veroorzaken dan zal dit leiden tot afsluiting. Vodafone stelt dat het, door de vele klachten, nauwelijks meer loont om in deze sector actief te zijn en wil verdere overlast voor klanten voorkomen. In de uitzending van vanavond licht Vodafone de nieuwe plannen toe. De Telecomautoriteit OPTA heeft het vertrouwen in zelfregulering verloren en stelt dat er bedrijven zijn die alleen maar bezig zijn om slinkse manieren te bedenken om gedragscodes en regulering te ontlopen. De OPTA pleit daarom voor een wettelijke basis voor het sms-dienstenfilter (een soort bel-me-niet-register voor sms-jes) en wil mogelijkheden voor de consument om de telefoonrekening deels niet te betalen als er sprake is van afschrijvingen door ongewenste smsjes. De branche-organisatie van de sms-aanbieders, de Stichting SMS Gedragscode, blijft als enige pleiten voor zelfregulering, zonder nadere regelgeving.

Minister Verhagen komt in april met nieuwe wetgeving om de sms-handel aan banden te leggen. In zijn ogen is, ondanks de nieuwe initiatieven, de wet nodig als stok achter de deur zodat ook in de toekomst aanbieders zich aan de regels moeten houden. In die nieuwe wet is geregeld dat consumenten een deel van hun rekening niet hoeven te betalen als zij niet gevraagd hebben om de sms-dienst. De providers kunnen de consument dan niet om die reden afsluiten. De bewijslast voor het aanvragen van de smsdienst komt geheel bij de provider te liggen. Nu ligt dit nog bij de consument. Tot slot zijn providers verplicht om mee te werken aan het sms-dienstenfilter.

Presentatie: Antoinette Hertsenberg

Actuele informatie over uitzendingen is te vinden op www.trosradar.nl.