Eerste normen voor veilige elektrische en hybride voertuigen

09/11/2010 16:26

RDW

Vanaf begin februari 2011 gelden er nieuwe veiligheidseisen voor elektrisch aangedreven- en hybride-elektrische voertuigen. Nederland verstevigt hiermee haar koppositie op het gebied van veilig elektrisch rijden. Deze veiligheidseisen hebben specifiek betrekking op de elektrische aandrijflijn. Fabrikanten, bedrijven of particulieren die met een elektrisch of of hybride-elektrisch voertuig de openbare weg op willen, weten nu aan welke eisen zij moeten voldoen, ongeacht het bouwjaar. Dit bevordert de introductie op de markt van elektrische voertuigen en wordt het veiligheidsniveau van deze voertuigen verhoogd. Dat er vanaf februari 2011 eisen gaan gelden wil overigens niet zeggen dat huidige elektrisch aangedreven voertuigen onveilig zijn.

De ontwikkeling van de veiligheidseisen is mede door overleg met de specialisten in het Formule E-team in een stroomversnelling gekomen.

ECE-reglement

De nieuwe veiligheidseisen zijn gebaseerd op ECE-reglement nr. 100, aangevuld met eisen aan de elektromagnetische compatibiliteit (EMC), bekabeling, de aanwezigheid van een noodschakelaar en de plaatsing en bevestiging van het accupakket. Ook is een weggedragtest noodzakelijk. In de praktijk betekent dit dat tijdens de keuring door de RDW wordt gekeken naar alle onderdelen die tot de elektrische aandrijflijn behoren. Bij de onder spanning staande onderdelen wordt onder andere gelet op het voorkomen van contact met deze delen. Tevens wordt gelet op de isolatie van de onderdelen. Een goede isolatie is niet alleen van belang voor de inzittenden, maar ook voor monteurs en eventuele hulpverleners. Een ander praktisch punt is de EMC. Fabrikanten dienen maatregelen te treffen om te voorkomen dat bijvoorbeeld mobiele telefoons, pacemakers en andere apparaten storingen veroorzaken.

Formule E-team

In het Formule E-team werken bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheid samen om duurzame mobiliteit tot stand te brengen. Het Formule E-team schept voorwaarden voor een duurzame mobiliteit, het betaalbaar en het toegankelijk maken van elektrisch rijden. Het team dat onder voorzitterschap van Prins Maurits functioneert realiseert doorbraken in onder meer infrastructuur, accu's, beschikbaarheid en uiteraard ook veiligheid. "De verhoogde veiligheidseisen zijn een goed voorbeeld van een doorbraak. Waar andere landen hier nog over praten heeft Nederland nu de voorwaarden op de plank liggen" aldus Prins Maurits.

De RDW is door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu aangewezen als voertuigtoelatingsautoriteit.





http://www.rdw.nl