Inclusief onderwijs: anders omgaan met verschillen
Datum: 09 november 2010
Oratie: dhr. prof.dr. S.J. Pijl, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat
5, Groningen
Titel: Inclusief onderwijs: anders omgaan met verschillen
Leeropdracht: Orthopedagogiek, in het bijzonder met betrekking tot
`inclusief onderwijs'
Faculteit: Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Het is heel gebruikelijk in Nederland om een leerling met beperkingen
en/of gedragsproblemen te verwijzen naar een aparte school voor
speciaal onderwijs. In de afgelopen decennia zijn er echter steeds meer
vraagtekens bij deze werkwijze geplaatst. Het alternatief is dat
leerlingen met beperkingen en/of gedragsproblemen onderwijs in de
gewone school krijgen samen met hun leeftijdsgenoten uit de buurt. Dat
wordt aangeduid als `inclusief onderwijs'.
De overheid heeft op verschillende manieren de ontwikkeling naar
inclusief onderwijs gestimuleerd, maar in de praktijk is het nog niet
zo eenvoudig scholen inclusiever te maken. Alhoewel er veel voorbeelden
van inclusief onderwijs in Nederland zijn, kiezen veel scholen er juist
voor steeds meer leerlingen te verwijzen.
Het nadeel daarvan is dat deze leerlingen uit hun lokale samenleving
gehaald worden. De gewone school geeft kinderen met beperkingen en/of
gedragsproblemen de mogelijkheid sociale relaties op te bouwen met
andere kinderen uit de buurt.
Het hebben (en houden) van vriendschappen is een belangrijk doel van
inclusief onderwijs. In onderzoek is nagegaan of dat ook lukt. De
resultaten laten zien dat ongeveer een kwart van de leerlingen met
beperkingen en/of gedragsproblemen geenof erg weinig vrienden heeft. De
rest redt zich in sociaal opzicht goed.
Dat is overigens niet direct een reden om leerlingen naar het speciaal
onderwijs te sturen. De vraag is hoe leerlingen ondersteund kunnen
worden in het verwerven van vriendschappen. Verder kan het voor een
deel van de leerlingenmet beperkingen en/of gedragsproblemen goed zijn
(tijdelijk) in (part-time) tussenvormen van gewoon en speciaal
onderwijs les te krijgen.
Laatst gewijzigd: 02 november 2010 10:02
Rijksuniversiteit Groningen