Gemeente Binnenmaas

De begroting 2011-2014

27-10-2010

Op dinsdag 9 november vindt in de gemeenteraad de behandeling plaats van de Programmabegroting. Ter discussie staan de door het college van burgemeester en wethouders voorgestelde plannen voor het jaar 2011 en verder en de wijze waarop deze worden betaald. Omdat er meer wensen zijn dan geld en omdat de meningen over de besteding van het geld vaak uiteenlopen, moeten er keuzes worden gemaakt. Zeker nu er in de komende jaren fors bezuinigd zal moeten worden. Bij het maken van die keuzes spelen de politieke voorkeuren van de fracties in de gemeenteraad een rol. Vandaar dat het debat over de begroting voor de raad een belangrijk moment is.

Behandeling in de gemeenteraad op 9 november

Hoe de discussie in de raad ook zal verlopen en wat voor besluiten er ook genomen worden, één ding is zeker: u krijgt er als inwoner van Binnenmaas mee te maken. U kunt de discussie volgen vanaf de publieke tribune in de raadzaal, want alle vergaderingen van de gemeenteraad zijn openbaar, ook die van dinsdag 9 november. De vergadering begint om 16.30 uur in de raadzaal van het gemeentehuis aan de Sportlaan in Maasdam. Om ongeveer 17.45 wordt de vergadering geschorst en om 19.00 uur wordt er verder vergaderd.

Wie zijn of haar mening over de programmabegroting aan de raadsleden kenbaar wil maken, kan gebruik maken van het inspreekrecht. Insprekers moeten zich wel voor aanvang van de vergadering melden bij de griffier (telefonisch via nummer 078 633 45 87 of 078- 633 45 29 of via e-mail griffie@binnenmaas.nl) en de spreektijd is beperkt.

Begroting inzien

De Programmabegroting 2011-2014 ligt ter inzage tijdens de openingstijden (ma, wo, do en vr van 9.00 tot 13.00 uur en di van 8.00 tot 20.00 uur) in het gemeentehuis aan de Sportlaan in Maasdam. Ook is de begroting digitaal te raadplegen via internet:
* Programmabegroting 2011-2014 download

Zuinig aan

Gezien de niet zo rooskleurige financiële situatie van de gemeente Binnenmaas in de komende jaren, zijn bezuinigingen onontkoombaar. Er komt minder geld binnen van het Rijk en dus is er ook minder geld om uit te geven. Alle gemeenten in Nederland hebben daar mee te maken. Hoeveel minder geld er door het Gemeentefonds aan de gemeenten uitgekeerd wordt, is nog niet geheel zeker. En ook niet welke taken er door het Rijk overgedragen zullen worden aan de gemeenten. Dat ligt aan de maatregelen die het nieuwe kabinet gaat nemen. Dat betekent dat het ook onzeker is welke bedragen Binnenmaas volgend jaar en verder beschikbaar heeft om beleid uit te voeren. Voorlopig blijft Binnenmaas er van uitgaan dat er in 2012 een bedrag van ongeveer 2 miljoen, oplopend tot 4 miljoen euro in 2015 moet worden bezuinigd. Dat is fors op een jaarlijkse begroting van zon 46 miljoen. Er zullen dus scherpe keuzes gemaakt moeten worden.

Binnen de gemeente wordt op dit moment kritisch gekeken naar alle beleidsvelden en taken. Begin volgend jaar zullen de bezuinigingsvoorstellen aan de gemeenteraad worden gepresenteerd en moet er een keuze worden gemaakt op welke zaken echt bezuinigd wordt. Maar ook voor de begroting 2011 is al kritisch gekeken naar alle uitgaven en gezocht naar mogelijkheden om te bezuinigen. Zo wordt er bijvoorbeeld in de begroting 2011 geen inflatiecorrectie toegepast. Hiermee wordt al een eerste bijdrage geleverd aan de bezuinigingen. Ook op andere posten wordt gekort, zodat er in totaal ruim 6 ton aan bezuinigingen in de begroting 2011 is opgenomen. Voor de jaren daarna moet dat bedrag nog omhoog en moet er nog meer gesneden worden in de uitgaven van de gemeente.

Lokale lastendruk

De onroerende zaakbelasting (OZB) voor woningen, de afvalstoffenheffing en rioolheffing bepalen het totaalbeeld voor de lokale lasten, ofwel wat een gemiddeld gezin in Binnenmaas kwijt is. Als we uitgaan van een voorbeeldwoning van 237.000,-- komt de lastendruk in Binnenmaas in 2011 uit op 572,-- per woning. Dit is nog steeds onder het landelijk gemiddelde dat 669,-- bedraagt.

Het tarief voor OZB is een heffingspercentage dat direct over de WOZ-waarde van de woning wordt geheven. Voor eigenaren van een woning betekent dit dat zij in 2011 0,0779% over de WOZ-waarde moeten betalen, dit was in 2009 0,0737%. Dat is een opwaartse bijstelling van 5,75% ter compensatie van de waardedaling van 4,25% van woningen en de inflatie van 1,5%.

Overziht belangrijkste belastingen en tarieven

Vitale kernen Binnenmaas Vitaal

Op basis van het visiedocument Vitale kernen (vastgesteld in september 2009) wil het college meer maatwerk toepassen richting de dorpen. Meer zaken zouden moeten worden opgepakt en uitgevoerd door maatschappelijke partners en inwoners, de gemeente heeft meer de regierol en biedt de randvoorwaarden om dingen mogelijk te maken. Dat is terug te vinden bijvoorbeeld in het plan om de gemeentelijke accommodaties te verzelfstandigen.

In 2011 moet de gemeenteraad een definitief besluit nemen over het al dan niet verzelfstandigen van een deel van de gemeentelijke accommodaties. Uitvoerende taken als verhuur, beheer en exploitatie zouden dan in handen van een overheids-BV komen, waardoor de gemeente wel invloed kan blijven uitoefenen op het gevoerde beleid. In de beleidsvorming rondom het Dorpshart Mijnsheerenland, de Brede school Westmaas/Het Koetsveld, de Wijk van je Leven in Puttershoek en centrumplan s-Gravendeel wordt samen met partijen en inwoners opgetrokken. In Heinenoord begint op korte termijn het opzetten van een dorpsplatform.

Openbare orde en veiligheid

Openbare orde en veiligheid richt zich op een basisbehoefte van de burgers. Samenwerking hierbij is van groot belang, ook met externe partners als de politie, het Openbaar Ministerie, de zorgketen en andere gemeenten in de Hoeksche Waard. In 2011 zal verder gewerkt worden aan de voorbereidingen voor het vormen van een regionale brandweer. Ook wordt de Kadernota integrale veiligheid vastgesteld en wordt een actieprogramma uitgevoerd. Terugdringen van vernielingen, jeugdoverlast en alcoholmisbruik staan hoog op de agenda.

Zorg en welzijn

Een samenhangend beleid op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, wonen en welzijn èn aanpalende terreinen is van belang, zodat kwetsbare groepen lang, gezond en goed in de eigen omgeving kunnen blijven wonen. Mantelzorgondersteuning en vrijwilligerswerk zijn belangrijk. Een goed gezondheidsbeleid, ook voor jeugdige inwoners, is nodig om mensen in staat te stellen mee te (blijven) doen in de samenleving. In de nota volksgezondheid zullen accenten en prioriteiten op dit gebied worden aangegeven. In 2011 zullen bovendien een jeugd- en een ouderennota worden vastgesteld.

Wonen

Voor de vitaliteit van de dorpen in Binnenmaas moeten er voldoende voorzieningen zijn. Maar een evenwichtige bevolkingssamenstelling is ook van belang voor de dynamiek in een kern. Dat betekent dat er voor jong en oud genoeg ruimte moet zijn om in het dorp te (blijven) wonen. Doel van Binnenmaas is om met projectontwikkelaars en woningcorporaties afspraken te maken over het bouwen voor de juiste doelgroepen en een goede spreiding over de verschillende dorpen. Zo zullen in 2011 naar verwachting de plannen voor de herontwikkeling van de Julianastraat in Puttershoek verder worden ontwikkeld. Ook wordt begonnen met de bouw van 20 woningen in het plan Mijnsheerenhof in Mijnsheerenland en 10 woningen aan de Beneden Nieuwstraat in Westmaas. In Heinenoord zullen de woningen van fase 2 van het plan Oosteinde volgend jaar worden opgeleverd. De eerste fase van de herstructurering van Bevershoek in s-Gravendeel wordt in 2011 afgerond en de volgende fase begint.

Ondernemen

Vitale kernen zijn kernen waar ook ruimte is voor bedrijvigheid en ondernemen en waar het prettig leven is. De drempel voor ondernemers om contact te hebben met de gemeente moet laag zijn. Daarom is een speciale bedrijfscontactfunctionaris benoemd. Passend binnen het Nationaal landschap is er straks voor grotere bedrijven ruimte op het Bedrijvenpark Hoeksche Waard, terwijl kleinere bedrijven ruimte wordt geboden op lokale bedrijventerreinen. Voor het bedrijventerrein Mijlpolder in s-Gravendeel wordt samen met ondernemers gewerkt aan de oplossing van knelpunten, zodat het terrein aantrekkelijk is als vestigingsplaats voor bedrijven. Ook wordt hier gekeken naar de aanleg van een vrachtwagenparkeerterrein.

Regionale samenwerking

Op 1 mei 2010 is de nieuwe Gemeenschappelijke regeling SamenwerkingsOrgaan Hoeksche Waard (SOHW) in werking getreden. De taak van het SOHW is het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de vijf Hoekschewaardse gemeenten op de beleidsgebieden ruimte, landschap, economie, samenleving en integrale veiligheid. Er zijn immers onderwerpen die beter op regionaal niveau van de Hoeksche Waard kunnen worden opgepakt, of waar samenwerking voor de hand ligt omdat alle gemeenten er mee te maken hebben. In 2011 zal het nieuwe meerjarenprogramma van de SOHW aan de gemeenteraad worden voorgelegd.

De begroting in cijfers

In de onderstaande illustratie ziet u hoeveel duizenden euros zijn bestemd voor de verschillende programmas in de begroting. Programmabegroting Binnenmaas 2011 uitgaven per programma

Binnenmaas uitgemeten

De begroting gaat over de verdeling van het beschikbare geld en bestaat dan ook uit heel veel cijfertjes. Maar er zijn nog meer cijfers te vinden in de begroting. Wist u bijvoorbeeld dat Binnenmaas ongeveer 7565 hectare openbare ruimte in beheer heeft? Hiervan bestaat 1.250.000 m2 uit verharde wegen. En dat is niet alles wat onderhouden moet worden, de gemeente heeft ook zon 840.000 m2 gras te maaien, 315.000 m2 beplanting te onderhouden en 11.000 bomen. Daarnaast staan er verspreid over 105 speelplaatsen in de gemeente 510 speeltoestellen die geïnspecteerd en onderhouden moeten worden, net als 6400 lichtmasten. Er zijn 81 bruggen, 28 abris en 25 fietsenstallingen in de openbare ruimte. Ook heeft Binnenmaas het beheer over 150 km riolering, 45 km drukriolering en 346 pompunits. Zo maar wat cijfertjes om u een indruk te geven van waar een deel van het geld uit de begroting aan besteed moet worden.