ProRail

Persbericht

09-11-2010

Plaatsing eerste deel traverse station Zwolle

In het kader van het project ZwolleSpoort laat ProRail het komend weekend het eerste deel van de tijdelijke traverse plaatsen. De traverse vervangt de komende drie jaar tijdelijk de perrontunnel die wordt vernieuwd. Tevens worden op innovatieve wijze sloopwerkzaamheden uitgevoerd.

Traverse

Het eerste 18,5 meter lange deel van de traverse, een reizigersbrug over de sporen, wordt in de nacht van zaterdag op zondag geplaatst. Hiervoor zal een speciale 500-tons kraan worden neergezet die de voorgebouwde constructie op zijn plek zal hijsen. De traverse is ruim acht meter breed en twaalf meter hoog. De traverse zal de komende weken verder worden afgebouwd en begin volgend jaar in dienst worden genomen.

Sloopwerkzaamheden

Komend weekend worden ook oude funderingsblokken verwijderd met een innovatieve sloopmethode die nieuw is voor Nederland. De fundering van drie bovenleidingportalen, die bestaan uit tot tien kubieke meter gewapend beton, moet worden verwijderd. In plaats van wekenlang met drilboren het beton te slopen, wordt het verpulverd met een zogenoemde âexplosieve verbranding met gasvormingâ. Het gaat hier om een explosie waarbij stikstofgas en stoom vrijkomt. Het gas zoekt een uitweg in de poriën van het beton en maakt bij ontsteking hooguit een doffe plof. Voordeel is onder andere de geringere overlast voor omwonenden.

Reizigers

Voor de hijswerkzaamheden en aanvoer van de traverse valt in de nacht van zaterdag op zondag enige uren verkeershinder te verwachten aan de centrumzijde van het station. Ook moeten reizigers tussen Zwolle en Meppel en Zwolle en Ommen zaterdag en zondag rekening houden met een langere reistijd tot een half uur omdat er geen treinverkeer mogelijk is. Er wordt onder meer rijdraad vernieuwd op die trajecten. NS zet bussen in. Zie voor meer informatie 9292ov.nl en NS.nl.