HTM: Tram en bus winterklaar

09/11/2010 15:52

HTM Personenvervoer NV

HTM is klaar voor de winter. Afgelopen winter werd Nederland verrast door extreem winterweer.

In korte tijd viel zoveel sneeuw dat het verkeer in een groot deel van Nederland werd ontregeld. Ook HTM werd toen door de ongekende hoeveelheid sneeuw overvallen en gedurende enkele dagen was het bus- en tramverkeer ontregeld. Mede op basis van de ervaringen van afgelopen winter heeft HTM een nieuw draaiboek "winterse omstandigheden" opgesteld, de zogenoemde Pekelgids. Hiermee is HTM goed voorbereid, ook op eventuele extreme winterse omstandigheden.

Om de overlast voor reizigers tot een minimum te beperken en de informatievoorziening naar de reizigers te verbeteren, heeft HTM een aantal maatregelen genomen.

De belangrijkste maatregelen zijn:


- De aanschaf van een extra (tram)pekelwagen om de rails sneeuwvrij te maken. Dat is een oude tram die is omgebouwd tot pekelvoertuig. HTM heeft nu twee trampekelwagens.


- Een extra sneeuwruimer


- Hernieuwde afspraken met de Haagse Milieuservice om de busroutes en bushaltes ijs- en sneeuwvrij te houden


- Een verdubbeling van de eigen zoutvoorraad


- De mogelijkheid in extreme situaties gebruik te kunnen maken van de zoutvoorraad van de Haagse Milieuservice


- Een aangepast tramnet bij extreme weersomstandigheden


- De beschikking over reeds gedrukte folders met de routes van het aangepaste tramnet


- Verbetering van de reisinformatievoorziening

De "Schiphol oplossing" en aangepast tramnet

Ook nieuw in de winteraanpak zijn het aangepaste tramnetwerk en de zogeheten "Schiphol-oplossing".

HTM streeft er naar om het tramnetwerk in de regio Den Haag zo lang mogelijk operationeel te houden. Hiertoe blijft HTM bij sneeuwval ook in de nachtelijke uren doorrijden met trams om daarmee het vastvriezen van wissels te voorkomen. Als echter blijkt dat het berijdbaar houden van het totale tramnetwerk niet meer mogelijk is vanwege extreem winterweer, dan kan HTM overgaan op een aangepast tramnet. Dit betekent dat HTM met trams en RandstadRail een zo volwaardig mogelijk, maar wel uitgedund, net exploiteert. De belangrijkste verbindingen blijven gehandhaafd, maar in sommige gevallen zullen reizigers een extra overstap moeten maken om de gewenste plaats van bestemming te bereiken. Om de reizigers tijdig en volledig te informeren worden nu reeds folders gedrukt met de routes van het aangepaste tramnet. Deze aanpassing geldt niet voor het busnet. De bussen blijven hun volledige route rijden.

Voor het berijdbaar houden van de wissels kiest HTM voor de zogeheten "Schiphol-oplossing". Dit houdt in dat in uitzonderlijke gevallen medewerkers van de afdeling Railinfrastructuur met branders en scheppen ervoor zorgen dat de wissels niet vastvriezen en berijdbaar blijven. Op de luchthaven Schiphol wordt deze methode van personeelsinzet toegepast om landingsbanen sneeuwvrij te houden.

De capaciteit van de server van de HTM website is vergroot omdat tijdens de strenge winter van afgelopen jaar bleek dat de capaciteit van de server niet groot genoeg was om alle bezoekers optimaal te kunnen bedienen. HTM zal de klanten voortaan voor, tijdens en na de winterse omstandigheden informeren over reis- en routesituaties. De Consumentenlijn, die normaal tijdens kantooruren bereikbaar is, wordt in geval van extreme weersomstandigheden extra opengesteld.





http://www.htm.net




HTM