Ingezonden persbericht


|Datum | |
|                                           |8 november 2010              |
Scholieren ervaren effect van alcohol met Brain Game Gemeente Den Haag lanceert alcoholsimulatiespel op Haagse school

Alcoholgebruik onder jongeren is een probleem dat gemeente Den Haag op innovatieve wijze aanpakt. In samenwerking met het onderwijs en preventieorganisaties heeft de gemeente een interactief computerspel ontwikkeld dat aansluit op de belevingswereld van jongeren. Zo'n 60 scholieren van het Haagse Aloysius College hebben vandaag zelf ervaren wat alcohol met hun reactievermogen doet. Want de beste manier om hen te overtuigen van de negatieve effecten van alcohol, is om ze het zelf te laten ervaren.

'Alcohol onder de 18, beter niet'
Wethouder Rabin Baldewsingh van Volksgezondheid: "Scholieren hebben vanmiddag ervaren wat het gevolg van een paar glazen alcohol is. Dat was indrukwekkend. Daarom voert Den Haag campagne: alcohol onder de 18, beter niet!"

Uit de gesprekken met de scholieren bleek dat sommigen de smaak van alcohol al lang ontdekt hebben, terwijl anderen nog geen druppel gedronken hebben. "Het spel is echt een gekke ervaring, ik wist niet dat alcohol ervoor zorgt dat je niet meer goed kunt dansen of een spelletje kan spelen", aldus Mirjam (15).

Bescherm je brein!
Uit onderzoek blijkt dat alcohol de groei remt van een brein dat nog in ontwikkeling is. Pas rond het 24ste levensjaar zijn de hersenen volledig uitgegroeid. Tot die leeftijd veroorzaakt het drinken van veel alcohol (waarschijnlijk blijvend) effect op de ontwikkeling van intelligentie en talent.

Den Haag, een frisse blik op alcohol
Brain Game is speciaal ontwikkeld in opdracht van de gemeente Den Haag, in samenwerking met het Haagse onderwijs, de GGD en preventieorganisatie Context, in het kader van de campagne 'Den Haag, Frisse Blik op Alcohol'. Het spel wordt tijdens de Maand van de Genotmiddelen ingezet als nieuw onderdeel van de alcoholcarrousel en aangeboden aan 1500 Haagse scholieren in de leeftijd van 13 tot 16 jaar. De campagne Den Haag, Een frisse blik op alcohol, is in 2008 gestart om de inwoners van Den Haag bewust te maken van hun alcoholgebruik.



Ingezonden persbericht