ProRail
Persbericht
09-11-2010
Plaatsing eerste deel traverse station Zwolle
In het kader van het project ZwolleSpoort laat ProRail het komend
weekend het eerste deel van de tijdelijke traverse plaatsen. De
traverse vervangt de komende drie jaar tijdelijk de perrontunnel die
wordt vernieuwd. Tevens worden op innovatieve wijze sloopwerkzaamheden
uitgevoerd.
Traverse
Het eerste 18,5 meter lange deel van de traverse, een reizigersbrug
over de sporen, wordt in de nacht van zaterdag op zondag geplaatst.
Hiervoor zal een speciale 500-tons kraan worden neergezet die de
voorgebouwde constructie op zijn plek zal hijsen. De traverse is ruim
acht meter breed en twaalf meter hoog. De traverse zal de komende weken
verder worden afgebouwd en begin volgend jaar in dienst worden genomen.
Sloopwerkzaamheden
Komend weekend worden ook oude funderingsblokken verwijderd met een
innovatieve sloopmethode die nieuw is voor Nederland. De fundering van
drie bovenleidingportalen, die bestaan uit tot tien kubieke meter
gewapend beton, moet worden verwijderd. In plaats van wekenlang met
drilboren het beton te slopen, wordt het verpulverd met een zogenoemde
âexplosieve verbranding met gasvormingâ. Het gaat hier om een explosie
waarbij stikstofgas en stoom vrijkomt. Het gas zoekt een uitweg in de
poriën van het beton en maakt bij ontsteking hooguit een doffe plof.
Voordeel is onder andere de geringere overlast voor omwonenden.
Reizigers
Voor de hijswerkzaamheden en aanvoer van de traverse valt in de nacht
van zaterdag op zondag enige uren verkeershinder te verwachten aan de
centrumzijde van het station. Ook moeten reizigers tussen Zwolle en
Meppel en Zwolle en Ommen zaterdag en zondag rekening houden met een
langere reistijd tot een half uur omdat er geen treinverkeer mogelijk
is. Er wordt onder meer rijdraad vernieuwd op die trajecten. NS zet
bussen in. Zie voor meer informatie 9292ov.nl en NS.nl.